Nejlepší inscenací roku se stala Ruská zavařenina
Divadelní noviny vyhlásily již podvacáté anketu o nejlepší inscenaci roku. Pomyslné stupínky vítězů letos obsadila Ostrava, Praha a Brno. Zlatá medaile putuje do ostravského divadla Komorní scéna Aréna za jeho inscenaci Ruská zavařenina.
Jubilejního hlasování se zúčastnilo celkem 118 zástupců z divadelní obce. K vítězství přitom stačilo získat překvapivě pouhých 7,5 hlasů. Ty se podařilo nashromáždit divadelnímu představení s názvem Ruská zavařenina, které mělo premiéru na začátku letošního června. Silný a sehraný herecký soubor Komorní scény Aréna v něm pod režijním vedením Ivana Rajmonta dospěl k velmi kvalitnímu ztvárnění, které má silnou výpovědní hodnotu. Inscenaci je možné chápat jako pokus o vykreslení aktuálního obrazu ruské společnosti odehrávající se na pozadí slavných Čechovových her. Začátek i konec představení je totiž takřka totožný s Višňovým sadem. Celým dějem Ruské zavařeniny navíc prostupují úryvky, pasáže a narážky na další z jeho děl.
Za téměř čtvrtstoletí, kdy se titul Inscenace roku udílí, se ostravské divadlo stalo teprve pátou mimopražskou scénou, která si prestižní ocenění odnesla. V anketě bylo možné hlasovat pro 76 inscenací, valnou většinu z nich je nicméně možné vidět jen v našem hlavním městě. Nejčastěji vyzdvihovanými divadelními režiséry letos dle hlasování byly především Jan Mikulášek, Daniel Špinar a Jiří Havelka. Také na dalších místech se letos objevila spíše menší divadla potvrzující okřídlené přísloví o tom, že „méně je někdy více“. Propad velkých scén v čele s Národním a Vinohradským divadlem je bohužel dlouhodobý, o to však více alarmující, neboť šlo v minulosti o prestižní soubory, které udávaly směr a tón současného divadla.
Druhé místo získala v anketě Divadelních novin inscenace Den opričníka, jež měla premiéru 7. února. Dílo Vladimira Sorokina režijně upravila Kamila Polívková, jež je jednou z kmenových tvůrkyň pražského Studia Hrdinů sídlícího v prostorách Veletržního paláce. Zdejší ansámbl funguje relativně krátce, teprve od roku 2011, za dva roky existence se však stihnul vyprofilovat v divadlo otevřené autorským projektům a mezinárodní spolupráci. Aktuálně naplňuje Studio Hrdinů své světové ambice s moskevským TEATR.DOC a Deutsches Nationaltheater Weimarse. Den opričníka je monologickou exhibicí, která manifestuje krutost a nebezpečí absolutní moci. V inscenaci exceluje čtyřiačtyřicetiletý Karel Dobrý rozehrávající všechny struny svého uměleckého talentu.
Na poslední stupínek vítězů letos vystoupalo představení Zlatá šedesátá brněnské Reduty. Jan Mikulášek v něm coby režisér vychází z deníku Pavla Juráčka, na jehož životě demonstruje zvláštnosti zlomové éry v dějinách naší vlasti. K osvědčeným persónám z předešlých Mikuláškových inscenací zde přibyl Jan Polášek. Jednotliví herci zastupují jednající entitu Juráčkovi bytosti, nikoliv jednotlivé postavy. Mikuláškova Zlatá šedesátá se vizuálně halí do šedé mlhy doby. Jde však o velkolepou divadelní podívanou o běsech jedné umělecké duše a jednoho desetiletí naší země.