Dokonalý souzvuk Wihanova kvarteta v Maškarním sálu
Mezinárodní hudební festivalu Český Krumlov se řítí do finále. Na konci července bylo obecenstvo svědkem dalšího úspěchu Wihanova kvarteta. Poté následovalo vystoupení souboru Collegium Marianum a klavíristy Kun Woo Paika.
Za dlouhou dobu umělecké spolupráce si Wihanovo kvarteto vybudovalo skvělé renomé. Ve stejném složení přitom vystupuje již od roku 1985. Na otázku, jaké to je, vystupovat s týmiž kolegy téměř třicet let, odpověděl violoncellista Aleš Kaspřík s trochou nadsázky: „Někdy lepší, někdy horší, jako život. Na pódiu se máme rádi, na zkouškách se někdy nenávidíme. Ale dnes to bylo dobré.“ V první části koncertu zazněl Smyčcový kvartet č. 4 c moll L. van Beethovena, na nějž navázal výběr z náročných Paganiniho Capriccií v úpravě pro kvarteto. Po přestávce vystoupení pokračovalo Smyčcovým kvartetem „Smrt a dívka“ č. 14 d moll Franze Schuberta. Kvarteto hrálo od začátku do konce naplno. Diváci ve svých rozhovorech oceňovali skvělý souzvuk, který byl umocněn akustikou Maškarního sálu. Ovace publika přivedly hudebníky znovu na pódium s dvořákovským přídavkem. „Fantastické obecenstvo, výborný sál, krásná akustika, zkrátka luxusní koncert,“ okomentoval své pocity Aleš Kaspřík.
Výjimečný zážitek z barokní hudby v těsném sepětí s historickým prostorem Maškarního sálu přinesl divákům i koncert souboru Collegium Marianum, který se uskutečnil 1. srpna. Čtyři zpěváci a sedm hudebníků představilo árie z oper benátských mistrů 17. století. Skladby s antickými náměty byly i dramaticky ztvárněny, byl v nich smích, zloba i napětí. „Barokní hudbu si bez pohybu nedokážu představit, gesto je v ní velmi důležité,“ vysvětluje flétnistka a umělecká vedoucí souboru Jana Semerádová, která se studiem barokní gestiky, deklamace i tance dlouhodobě zabývá. „To, co mě fascinovalo na začátku mých studií barokní hudby, byla možnost volné improvizace a svobody projevu. Zápis například romantické hudby je daný, ale u barokní hudby máme spoustu míst, která musíme my sami svou invencí vyplnit. Barokní hudba byla ve své době improvizovaná tak, jako je dnes třeba jazz.“ Zaplněný Maškarní sál si vyžádal několikerý návrat souboru. Nevšední koncertní zážitek byl završen skladbou La Barchetta passaggiera, v níž byla uplatněna záměrná improvizace, a obecenstvo dostalo příležitost si spolu s hudebníky zazpívat refrén písně. „Akustika Maškarního sálu je vynikající a pro barokní nástroje je to ideální prostor, vidíme je mimochodem i na freskách na stěnách. Maškarní sál je inspirující místo a odrazy v zrcadlech dávají naší muzice nový rozměr, výsledek je ještě baroknější než naše barokní nástroje,“ dodala Jana Semerádová.
Silným hudebním zážitkem byl také koncert jihokorejského klavíristy Kun Woo Paika, který proběhl 2. srpna v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku. Světoznámého klavíristu doprovodila Severočeská filharmonie Teplice pod taktovkou kanadsko-českého dirigenta Charlese Olivieri-Munroe. Tradiční jazzový koncert, který se uskutečnil o den později, nesl název Noc jazzových trumpetistů. Pod vedením Vlada Valoviče zahrál Big Band Gustava Broma, který je rezidenčním souborem Českého rozhlasu pro roky 2013 a 2014. „Zastřešení Českým rozhlasem pro nás moc znamená, je to jistota pro mne a pro hráče, že tento více než sedmdesátiletý big band pojede dál,“ řekl Vlado Valovič.
A co nás teprve čeká? 8. srpna vystoupí v Maškarním sále soubor Virtuosi Pragenses společně s dvěma mladými sólisty – slovenskou kytaristkou Miriam Rodriguez Brüllovou a s flétnistou Albertem Wonjae Pae z USA. 9. srpna zazpívá v Zámecké jízdárně basbarytonista Adam Plachetka, který exceluje jako sólista Vídeňské státní opery. Zahraje Talichova komorní filharmonie. Do Českého Krumlova se 10. srpna vrací muzikál. Po několika dílech festivalového seriálu Noc na Broadwayi se populární muzikáloví zpěváci představí v programu nazvaném Broadway Rocks. Vystoupí přední broadwayští sólisté LaKisha Jones, Rob Evan a Morgan James, doprovodí je Moravská filharmonie Olomouc.
Jana Pokorná