Sixtinská madona
26. 5. 2012 – 26. 8. 2012
Zwinger
Jen málokterý obraz dosáhl ve světě takového věhlasu jako Sixtinská madona italského renesančního génia Raffaela Santiho. Od chvíle, kdy bylo toto mistrovské dílo dokončeno, uplynulo letos přesně pět set let.
Kurátoři drážďanského Zwingeru, v jehož sbírkách se Sixtinská madona nachází, se proto při této příležitosti rozhodli uspořádat v galerii rozsáhlou expozici věnovanou osudu toho obrazu od jeho vzniku až po současnost. „Z obrazu vyzařuje magická krása, které nelze uniknout,“ právě těmito slovy charakterizoval slavné plátno významný rakouský psycholog Sigmund Freud. Nebyl přitom zdaleka jediný, na koho Sixtinská madona tak hluboce zapůsobila. Podobně uchvácený byl při pohledu na ní i německý romanopisec Thomas Mann. V roce 1512, kdy Raffael dílo na objednávku papeže Julia II. dokončil, však paradoxně takový rozruch nevzbudilo. Následujících bezmála 250 let proto bez většího zájmu viselo v kostele Svatého Sixta v Piacenze. To se změnilo až v roce 1754, kdy obraz koupil saský kurfiřt August II. Silný, který ho převezl do Drážďan. Zde se postupně stal jedním z nejvyhledávanějších uměleckých děl světa.
Kromě něj si návštěvníci Obrazárny Starých mistrů mohou ve Zwingeru prohlédnout na dvě stě dalších exponátů. V první místnosti, na jejímž konci se v decentním světle vznáší Sixtinská madona, jsou to neméně slavné Raffaelovy obrazy jako Dáma se závojem či Portrét papeže Julia II. zapůjčené na výstavu z těch nejvýznamnějších evropských galerií. Chybět samozřejmě nemohou ani kresby a přípravné studie, které jen podtrhují Raffaeolovo mimořádné umělecké nadání.
Následující prostory jsou pak věnovány více či méně zdařilým kopiím Sixtinské madony a dalším doprovodným dílům, jako kresbám a sochám samotného Raffaela Santiho, který zemřel v den svých 37. narozenin po divoké noci strávené s milenkou Margheritou Luti. Na co přesně, není dodnes zcela jisté. Pozornější pohled si pak zaslouží zejména obraz Michaila Korněckého Záchrana Sixtinské madony přibližující restaurátorské práce, ke kterým na obraze údajně došlo po 2. světové válce. Na jejím konci bylo totiž slavné plátno ukryto v kamenolomu nedaleko Drážďan. Sovětským vojákům se ho však podařilo objevit a ze země odvést. Co se s dílem dělo v následujících letech není příliš jasné. Již v roce 1955 však bylo vráceno zpátky do Drážďan.
Součástí Sixtinské madony jsou v dolní části také dva zasnění andílci, kteří se stali natolik populární, že je dnes můžeme vidět na nejrůznějších suvenýrech počínaje deštníky, přes hrníčky, záložky, až po toaletní papír. „Žádný anděl ani skupina andělů není tak slavná jako tito dva,“ nechal se již před takřka sto lety slyšet americký kritik Gustav Kobbé. K jejich namalování Raffaela podle legendy inspirovali dva chlapci, které zahlédl na ulici kterak toužebně hledí do okna pekaře. Ojedinělá výstava bude v Obrazárně Starých mistrů ve Zwingeru k vidění až do 26. srpna.
Hodnocení:
Netradičně pojatá výstava, která se ohlíží za pětisetletou historií jednoho obrazu. Jedinou drobnou vadou na kráse je snad pouze to, že kromě Raffaelových obrazů nabízí především plátna druhého sledu. I tak ji však lze vřele doporučit
Výstava potrvá od 26. 5. 2012 do 26. 8. 2012
Kde:
Zwinger – Obrazárna Starých mistrů
Tzschirnerplatz 2, Drážďany
Otevřeno:
denně od 10 do 18 hodin
čtvrtek a sobota: od 10 do 21 hodin
Vstupné:
Plné: 10 eur
Zlevněné: 7,5 eur
91%
Pavel BestA
Zajímavě pojatá výstava. Pozornost zaslouží především první místnost a pak samozřejmě i zbytek galerie.
Grandiózní!
Sice neotřelý nápad, ale ve výsledku nic tak famózního. Kromě Raffaelových věcí, totiž na výstavě chybí nějaké podobně kvalitní obrazy…