V Galerii Rudolfinum souloží černí náckové
Pokud lze ve výstavním plánu Galerie Rudolfinum vysledovat nějaký trend, pak příklon k provokativním expozicím, které lákají množství diváků, ale nenabízejí nic než bezduchou zábavu. Taková je i výstava Jakea a Dinose Chapmanových.
O expozici se můžete dočíst takřka ve všech českých sdělovacích prostředcích, dokonce i v takových, v nichž se o umění zpravidla nereferuje. Už jen tento samotný fakt by měl fundovaného milovníka umění znepokojit. Jak to, že se přehlídce děl věnuje třeba takový Blesk? Odpověď se vlastně sama nabízí a je jednodušší než sem si původně myslel. Ale vezměme to pěkně po pořádku…
Expozice s názvem Slepý vede slepého bude v Galerii Rudolfinum k vidění až do 5. ledna nadcházejícího roku. Návštěvníkům představuje stěžejní díla britské bratrské dvojice Jakea a Dinose Chapmanových, kteří na sebe poprvé výrazně upozornili v roce 1996 v rámci londýnské výstavy Senzace, na níž se prezentovali dětskými figurínami, které měly místo nosu penis a ústa připomínající ženský klín. Pro svět showbyznysu je stejně jako Damiena Hirsta objevil britský podnikatel Charles Saatchi. Úvodní seznámení s dílem sedmačtyřicetiletého Jakea a o čtyři roky staršího Dinose obstarávají celkem nenápadné sošky připomínající primitivní africké umění. Teprve při jejich bližším prozkoumání si návštěvník povšimne, že na nich něco nehraje. Bratři totiž do plastik nenápadně zakomponovali hamburgry a loga restaurace McDonald’s. Má jít o narážku na to, že americkou síť rychlého občerstvení najdeme takřka všude na světě, často i v místech, kde bychom to nečekali.
Jádro pražské přehlídky však obstarávají sochy gestapáků v černých uniformách, s ohořelým obličejem a páskou na ruce, na níž je místo hákového kříže vyšitý smajlík. Figury jsou vyvedené v životní velikosti a jejich tváře jsou natočené k vystaveným exponátům. Jedna dvojice dokonce spolu kopuluje. Evidentně tak jde o narážku na propagandistickou výstavu Entartete Kunst (Zvrhlé umění), kterou němečtí nacisté uspořádali v roce 1937 v Mnichově. Na zdech je pak rozvěšeno 83 leptů původně z dílny Franciska Goyi, které se však bratři Champanové rozhodli vylepšit o vlastní motivy. Výsledek však není příliš přesvědčivý. „Chtěli jsme přerušit tok institucionalizovaných analýz jeho tvorby, nabourat tu sérii trapných morálních interpretací jeho děl a nakopat humanistickou morálku, která bývá s jeho díly spojována,“ uvedli Jake a Dinos při vernisáži. Problém je však bohužel v tom, že podstatou Goyova mistrovského cyklu Hrůzy války ono morální odsouzení krvelačných bojů skutečně je. Závěr výstavy pak tvoří známá plastika znetvořených dětí hledících na obraz hřbitova.
Pokud je bratrům Chapmanovým něco vyčítáno, pak zpravidla to, že se jejich díla pohybují na hranici či za hranicí etiky. Osobně bych britskou autorskou dvojici nařknul z něčeho mnohem horšího, a sice z povrchnosti. Když jsem se před pár dny procházel výstavními prostory a díval se na jednotlivá díla, nebyl jsem přesně schopen pojmenovat, co mi na nich vadí. Teprve při vymýšlení vhodného názvu článku jsem to pochopil. Jeho znění je totiž na hony vzdálené seriózní novinařině, jde o prachsprostý bulvár. A právě takové je i dílo bratří Chapmanových – bulvární. Přiživuje se na kontroverzních tématech, krouží kolem možných skandálů jako mrchožravý sup, vyžívá se v zobrazování sexu, smrti a krve. Vždy však takovým způsobem, aby i ten nejnatvrdlejší jedinec pochopil, co je podstatou díla, aby se při pohledu na něj zasmál. „Ha ha, souložící náckové! Ha ha, smajlík místo svastiky! Ha ha africké fetiše od McDonald’s.“ Pod nánosem pozlátka a prvoplánových vtipů však ve skutečnosti není vůbec nic, žádná hodnota, zůstává jen snaha za každou cenu šokovat.
Hodnocení:
Stejně jako práce Davida LaChapella, které byly v Galerii Rudolfinum k vidění na začátku letošního roku, i díla bratrské dvojice Jakea a Dinose Chapmanových můžeme zařadit do škatulky bulvárního umění. I když slovo umění zřejmě není vůbec na místě.
Výstava potrvá od 3. 10. 2013 do 5. 1. 2014
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12
110 01 Praha 1
Otevřeno:
otevřeno denně kromě pondělí 10:00 – 18:00
ve čtvrtek do 20:00
Vstupné:
Plné: 140,- Kč
Zlevněné: 90,- Kč
Osobně se mi výstava velmi líbila a díla hloubku mají.
Osobně jsem měl při procházení výstavními prostorami také rozporuplné pocity. Některé věci, zejména ty McDonald’ské totemy mě oslovily. Náckové mi přišli nudní
Kontrovezní výstava jak má být, která rozděluje laickou i uměleckou veřejnost na dva znepřátelené tábory.
Myslím, že díla nejsou ani omylem bulvární, ale naopak se snaží na bulvárnost tohoto světa upozorňovat.
Naprosto jedinečná výstava i díla. Nechápu, jak se někomu nemohou líbit. Povrchní? Ani omylem, naopak jsou nabité dalšími významy, které je třeba při pohledu na ně rozkrýt.
Odpudivě debilní díla nařvaných britských pseudointelektuálů
Proč pseudointelektuálů? A proč debilní? Svůj půvab a jistou hloubku díla bezesporu mají. Otázka je především, jak kvalitní je ztvárnění těchto myšlenek. Obecně se s autorem tohoto článku shoduji v tom, že ne všechno, co je zde k vidění, je technicky dokonale zvládnuté. Na rozdíl od pana Besty si ale nemyslím, že by šlo vyloženě o kýč.