Novinka na knižním trhu – zaplaťte, kolik chcete
Klasických vydavatelství je u nás požehnaně, většina z nich ale sází buď na známé české spisovatelské stálice, které si vydávají jednu knihu ročně, nebo na prověřené autory ze zahraničí, a pak mají ještě šanci publikace provokativnějšího rázu. Začínající autoři tak u nás nemají na růžích ustláno a nemá to nic společného s tím, jestli daný autor může nabídnout kvalitní četbu…
Proto se v poslední době rozmohl jev, kdy si autoři sami zakládají nakladatelství, aby si pak mohli splnit sen a popřípadě ho plnit i jiným. Co si budeme povídat, vydat knihu není jen tak, a když se do toho započítá tisk, grafika, distribuce a další nutné kroky k vydání knihy, není to úplně levná záležitost. Proto se stávají čím dál tím populárnější internetová nakladatelství, která výrazně snižují náklady. Těch u nás vyrostlo v posledních pár letech jako hub po dešti. Existují mezi nimi ale opravdu zajímavé počiny, mezi nimi kupříkladu Makniha.cz. Projekt, který vznikl z potřeby vydat knihu, má na svědomí Jan Šuba. Jde přitom o podnik, který má podle všeho budoucnost. Tak předně se od všech těch dalších internetových nakladatelství liší tím, že si čtenáři sami volí cenu za zboží. Ta se pohybuje od 49 do 999 Kč a podle toho, jak sám čtenář knihu hodnotí, tak zaplatí. I když by se zdálo, že v té naší české kotlině něco podobného nemůže fungovat, opak je pravdou, ono to vážně funguje. Jak se ukazuje, lidé kvalitu dokážou ocenit.
Nápad pustit se do vlastního nakladatelství se zrodil v hlavě autora projektu 4. dubna letošního roku, kdy se rozhodl napsat knihu. Dílo Jak prožít 21. století aneb cesta ke štěstí (název knihy se zřejmě díky možnosti zfilmování knihy bude měnit), se tak stalo hlavní příčinou vzniku tohoto originálního nakladatelství, které spatřilo světlo světa 20. října roku 2014. „Výtisk knihy by mě stál při nejmenším 40 tisíc korun a na internetu jsem sehnal jen málo ochotných lidí, kteří by se mou knihou zabývali. A tak jsem dostal nápad. Založit si vlastní internetové nakladatelství, které by lidem jako jsem já, pomáhalo ve splnění jejich snu. Lidem, kteří rádi píšou své knihy, ale nemají možnost je vydat,“ říká Jan Šuba, který nemá za cíl vydělat horentní sumu peněz, ale dát šanci začínajícím autorům.
Kromě toho, že se zde nehraje na žádnou fixní cenu, nakladatelství postrádá i nákupní košík. „Jsem zastáncem toho, že každý člověk by měl žít v přítomnosti, a proto nemá cenu si kupovat 10 knih dopředu. Věřím, že pochopíte smysl nakupování bez košíku a aspoň některým z vás pomůže v uvědomění výhod žití v přítomnosti,“ vysvětluje autor projektu, který na závěr dodává, že nejvíce je hrdý na to, že publikuje prvotiny spisovatelů, kteří ještě nedostali šanci.
Alžběta Bublanová
Zní to rozhodně zajímavě…
Velmi zajímavé 🙂
Tento typ lidí ve mě vždy zanechá hezký pocit, že dobří lidé ještě nezanikli.
Asi to brzy vyzkouším…