Obrazy od Picassa a Matisse skončily v kamnech
Když loni v říjnu zmizelo z rotterdamské Kunsthal sedm cenných obrazů, napadla asi každého otázka, kde plátna skončí? Dalo se očekávat, že je lupiči prodají nějakému miliardáři. Jejich osud byl však mnohem horší.
Ihned po krádeži, k níž došlo 16. října loňského roku v pozdních nočních hodinách, a během níž bylo odcizeno sedm mistrovských pláten ze sbírky avantgardního umění Triton Foundation, kterou dal v roce 2011 dohromady holandský podnikatel a multimilionář Willem Cordia, se rozjelo nebývale rozsáhlé policejní vyšetřování. „Hlavní vyšetřování je v plném běhu… zjišťujeme, jak se pachatelé dostali dovnitř, kdy přesně k činu došlo a kdo ho spáchal,“ oznámila krátce po činu rotterdamská policejní mluvčí Patricia Wesselsová. Stopy nakonec zavedly kriminalisty až do vzdáleného Rumunska. Právě zde měla plátna v čele s Picassovou Hlavou harlekýna, Matissovou Čtenářkou v bílé a žluté a Monetovým Waterloo Bridge a Charing Cross Bridge skončit.
Už v lednu letošního roku přitom policie sesbírala dostatek důkazů, aby zatkala šestici podezřelých. Šlo o členy nevelkého gangu rumunských zlodějů, jimž šéfoval jistý Radu Dogaru. Po obrazech jako by se však slehla zem. Jak nyní vyplynulo, nešlo bohužel o oblíbený řečnický obrat, ale o skutečnost. Matka hlavního obviněného Olga Dogaruová totiž obrazy, které se lupičům nepodařilo na černém trhu prodat, nejdříve ukryla v opuštěném domě a na hřbitově ve východorumunské vesničce Carcaliu. Když však v únoru začala policie okolí prohledávat, rozhodla se Dogaruová obrazy, jejichž celková hodnota byla vyčíslena na 2 miliardy korun, raději spálila. „Hodila jsem kufr s obrazy do kamen. Přiložila jsem pár polínek, nazouváky a gumové boty a dívala se, dokud úplně neshořely,“ řekla rumunské agentuře Mediafax.
Zdali žena mluví pravdu, zůstává otázkou. Forenzní specialisté nicméně v popelu odebraného z kamen, ve kterých Dogaruová údajně plátna zničila, skutečně objevili hřebíčky a zbytky barev. Ty podle ředitele bukurešťského Národního muzea historie Ernesta Oberländera-Tarnoveanua pocházejí z doby vzniku maleb. Jestli se hypotéza potvrdí, půjde podle něj o „akt neuvěřitelné primitivnosti a neúcty“. Kromě výše zmíněných pláten skončily v koupelnovém kotli na ohřev vody obrazy Žena se zavřenýma očima od Luciana Freuda, Žena před otevřeným oknem od Gauguina a Autoportrét od Meyera de Haana. Soud s šesticí obviněných má začít 13. srpna.
Jan Perniš
Hrůza! Skutečně barbarský čin!
Amatéři
Ukrást tak slavné obrazy a teprve pak pro ně hledat kupce je dost absurdní. Škoda, že se pachatele, respektive paní Dogaruovou nepodařilo chytit dřív, než stačila plátna zničit.