Jan Saudek se obnažuje v Malostranské besedě
Příznivci a milovníci kontroverzního fotografa, žižkovského rodáka a čerstvého novomanžela Jana Saudka mají od konce letošního března možnost prohlédnout si v podkroví pozdně renesanční Malostranské besedy kolekci jeho fotografií.
Výstava pojmenovaná Odhalení nabízí kromě Saudkových starších prací i fotografie dosud nezveřejněné. Návštěvníky nadto láká i ke zhlédnutí autorových nejnovějších obrazů vzniklých v posledních několika málo letech. To vše je pak doplněné ještě o kostýmy a rekvizity, které slavný fotograf při své tvorbě rád využívá. Výše zmíněný název byl pro přehlídku zvolen tedy zcela záměrně. Veřejnosti se totiž v Malostranské besedě vůbec poprvé naskýtá možnost nahlédnout i do Saudkových rukopisů a poznámek, které sloužily jako podklad pro sepsání mistrových monografií. Český fotograf tak návštěvníkům odhaluje nejen svou profesionální tvorbu, ale i kus svého já. V neposlední řadě pak expozici doplňuje také projekce filmů o dnes již osm a sedmdesátiletém autorovi, které je možno zhlédnout ve videokavárně umístěné v druhém patře budovy.
Místo pro konání Saudkovy nejnovější výstavy bylo zvoleno velmi dobře. Nejde ani tak o to, že se expozice koná v centru Prahy, kde je plno turistů, což jistě napomůže ke zvýšení návštěvnosti, ale o samotné podkrovní prostory, které vybízejí k originální instalaci děl. Část fotografií je tak zavěšena na provazech podél starobylých trámů, část na sítích a zbytek je jednoduše opřen o zdi. „I vzhledem k tomu, že se výstava koná v podkroví historické budovy, je její instalace velmi specifická. Obrazy a fotografie jsou pověšeny na háčcích, které jsou vyrobené z drátů, protože do trámů se nesmí vrtat ani zatloukat hřebíky,“ uvedl umělecký šéf Malostranské besedy David Hanzlík. Příjemné podkrovní prostředí a staré dřevěné trámy se tak téměř dokonale snoubí s výjevy ze Saudkových snímků.
Profesionální fotografii se známý žižkovský rodák začal věnovat na počátku 60. let minulého století. Jeho prvním „opravdovým“ fotoaparátem, který mu darovala jeho tehdejší manželka Marie, byla dnes již legendární značka Flexaret. Za zmínku určitě stojí i to, že Jan je tomuto stařičkému stroji dodnes, v době moderní digitální technologie, stále věrný. Neusnadňuje si tedy tvorbu požíváním leckdy až příliš snadno ovladatelných digitálních přístrojů a dává přednost kvalitním fotoaparátům s výrazně efektivnějším výsledkem, což jen podtrhuje jeho nesporný talent a originalitu. Hlavním motivem jeho fotografií bylo a dodnes také je ženské tělo, potažmo i vztah mezi mužem a ženou. Návštěvníci expozice tak mohou nechat spočinout svůj zrak na fotografiích, které zachycují někdy až extrémně korpulentní nahé ženy v různých přirozených, či méně přirozených pózách, detailní záběry lidských genitálií, či o poznání jemnější snímky představující sílu a zároveň křehkost vztahů mezi mužem a ženou.
Na počátku své profesní kariéry začal Saudek vytvářet černobílé snímky a od roku 1977 je začal barevně upravovat – kolorovat. Směsici této dvojici stylů je věrný i nadále, nutno však podotknout, že černobílé fotografie jsou přeci jen znatelně vizuálně kvalitnější, než ty v barevném provedení, které často působí lehce fantaskně, pro někoho možná až bulvárně. Obrazů je pak lépe si nevšímat a brát je jako pouhý úlet stárnoucího umělce.
Hodnocení:
Jan Saudek celkem oprávněně patří mezi nemnoho českých fotografů, jejichž jméno má zvuk i za hranicemi naší vlasti. Je však otázkou zdali autorův syrový pohled na lidskou nahotu již nehraničí s obscénní pornografií. Saudkovo Odhalení tak či tak určitě stojí za zhlédnutí. Co se samotných fotografií týče, tak hrstka nově zveřejněných snímků je bohužel až příliš tematicky a vizuálně podobná starším dílům. Saudek nám tedy v Malostranské besedě sice odhaluje soukromí a část své lidské duše, ale inovaci v profesní tvorbě nikoliv.
Výstava trvá od 29. 3. 2014 do 31. 5. 2014
Otevřeno:
denně kromě pondělí od 10:00 – 20:00
Vstupné:
Základní: 150,-Kč
Snížené: 90,-Kč
Průměrná výstava, která kromě naprosto šílených obrazů, nepřináší nic nového. To ale od osm a sedmdesátiletého fotografa nelze očekávat. Snímky jako takové jsou dobré, zejména ty starší.
Přestože recenze vyznívá dvojznačně, nebo i možná proto, se zajdu na Saudkovu výstavu podívat. O „kvalitě“ jeho nejnovějších obrazů už jsem leccos slyšela, tak mě zajímá, jestli jsou tak špatné, jak se všeobecně tvrdí.
Fotky jsou dobré, ale obrazy hrůza. Bylo by lepší, kdyby je pan Saudek raději nevystavoval. Ničí si tím pověst.
Já jsem ráda, že se pan Saudek po čase zase konečně dočkal nějaké větší a reprezentativnější výstavy, což si jen zaslouží. Podle mě jde o nejlepšího současného českého fotografa.