Sára Saudková jako epigon v Chodovské tvrzi
Uměleckou kariéru lze založit i na nepokrytém napodobování cizího díla. Důkazem budiž Sára Saudková, jejíž snímky připomínající práce jejího ex-milence Jana Saudka, jsou nyní k vidění v galerii Chodovské tvrze.
Šestačtyřicetiletá rodačka ze Zábřehu na Moravě se v prostorách klasicistně přestavěného zámku, jehož kořeny sahají až do 13. století, prezentuje svými zřejmě nejznámějšími fotografiemi, které vznikly v uplynulých dvou dekádách. Celkem si jich návštěvníci Chodovské tvrze mohou prohlédnout bezmála pět desítek. Námětově i stylisticky se samozřejmě blíží snímkům, které proslavily Sářina ex-milence Jana Saudka. Typický je pro ně střední formát, černobílé ladění, či naopak výrazné přebarvení některých částí, dodávající dílům lehce fantaskní, mnohdy až bulvární odér. Momentky byste mezi vystavovanými snímky hledali marně. Stejně jako Jan Saudek se totiž Sára věnuje výhradně inscenovaným fotografiím.
Pokud už jsme článek, možná nepříliš šťastně, začali výčtem podobností mezi dílem bývalých milenců, pak by bylo zřejmě dobré uvést na tomto místě i případné odlišnosti, které v jejich pracích můžeme vysledovat, jestli vůbec nějaké jsou. Není jich sice mnoho, ale přece… Ať už se někomu snímky Jana Saudka líbí, či nelíbí, přiznat jim musíme originalitu, výrazovou opulentnost, a řadě z nich i jistou syrovost. Sářiným dílům bohužel i poslední dvě zmíněné charakteristiky zcela chybí. Přestože jimi defilují zástupy nahých a polonahých postav, ona živočišnost známá ze Saudkových portrétů se z nich kamsi vytratila. Snímky jsou o poznání decentnější, je z nich vidět, že je fotila žena, a ne muž, což je v daném případě na škodu. Jako kdyby se Sára bála být ve výběru svých modelů odvážnější. Žádné super korpulentní dámy, jimž se na břiše krabatí vrstvy tuku, tu nehledejte. Najít tu můžete tak akorát plnoštíhlé, či mírně zavalité dámy.
K seznámení Sáry a Jana došlo v roce 1991, krátce po tom, co Šárka Směšná, jak zní fotografčino původní jméno, dokončila studia na Vysoké škole ekonomické v Praze. „Tehdy jsem za ním přišla s přáním podat mu ruku a poděkovat. No a já přišla a už jsem zůstala,“ nechala se před časem slyšet Saudková. Zprvu se starala především o ekonomické aspekty související s prací svého přítele, postupem doby pak začala i sama fotit. Po deseti letech se však jejich vztah, který nebyl nikdy završen manželským slibem, a Sára tak používala jméno svého partnera, aniž by se stala jeho ženou, rozpadnul. Co přesně bylo příčinou krachu, lze jen těžko říci. Saudek, jehož lze bez nadsázky označit za enfant terrible české fotografie, totiž v minulosti vystřídal bezpočet milenek. Třikrát byl ženatý a údajně zplodil dvanáct dětí. Jedním z nich je i Samuel, s nímž Sára v současnosti žije a s nímž přivedla na svět už čtyři děti, takže kdo ví, jak to s tím rozchodem vlastně bylo.
S většinou členů početné Sářiny rodiny se na výstavě můžete prostřednictvím snímků seznámit. Na jedné ze starších fotografií zapózovala Saudková s velkým těhotenským břichem a třemi dětmi skotačícími vedle ní. Jinde zase zachytila proces svého ranního zkrášlování. Nejpůsobivějším dílem, které je na expozici ke zhlédnutí, je snímek zachycující oprýskanou nádražní budovu a odjíždějící robustní lokomotivu, z jejíhož komína se valí oblak kouře a páry. Jedná se totiž o práci nejosobitější. Škoda, že takových není v Chodovské tvrzi k vidění více.
Hodnocení:
Přestože většina snímků Sáry Saudkové nese rysy typické pro práce jejího bývalého milence, a v současnosti trochu paradoxně dědečka jejích čtyř dětí, Jana Saudka, jistou, i když ne nijak přehnanou, kvalitu jim přiznat musíme. Větší originalita by ale určitě neškodila.
Výstava potrvá od 12. 11. 2013 do 11. 1. 2014
Kde:
Chodovská tvrz
Ledvinova 9, 149 00 Praha 4
Otevřeno:
otevřeno denně kromě pondělí 13:00 – 19:00
Vstupné:
Plné: 50,- Kč
Zlevněné: 30,- Kč
45%
Pavel BestA
Mně se práce paní Saudkové celkem líbí. Nemyslím si, že nejde úplně o kopie snímků jejího bývalého milence, ale je pravda, že pan Saudek má ještě výrazně lepší fotografie.
Je to úplně evidentní kopie. Pan recenzent byl k paní Saudkové ještě dost mírný.
Také si myslím, že paní Saudková je jen vykradačka svého bývalého milence. Je až neuvěřitelné, že se takhle dokáže uživit.