Grimes
Visions
Fascinace technikou donedávna tlačila do světa hudby strojově precizní chlad. Pozvolna je ale možné sledovat tendence opačné; tedy návrat k nedokonalosti. Příkladem jsou i nejnovější skladby kanadské zpěvačky říkající si Grimes.
Když ve světě filmu zprofanoval James Cameron třetí rozměr, všichni chtěli být najednou 3D. Skok to nebyl zásadní a snad proto se tato technologie začala usazovat poměrně rychle. Technika v hudbě se ale vyvíjela pomalu. Pár dní zpět měl výročí Robert Moog, vynálezce legendárního syntetizátoru, a dovolil nám tím vzpomenout, jak dlouhou cestu od dob Mooga či Stockhausena technika ve světě hudby urazila. S rostoucími možnostmi si uzurpovala více prostoru. Naštěstí mnozí nezapomněli, co je na hudbě nemálo podstatné: nedokonalost, chyby, nepředvídatelnost. Grimes (vlastní jménem Claire Boucher) v tomto směru není zásadní průkopnice a skrze poslech její novinky Visions neprobíhá žádná osvěta. Na druhou stranu vede člověka k úvahám, jako jsou tyto, a to se počítá.
Člověk má sklony hodnotit kvalitu s odkazem k tradici, klasice… Zkrátka ohlížet se za koncepty buď výhradně do minulosti, anebo alespoň v současnosti s minulostí vědomě kolaborovat. Nenapadne nás v této souvislosti myslet na pop. Pop je současný a současnost je prodejná, prvoplánová, instantní a kdo ví, co ještě. Claire Boucher může být chápána jako protiargument k takovým úvahám. Pop v jejím podání voní alternativou, je svěží, hravý a prostý jakéhokoliv chladu, ač je zvuková paleta prakticky výhradně elektronická. Pomocí křehkého hlásku, syntetizátorů a vrstvících se rytmických nástrojů nerušivě rozbijí strojové metrum skladeb.
Můžeme ji vnímat jako potravu prapodivné generace, žijící v kyberprostoru stejně přirozeně, jako v tom reálném. Nic to ale nemění na faktu, že díky přirozenosti, s jakou využívá prostředky doby, si může dovolit být svá. Syntetizátory a banální údery beatu na každou celou dobu nabízí ozvěny disko, líbivé popěvky popu, ale vnímat lze i náznak opery. Mantinely popově vstřebatelný kompozic jsou nejasné právě tak, jak je pro dnešní žánry typické: vytrácejí se a rozvolňují s ohledem k tomu, jak se multižánrová kolaborace stala standardem.
Grimes je zasněná ve světě počítačů. Vždyť většina desky vznikala v jednom pokoji jejího bytu právě u pc. Texty neotevírá vesmír hlubokých myšlenek. Jen vypráví svůj příběh a předává ho dál. Někdy skotačivě, jindy teskně, vždy ale jitří emoce a imaginaci. Oproti předchozím deskám povyrostla. Album totiž není sterilní; je osobité, živočišné a niterné. Dokáže být zároveň snadno vstřebatelné i mnohovrstevnaté. Přestože Claire využívá postupy, které má většina lidí spojené s vyprázdněnou povrchností, budoucnost nemusí být teskná, nemusí být odtažitá, anonymní, neosobní, plochá a instantní. Grimes se otočila k lidem, kteří mají strach a s dětským úšklebkem naznačila, že nebude zase tak zle.
Hodnocení:
Nové album kanadské zpěvačky, která si nechává říkat Grimes, toho nabízí překvapivě mnoho. Asi bychom jen marně hledali popové skladby, které dokážou tak stimulovat a nutit přemýšlet, jako právě ty její.
Rok vydání:
2012
Žánr:
Dream pop / experimental
Vydavatelství:
4ad Records
Seznam skladeb:
Infinite Love Without Fulfilment
Genesis
Oblivion
Eight
Circumambient
Vowels = space and time
Visiting Statue
Be A Body
Colour of Moonlight (Antiochus) [feat. Doldrums]
Symphonia IX (My Wait Is U)
Nightmusic (feat. Majical Clouds)
Skin
Know The Way
79%
Jaromír Mára
Zas tak bych se nad její hudbou nerozplýval. Špatné to úplně není, ale žádné terno. Trochu ploché, nemyslíte?
Nemyslím, ale to je asi patrné z článku. 🙂
Kdybych si měl ale pomoci slovy někoho jiného, tak asi těmi hudebního dramaturga Aleše Stuchlého, z recenze na radiu wave: „Vtip je v tom, že i přes spektrum zřetelných asociací – Aphexe Twina a žvýkačkovou euradancovou estetiku nevyjímaje – lze hudbu Grimes označit jako svéráznou a osobitou. Tahle mladá Kanaďanka totiž dokáže střepy svých oblíbených světů spojit do chytlavé psychedelické mozaiky, která se obtížně popisuje, ale o to snadněji tráví. Deska Visions je dalším důkazem tvrzení, že hudba mimořádně přístupná není synonymem pro muziku kompromisní nebo jalovou. Novinka Grimes je zábavným soubojem suverenity a naivity, z něhož vychází vítězně sám posluchač.“ Poslechněte si celou recenzi!