Jean Giono o pastýřích a revoltě ovcí
Pokud se lidem něco vybaví, když se řekne Jean Giono, pak kratičká novela Muž, který sázel stromy, jež provensálského autora proslavila. O dvacet let dříve však francouzský samorost napsal neméně zajímavou knihu Hvězdný had.
Už od samého počátku tvorby byl Jean Giono svérázný solitér. Bylo to dané i místem, kde se na sklonku 19. století narodil, tedy svébytným prostředím provensálských Alp, na hony vzdálených rušným pařížským bulvárům. Tiché kopce a tvrdý život udělali z Giona vnímavého pozorovatele a obdivovatele přírody. Na rozdíl od svých rodičů, kteří dřeli bídu s nouzí – otec byl švec a matka pradlena – se však mladík záhy uchytil v bance. Zlom v jeho životě přinesla první světová válka, kterou sice ve zdraví přežil, ale jejíž hrůzy se mu navždy vryly do paměti a udělaly z něj zapřisáhlého pacifistu. Po návratu domů, sice Giono začal opět pracovat v bance, jeho novou vášní se však stalo psaní. Hned první novela Colline, která spatřila světlo světa v roce 1929, zaznamenala takový úspěch, že se čtyřiatřicetiletý autor rozhodnul seknout s prací v bance a naplno se věnovat literatuře.
Třicátá léta minulého století pak patří k Gionovým nejplodnějším rokům. Právě tehdy vzniká nedlouhá kniha Hvězdný had odehrávající se, jak jinak, než na zvlněných kopcích rodného Manosque. Celým textem prostupuje láska k přírodě, k prostému způsobu života, jakýsi zvláštní panteismus, tedy přesvědčení, že svět, který nás obklopuje, tvoří jediný celek, který je božské povahy. Giono nás bere na cestu s místními pastýři. Jak již vysvítá z citátu Walta Whitmana, který dílo uvozuje, autorovým cílem je malovat slovy, načrtnout svět, jež by dokázal „vytvořit protějšek širé krajině a mořskému pobřeží“. Příběh je tak potlačen poněkud do pozadí. Tvoří ho v podstatě dvě stěžejní události.
Nejdříve je to jakési povstání zvířat, respektive ovcí, které se dají z ničeho nic do běhu a udupají ovčáckého psa. A pak je to prapodivný obřad, či spíše představení na náhorní rovině Mallefougase, v němž vystupují pastýři jako přírodní elementy, jež utvářejí zdejší malebnou krajinu protkanou kopci s ovocnými sady a bohatými vinicemi. Jsou jimi Moře, Hora, Řeka, Vítr a mnohé další. Do toho piští eolské harfy a tympony. Před očima čtenáře je tak rozehráno živelné divadlo, teatrum mundi v tom nejširším slova smyslu, jež můžeme chápat jako součást přijímacího obřadu pastevců, či jako alegorii o koloběhu života, který začal svou činností člověk narušovat.
Jak praví jedno lidové moudro: „Každý bodrý skutek bude po zásluze potrestán“. Gionova idea poklidného světa bez válek a zbraní, se nakonec obrátila proti němu samotnému. Na začátku druhé světové války byl totiž tehdy již respektovaný literát obviněn ze sympatizace s nacismem a na nějaký čas uvězněn. To se zopakovalo ještě jednou, v roce 1944, kdy Giono strávil v cele dlouhých pět měsíců, aniž by byl z čehokoli obviněn. Zřejmě si tehdy kdosi jednoduše řekl: „Kdo není s námi, je proti nám,“ a šoupnul nebohého pacifistu do basy. Není divu, že se po válce námětová paleta Jeana Giona nápadně proměnila. Optimistický pohled na svět vystřídal na jistý čas čirý pesimismus.
Hodnocení:
Stejně nezařaditelný jako byl sám Jean Giono, je i jeho iniciační text s názvem Hvězdný had, jenž má čtenáře vtáhnout do tajuplného světa přírody provensálských Alp. Dílo balancující na hraně mezi novelou a esejí, však i přes podmanivý a metaforický jazyk, nedosahuje díky absenci výraznějšího děje, kvalit Gionových nejlepších prací.
Vydavatelství:
Malvern
Rok:
2012
Překlad:
Miloslav Drozd
62%
Pavel BestA
Náročná kniha na čtenářovu pozornost a obrazotvornost.
Největším kladem knížky je bezesporu její délka. V době, kdy vycházejí mamutí romány jako třeba Muzeum nevinnosti Od Orhana Pamuka, je novela o 126 stranách příjemnou změnou. O obsahu ani nemluvě.