Aj Wej-wej představil v Praze svůj dokument o uprchlících
Více než výtvarným projevem a architektonickým dílem se proslavil jako kritik čínského režimu a odpůrce porušování práv v Říši středu. V posledních letech se zajímá také o situaci uprchlíků, kterou do své práce promítá. Minulý čtvrtek uvedl šedesátiletý Aj Wej-wej v pražském kině Lucerna svůj první dokumentární film. Věnovaný je migrační krizi a jmenuje se Human Flow.
Natočení dokumentárního snímku trvalo osm měsíců. Dalšího půl roku zabrala postprodukce a práce ve střižně, kde se upravovaly záběry z rozhovorů s 600 lidmi a 900 hodin natočeného materiálu. „Film je o globálních podmínkách uprchlíků, nejen z oblastí konfliktů, ale i z Afriky, odkud lidé utíkají před hladomorem a změnou klimatu, před environmentálními problémy,“ říká Aj Wej-wej, jenž se ve filmu také objevil. „S těmi lidmi, co hledají bezpečné místo, se dokážu ztotožnit. Musel jsem odejít z Číny a žiji v Berlíně. Můj status je jiný, ale i já jsem byl vyhnán z domova a musel odejít kvůli politickému pronásledování,“ prohlásil umělec na tiskové konferenci, která předcházela samotné projekci filmu.
Záštitu nad projekcí Aj-Wej wejova snímku převzala Národní galerie v Praze, která již dvakrát prezentovala autorova umělecká díla. Druhou expozici s názvem Zákon cesty, jenž obsahuje monumentální, sedmdesátimetrový nafukovací člun s 258 nadživotními postavami, je možné ještě pár dní zhlédnout v prostorách Veletržního paláce. Zákon cesty byl Národní galerií zpřístupněn veřejnosti letos v březnu a expozice potrvá do 7. ledna nadcházejícího roku. Poté nafukovací člun odpluje do australského Sydney na slavností bienále. „A jedná se o dalších dvou zastávkách, jedna by mohla být Brusel, druhá Barcelona,“ podotýká ředitel Národní galerie Jiří Fajt.
Vedle návštěvy čínského aktivisty a osobního uvedení filmu Human Flow byla projednána i možná budoucí spolupráce s Národní galerií. Aj Wej-wej by měl dle slov Jiřího Fajta kurátorovat novou expozici asijského umění, konkrétně její čínskou část. Mimo to by se měl na jaře nadcházejícího roku také podílet na nové expozici v prostorách Salmovského paláce, kde bude vystavena část sbírky nadace Francesky von Habsburg Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. Příznivce čínského výtvarníka, architekta a aktivisty také jistě potěší zpráva, že se nyní projednává možnost trvalé expozice díla Bicycle Chandelier v České republice. Monumentální lustr z čínských kol s křišťálovými ozdobami, který byl nedávno vystaven kupříkladu v londýnské Royal Academy, zamýšlí ředitel Národní galerie po dohodě s Aj Wej-wejem natrvalo umístit v prostorách Malé dvorany uvnitř Veletržního paláce v Holešovicích. Zatím je instalace naplánována na konec roku 2018.
Aj Wej-wej je mnohými kritiky považován za nejznámějšího umělce čínského původu. Své instalace vystavoval v řadě prestižních galerií po celém světě. Avšak více než výtvarným a architektonickým přínosem na poli umění poutá pozornost především díky své angažovanosti v oblasti politiky. Je znám jako aktivista, zastánce svobody slova a podpory lidských práv v rodné Číně. V poslední době se také intenzivně zabývá globální problematikou imigrace. Navštívil několik uprchlických táborů, například v Řecku, Turecku, Africe, nebo Mexiku.
Podle mě dělá rok od roku političtější díla. Ta první byla celkem zajímavá. Později to ale přešlo v pouhou agitku, respektive proti agitku. Ale vytrácí se hloubka.