Negrelliho viadukt čekají opravy za miliony
Historicky i technicky mimořádně cenný Negrelliho viadukt, jež slouží železniční dopravě již od roku 1850 čeká v příštím roce rozsáhlá rekonstrukce, která přijde na několik desítek milionů. Rozhodla o tom Správa železniční dopravní cesty.
Viadukt dlouhý úctyhodných 1110 metrů je zajímavý z mnoha důvodů. Předně se po celých 60 let pyšnil titulem nejdelšího mostu Evropy. „Tahle vymoženost umožní všem darebákům a revolucionářů, aby svou podvratnou činnost mohli exportovat do všech vzdálených koutů Evropy,“ obával se svého času kupříkladu rakouský kancléř Klemens Metternich. Viadukt s 87 kamennými oblouky by se zřejmě jmenoval úplně jinak, nebýt jedné tragédie, a sice nenadálého úmrtí renomovaného českého inženýra Jana Pernera, který měl jeho stavbu původně vést. Ten totiž v září roku 1845 během jízdy vlakem neprozřetelně po projetí choceňského tunelu sestoupil na poslední stupínek vagónu a vyhlédl ven. Vlak v té chvíli bohužel projížděl kolem návěstního sloupku, který Pernera trefil přímo do hlavy. Vedoucím stavby tak musel být nakonec jmenován Alois Negrelli. Unikátní stavba vedoucí z Karlína do Holešovic byla po více jak sto letech, v roce 1958 zapsána do Státního seznamu nemovitých kulturních památek.
Částka, kterou hodlá Správa železniční dopravní cesty do plánované rekonstrukce vložit, není zatím přesně vyčíslena. Jisté však je, že bude výrazně vyšší než někdejší jeden a půl milionu zlatých, které viadukt stál v polovině 19. století. „Otázky ceny, zhotovitele a dopadu na provoz jsou zatím předčasné, neboť to vše bude až výsledkem soutěže o zhotovitele. Nyní jsme ve fázi přípravné projektové dokumentace, kterou teprve jednotlivé strany připomínkují,“nechal se slyšet mluvčí SDŽC. Opravy souvisejí s modernizací Masarykova nádraží a navázáním vlakového spojení s letištěm. Během rekonstrukce, která by měla skončil až v roce 2017, by mělo dojít k odstranění všech skladů, garáží a podobných nepatřičných staveb, jež se postupně staly součástí mostu. SDŽC slibují snížení hluku v blízkosti trati a komfortnější cestování v kratším čase.
Rekonstrukce slibuje i důkladné rozebrání zdiva a očištění kamenů jako při nedávných opravách Karlova mostu. Poněkud zašlá krása této stavby by tak v nejbližších letech opět měla dostat zpět svůj ztracený lesk. Kvalita stavby vychází především z návrhu sestaveného po roce 1845. Poté, co město zasáhla silná povodňová vlna, byla stavba přizpůsobena povodňovému ohrožení. V uplynulém roce začal být Negrelliho viadukt využíván také k uměleckým účelů. V létě se zde konala akce nazvaná Trať galerií, jejíž snahou bylo začlenit jednu z nejznámějších technických staveb v Česku do městského života. Mostní oblouky tehdy sloužily jako improvizovaná galerie, koncertní síň, divadelní jeviště, či taneční parket. Mimo to zde probíhala autorská čtení knih, dětské tvůrčí dílny a umělecké přednášky. Snad se tuto bohulibou aktivitu podaří i v nadcházejících letech udržet, či ji dokonce rozšířit.
Bylo by moc hezké, kdyby se takto významná památka stala do budoucna místem kulturním, kam se lidé vraceli za divadelními představeními, výstavami, koncerty, apod.
Bůhví, jestli se s tím někdy začne a kdy se projekt vůbec dokončí.
Jak znám tuzemské poměry, tak si na tom akorát někdo namastí kapsy a na nějaké kulturní serepetičky se vys… Bohužel, taky bych byl, vzhledem k tomu, že bydlím v jeho blízkosti, rád, kdyby v jeho obloucích vyrostlo něco zajímavého.
Tahle část Prahy by si navíc rekultivaci rozhodně zasloužila. Je ale otázkou, zda by se galerie a další kulturní zařízení u Negrelliho viaduktu uživili.
Lidi se nepoučí. Vždyť to stojí v záplavové oblasti, který blázen by chtěl do toho investovat peníze?
Revitalizace je samozřejmě pozitivní, snad to nedopadne jako s kameny na Karlově mostě…
http://praha.idnes.cz/oprava-karlova-mostu-pomalu-konci-pamatkari-spokojeni-nejsou-p6t-/praha-zpravy.aspx?c=A101021_182135_praha-zpravy_sfo