Zlatá Triga patří Brazílii
Ceny Pražského Quadriennale 2011 už znají své majitele, jejich vyhlášení proběhlo 21. června na Nové scéně Národního divadla. Zlatou Trigu za nejlepší expozici si z Prahy odveze tým, který ve Veletržním paláci prezentoval Brazílii.
Záměrem jejich účasti na Pražském Quadriennale bylo představit scénografii jako provokativní umění, které „ustavuje živou hranici řeči“ a poskytuje bezpečí pro divadelní postavy a myšlenky. Brazilci bodovali také v kategorii Nejlepší realizace inscenace. Další ceny si odváží Chorvatsko, Lotyšsko, Maďarsko, Nový Zéland, Mexiko, Řecko, Norsko a Velká Británie.
Na posun scénografie v současném roztěkaném a neklidném světě se zaměřuje expozice, která v rámci 12. ročníku Pražského Quadriennale získala v konkurenci téměř 70 zemí absolutní prvenství. Kurátorem expozice, nazvané Postavy a pomezí: brazilské scénografické teritorium, byl Antonio Grassi, autory tématu Aby Cohen a Ronald Teixeira. Stánek brazilského umění vzbuzuje zájem i mezi návštěvníky výstavy ve Veletržním paláci. Brazilci se v něm snaží o „ukázku scénografie coby provokativního umění, kde scénograf je výzkumníkem, jenž zobrazuje obor jako citové bezpečí.“ Podle poroty se vše Brazilcům povedlo s šarmem, citem i stylem.
O cenách rozhodovala mezinárodní porota, účast v ní letos přijaly významné osobnosti současného světového divadla jako lotyšská scénografka a výtvarnice Monika Pormale, režisér a ředitel mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni Viliam Dočolomanský, izraelská světelná designérka Felice Ross, ředitelka festivalu Festival de Teatro Santiago a Mil Carmen Romero či teoretik divadla a performance Marvin Carlson. „Z expozice dýchá autentický pocit národní identity a energický tvůrčí duch, kterým žije Brazílie, proud, do kterého se slévají její kulturní zdroje, a který spontánně plyne k novým scénografickým obzorům,“ znělo zdůvodnění poroty, proč Zlatá triga skončila v rukách brazilské výpravy. Brazilská expozice podle poroty zanechává dojem rozmanitosti scénografického spektra a druhů inscenací, které v Brazílii vznikají. Stejný prostor je tu věnován pouličnímu umění, společensky angažované performanci, loutkářství i konvenčnějším druhům divadla. Porota ocenila také důvtip řešení mnoha designových problémů ve vystavených pracích.
Zlatá medaile za nejlepší scénické řešení letos poputuje do Chorvatska, které porota ocenila za netradiční tvůrčí použití zminimalizované, koncentrované a strhující scénografie v divadelních projektech tohoto souboru. Čistý pohled je podle mezinárodní poroty pro režiséry výzvou, aby se podívali na své umění nově a odvážně. Cenu za nejlepší kostým si odveze výtvarnice Emma Ransley z Nového Zélandu za své Obytné šaty. Ty porotu ohromily extrémní jednoduchostí a přitom konceptuální silou v rámci představení InHABITing Dress.
Kategorii Nejlepší realizace inscenace vyhráli Brazilci z Teatro da Vertigem za představení BR-3, které se snaží o vyjádření problému objevení vlastní identity a národní povahy. „Tato výjimečná intervence v městském veřejném prostoru proměňuje hlavní tepnu města prostřednictvím tvůrčího využití nekonvenčního prostoru: břehů řeky Tiete, řeky samotné a bárky, na které cestuje publikum a na které se odehrává i velká část divadelní akce. Publikum bylo naprosto vtaženo do performance, která oživila prostředí, ve kterém se odehrávala, a zároveň jej podrobila sociální kritice,“ zní vyjádření poroty.
Za nejlepší práci v oblasti divadelní architektury a prostoru byly oceněny dvě země: Mexiko a Řecko. Řecko za Machine Theatre a tamní Novou scénu Národního divadla. Oba projekty umožňují velkou tvůrčí představivost a variabilitu v místech s velmi omezenými prostorovými možnostmi. Do Mexika putuje cena za Within a Failing State autorů z Teatro Ojo. Projekt přetváří opuštěné vládní budovy a veřejné prostory v Mexico City na místa vzpomínek, aktivismu a reflexe minulých autoritářských excesů.
Zlatou medaili za nejlepší užití divadelní technologie si odváží chorvatský projekt Numen/For Use, porota u něj vyzdvihla souběžné využití špičkových i jednoduchých technologií, důkladný výzkum a nový pohled na konvenční scénografii v performativních projektech. Nejlepší expozici ve Studentské sekci připravili podle poroty studenti katedry scénografie Lotyšské akademie umění. Ti na Pražském Quadriennale interpretovali díla čtyř stejných dramatiků. Jejich výstava má podle míněná porotců nejen silný kurátorský koncept a působivou prezentaci, ale díla jednotlivých studentů se navíc vyznačují velkou čistotou, kreativitou a zručností. Nejvýraznějšími talenty se letos staly Annick Lavallée-Benny (Kanada), Jakob Oredsson (Švédsko) a The Norwegian Theatre Academy za konceptuální instalaci Erase to Play (Norsko).
Cena za nejlepší kurátorský koncept expozice patří Maďarsku za soudržnost působivé expozice, zaměřující se na úděl umělce v současné společnosti. S přáním zdůraznit klíčový význam děl zvukových a světelných designérů a v naději, že se těmto zásadním, byť často podceňovaným prvkům scénografie dostane zasloužené pozornosti, udělila porota zvláštní cenu za vynikající zvukový design Velké Británii za inscenace „Kursk“ a „Hush House“.
Pavel Besta