Do Galerie Rudolfinum podnikla invazi čínská malba
Čína je velmocí, o které se v poslední době hodně mluvilo v souvislosti s letními Olympijskými hrami. Tuto událost provázelo množství otazníků, protestů a prázdných politických gest. Galerie Rudolfinum na Čínu reaguje z jiného úhlu pohledu a rozhodla se České republice představit současné čínské umění.
Asijští umělci vychází z odlišných kulturních kořenů než my. Přináší nová témata a postupy, jejich práce se proto v současné době stále častěji objevují v evropských galeriích. Česká republika na tento proud reaguje pozvolna, ale i zde se začínají objevovat první výstavy mezinárodního významu. Například Moravská galerie v Brně letos v létě uspořádala výjimečnou výstavu „Bubble tea“, presentující současné Tchaj-wanské umění. Ale je to právě galerie Rudolfinum, která se této tématice věnuje již dlouhodobě a přináší do České republiky kulturu dálného východu. Na svém kontě již má celou řadu výstav umělců z Japonska i Číny. Za většinou těchto projektů stojí kurátor Petr Nedoma, který tentokrát opět navázal spolupráci s kurátorem Chang Tsong Zung z Hanart TZ Gallery v Hongkongu, aby se společně zaměřili na současnou čínskou malbu.
Výstava s prostým názvem „Čínská malba“ je ukázkou tvorby tří umělců, kterými jsou Zhang Xiaogang, Fang Lijun a Feng Mengbo. Přičemž první dva jmenované mohli vidět návštěvníci Vídeňské galerie MUMOK zhruba před rokem na rozsáhlé výstavě „China, facing reality“, kde se představilo několik desítek předních osobností současné čínské výtvarné scény. O jejich kvalitě vypovídá také skutečnost, že se dokázali prosadit v zemi, která má přes miliardu obyvatel, a ve které vládne komunistický režim.
Zhang Xiaogang (*1958) vytváří rozměrné olejomalby inspirované starými fotografiemi. Barevnost je v nich téměř potlačena, šedé tóny vždy narušuje pouze narůžovělá skvrna – detail, který může být odrazem reality v uměle uspořádaném světě nebo chybou v nekritickém vnímání okolí. Všechna plátna k sobě váže také „pokrevní pouto“ – tenká červená linka, která je prostupuje. Oproti tomu obrazy Fang Lijuna (*1963) se vyznačují výraznou až přehnanou barevností a deformací tvarů, jeho tvorba proto někdy bývá označována jako „cynický realismus“. Pražské výstavě dominuje Lijunovo několikametrové plátno zobrazující oblohu plnou ptactva, hmyzu a malých andílků směřujících v hustém mumraji za jakýmsi vzdáleným cílem. V dílech obou umělců je čitelný silný politický podtext, využívají totiž své tvorby ke kritice komunistického režimu. Zde se hodí uvést například šedou krajinu plnou sirén s opuštěným rudým nemluvnětem od Xiaoganga.
Třetí autor Feng Mengbo (*1966) se svou tvorbou nejvíce odlišuje. V Rudolfinu ho reprezentují obrazy krajin vytvořených na počítači a následně domalovaných temperovými barvami. V Malé galerii je také promítán film s názvem Q3, který Mengbo v roce 1999 sestříhal z počítačové akční hry Quake Arena. Tvorba tohoto umělce je naší kultuře pravděpodobně nejvíce vzdálená a tudíž i méně srozumitelná. Jeho krajiny na mě působí jako dekorace, které příliš nevynikají obsahem ani provedením, také smysl videozáznamu počítačové hry mi zůstal utajen.
Současné čínské malířství se silně vzdálilo svým původním tradicím. Někdy je až zarážející, nakolik se současná čínská malba liší od té klasické, která se vyvíjela a upevňovala své hodnoty po dlouhá staletí. Krajiny Feng Mengba ještě prokazují vlivy čínského tradičního malířství, ale u zbývajících dvou malířů jsou patrné spíše vlivy západních výtvarných směrů, jako je surrealismus, symbolismus a pop art. Návštěvníkům Rudolfina bych proto doporučila, navštívit pro srovnání také výstavu Čínské tušové malby 20. století, kterou pořádá ve Valdštejnské Jízdárně Národní galerie. Vzájemné porovnání vystavených exponátů může být velmi hodnotné. To, že se v Praze sešly tyto dvě výstavy ve stejnou dobu, je jedinečná příležitost, kterou by byla škoda nevyužít.
Výstava potrvá od 25. 9. 2008 – 28. 12. 2008
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, 110 01 Praha 1
Otevřeno:
denně kromě pondělí 10.00 – 18.00
Vstupné:
Dospělí: 120,- Kč
Studenti, senioři: 60,- Kč
Děti (do 15 let), novináři a hendikepovaní: Zdarma
Obrazy Zhang Xiaoganga se mi velmi líbily. Myslím si, že v současnosti patří k tomu nejlepšímu, co lze na poli výtvarného umění v Číně a nejenom tam spatřit. Jenom nerozumím tomu, proč v rámci expozice byly vystaveny práce Feng Mengba. Kromě tohoto, že jde o čínského umělce, tak nemá s ostatními dvěma umělci nic společného. Hlavně nedosahuje ani zpoloviny jejich kvalit.