Galerie hlavního města ukazuje Váchala jako okultistu
S nastupujícím podzimem do Prahy nezavítalo jen hezké počasí, ale také několik mimořádně zajímavých výstav. Jednou z nich je i expozice prací dodnes těžko zařaditelného samorostu jménem Josef Váchal. Ten se ve svém díle mimo jiné zabýval mystikou. A právě na ni se nyní zaměřuje výstava, kterou v Domě U Kamenného zvonu pořádá Galerie hlavního města Prahy.
Někdejší gotické prostory se rozhodla kurátorka Marie Rakušanová podobně jako v případě nedávné výstavy zasvěcené Timu Burtonovi přeměnit na jakýsi soukromý ateliér či magickou laboratoř. Stěny byly začerněny a přeneseny na ně zápisníkové kresby, poznámky a kouzelné znaky z Váchalovy pozůstalosti. Právě symboly se staly jedním z východisek umělecké tvorby západočeského rodáka z Milavče u Domažlic, jež jim, respektive i jejich vzniku, připisoval nadpřirozené vlastnosti. „Váchal, který se nesvazoval konvencemi v životě ani ve výtvarném projevu, přistupoval k magii a okultismu, zcela svobodně, anarchisticky a synkreticky,“ prohlásila kurátorka Rakušanová. Tím se chce kulantně říci, že malíř si z jednotlivých náboženských směrů, systémů a tajemných nauk vyzobával jen to, co se mu zrovna líbilo a hodilo. Právě to také vedlo k jeho roztržce s Janem Zrzavým, který byl také silně duchovně založeným člověkem, pohybujícím se ovšem jen v intencích katolické víry.
To Váchal osciloval v průběhu života od okouzlení křesťanskou vírou, přes inklinaci k židovské mystice, satanismu, až po propadnutí indickým náboženským učením. To se také projevilo v jeho díle. Nejzjevnější je poslední zmíněný vliv v dřevorytech Odchod člověka, do nichž Váchal vtělil svou víru v přechod lidské duše po smrti do jakési prazvláštní mentální krajiny. Kromě grafik si návštěvníci Domu U Kamenného zvonu mohou ve výstavních prostorách prohlédnout také Váchalovy malby, kresby, deníky a ezoterické knihy plné jeho vlastních poznámek. Nechybí ani nákres magické pracovny v měřítku 1:1 a drastický snímek Život mrtvé žáby zachycující vivisekci zabitého zvířete.
Problém je ale v tom, že Váchal během života, který těžce poznamenala smrt manželky Marie, nedokázal vytvořit žádný ucelený a hlavně smysluplný filozofický nebo náboženský systém, od počátku šlo spíš o jakýsi pocitový mišmaš. Z výtvarného hlediska lze naopak ocenit autorův cit pro barvu a expresivnost, díky níž se některé jeho práce alespoň po vizuální stránce blíží mistrovským plátnům Edvarda Muncha. Oproti nim však nejsou schopné přenést na diváka pocit existenciálního strachu, či jiného hlubšího lidského citu. Vyvěrá z nich totiž jen podivné tajemno a mystično. Váchalovi nelze upřít mimořádnou fantazii a hravost. Pokud bychom měli ale celé jeho dílo charakterizovat jedním slovem, bude to zřejmě slovo pitoreskní. Instalaci jako takové lze ovšem jen máloco vytknout, možná jen to, že jde návštěvníkům až moc na ruku.
Výročí 130 let od Váchalova narození připomenou v brzké době také další kulturní akce. Již za týden na pražskou výstavu naváže expozice v plzeňské Západočeské galerii, jež se bude zaměřovat především na autorovu knižní tvorbu, jíž dominuje známý Krvavý román. Nakladatelství Paseka, jehož název je odvozen od hlavní postavy této knihy, chystá při této příležitosti nové vydání tří jeho autorských tisků a katalogu k výstavě, jehož autorkou je Marie Rakušanová. Váchalománie, která se u nás postupně rozhořela po sametové revoluci, tak stále neutichá. Na místě by už ale byl poněkud střízlivější pohled na jeho dílo…
Hodnocení:
Ačkoli nelze pracím Josefa Váchala upřít technickou preciznost a neobyčejně citlivé propojení barev, je otázkou, zda mystická tématika plná podivných tvorů a symbolů má lidem dnes ještě co říci. Kromě fantazijně-náboženského podtextu totiž postrádá jakoukoli hloubku a jen těžko dokáže se současným divákem komunikovat. Samozřejmě pokud onen návštěvník nevěří na posmrtný život, nadpřirozené bytosti, magii čísel a podobné věci…
Výstava potrvá od 17. 9. 2014 – 4. 1. 2015
Kde:
Dům U Kamenného zvonu
Staroměstské náměstí 13
11o 00 Praha 1
Otevřeno:
denně, krom pondělí od 10:00 – 20:00
Vstupné:
Plné: 120,-Kč
Snížené: 60,-Kč
S hodnocením článku naprosto nesouhlasím. Osobně si naopak myslím, že Váchalovy práce mají nesmírnou hloubku. Koneckonců se autor celý život zajímal o filozofii a náboženství a tyto své představy pak přetavoval do pláten.
Výstava se mi na tuzemské poměry také velmi líbila. Osobně mám rád jak Váchalovy malířské tak ale i literární práce.
Popravdě řečeno jsem během výstavy došla k podobnému přesvědčení jako pan recenzent. Stylisticky jsou práce Josefa Váchala velmi zdařilé, ale námětově mi v podstatě nemají co říct.