Leonardománie vrcholí. Aukční rekord trhla i kopie Mony Lisy
Trh s výtvarným uměním zachvátila horečka. Jejím původcem je Leonardo da Vinci, od jehož smrti uplynulo 500 let. Vzhledem k výročí i k tomu, že renesanční génius po sobě nezanechal mnoho děl, jde momentálně na dračku prakticky všechno, co s ním má alespoň něco málo společného. Důkazem může být i nedávný prodej kopie jeho nejslavnějšího díla.
Letošní uměleckou sezónu lze bez nadsázky označit za rok Leonarda da Vinciho. U příležitosti kulatého jubilea od malířova skonu proběhne ve světě řada spektakulárních výstav, které připomenou jeho osobnost a dílo. Situace se samozřejmě rozhodly využít také velké dražební domy. Britský gigant Sotheby’s přednedávnem nasadil do aukce věnované starým mistrům nečekaný trumf. Byla jím kopie Mony Lisy. Slavná síň přitom imitace nabízí jen velmi zřídkakdy. Tentokrát ale udělala výjimku. Nabídnout totiž kupcům originál od da Vinciho je už takřka nemožné. Posledním autorovým plátnem v soukromých rukách byl totiž Salvator Mundi, který v roce 2017 prodalo Christie’s za rekordních 450 milionů dolarů, tedy bezmála 10 miliard korun. „Ceny výtvarného umění jdou od té doby výrazně nahoru,“ upozorňuje odbornice na trh s výtvarným uměním Clare McAndrewová. Zejména díky posledním dvěma rokům se díla špičkových umělců prodávají o zhruba 50 procent dráž, než tomu bylo v minulé dekádě.
V případě da Vinciho a děl s ním nějak spjatých je to ale ještě výrazně více. Prokázal to také prodej kopie Mony Lisy. Odhadní cena nezarámovaného plátna jen o něco málo menšího než originál byla odhadnuta na 80 až 100 tisíc dolarů. Zdařilá, zároveň ale nijak výjimečná, napodobenina od neznámého autora ze 17. století se nakonec prodala za neslýchaných 1,69 milionu dolarů. „V případě kopie jde pravděpodobně o aukční rekord,“ upozorňuje britský kunsthistorik Bendor Grosvenor. Oproti předpokladům tak kupec za dílo, jež nemá prakticky žádnou uměleckou hodnotu, vysázel 20tinásobek odhadní ceny. Podle odborníků by se dílo přitom ještě před pěti lety jen stěží prodalo za částku okolo 50 tisíc dolarů.
Důvody, proč ceny v posledních letech vystřelily tak nahoru, jsou dva. „Za prvé to souvisí s tím, co se v těchto dnech děje kolem Leonarda,“ říká Grosvenor. Naráží tak na to, že podle některých zahraničních médií letos naplno propukla „leonardománie“. O da Vincim vychází množství nových publikací, chystá se řada opulentních výstav, ty probíhající lákají davy návštěvníků a noviny se předhánějí ve spekulacích ohledně pravosti Salvatora Mundi a dalších děl. Nedávno přišli odborníci s tím, že italský malíř, jenž podle legendy zemřel roku 1519 v náručí francouzského krále, je autorem také skici známé jako Monna Vanna. Druhým důvodem, proč se vše, co nějak souvisí s Leonardem, dnes prodává o řád dráž, než v minulosti, je prestiž. Z da Vinciho se podle Grosvenora stala nejluxusnější marketingová značka. „Říká: ‚Jsem bohatý a kulturní‘,“ vysvětluje britský kunsthistorik. Vlastnictvím takové předmětu se totiž dotyčný včleňuje do klubu, jemuž vévodí Bill Gates (vlastní Kodex Leicester) a saúdskoarabský princ. I proto Sotheby’s v nedávné aukci neslavila úspěch jen s kopií Mony Lisy. Nad očekávání dobře dopadla také dražba kresby inspirované Leonardovou Bitvou u Anghiari. Odhadní cena díla byla 25 tisíc dolarů. Neznámý kupec za ni ovšem nakonec zaplatil bezmála 800 tisíc dolarů. Cena tak během aukce vystoupila na více jak 30tinásobek vyvolávací ceny.
Hlavní „leonardovská“ aukce letošního roku přitom teprve proběhne. 19. června totiž aukční síň Tajan nabídne kresbu Umučení sv. Šebestiána, kterou před třemi lety objevil penzionovaný lékař v pozůstalosti po svém otci. Hodnota 19 centimetrů vysokého díla, zpodobňujícího patrona vojáků a hrnčířů, byla původně odhadnuta na zhruba 15 milionů dolarů. Vyvolávací ale nakonec začne o 5 milionů výše. Jak přiznala šéfka dražebního domu Rodica Seward, pařížský dražební dům očekává, že dílo prodá za 34 až 68 milionů dolarů, v přepočtu tedy za 1,5 miliardy korun. Pokud by se ale zopakoval scénář z aukce, na níž byla prodána kopie Mony Lisy, což je víc než pravděpodobné, mohla by výsledná částka atakovat klidně i 10 miliard korun.
Pavel BestA
Kopie je to víc než slušná. Autor byl určitě zručný malíř. Je to ale jen kopie…
Trh s výtvarným uměním se podle mě už před lety úplně zbláznil. Ceny některých děl jsou naprosto astronomické. Přitom ale absolutně neodpovídají jejich uměleckému významu a kvalitě. Koonsův nedávno rekordně prodaný „králík“ budiž toho důkazem. Osobně bych ho nechtěl ani zadarmo