Návrat Leonardovy Dámy s hranostajem se odkládá
Když před šesti lety opouštěl slavný obraz Dámy s hranostajem renesančního mistra Leonarda da Vinciho útroby krakovského Muzea Czartoryských, kde byl dlouhodobě vystavovaný, slibovali kurátoři galerie, že se sem nejpozději na jaře roku 2015 vrátí. Jak se však nyní ukazuje, byl to závazek nereálný.
Krakovské muzeum rodiny Czartoryských opustil portrét, na němž je podle kunsthistoriků zachycená šestnáctiletá Cecilie Galleraniová, milenka milánského vévody Lodovica Sforzy, už v roce 2009. Tehdy se vydal na tříleté turné po největších evropských galeriích. K vidění ho bylo postupně možné v Římě, Londýně, Madridu a Berlíně. Když se však v roce 2012 vrátil zpátky do Polska, vyvstal jeden základní problém. V mezidobí totiž začala nákladná rekonstrukce chátrajícího Muzea Czartoryských, takže plátno nemohlo být nainstalováno na své původní místo. Vedení galerie se proto obraz pojištěný na 300 milionů eur (tedy bezmála 9 miliard korun) rozhodlo vystavit v Královském zámku Wawel. K vidění zde měl být až do jara roku 2015, kdy měla skončit plánovaná přestavba muzea. Ta ale ještě zdaleka není kompletní a jen tak asi nebude. Obraz tak i nadále zůstane v někdejším sídle polských králů.
Po návratu nevelkého obrazu o rozměrech 54 x 39 centimetrů narazili odborníci galerie ještě na jeden výraznější problém. Přestože je portrét namalovaný na více jak 500 let staré dřevěné desce, materiál i nadále lehce pracuje. Během tříletého turné po Evropě se díky tomu na něm objevily dvě mikroskopické rýhy. „Změny na obraze nejsou vidět pouhým okem,“ nechal se tehdy slyšet šéf restaurátorské komise Janusz Czop. Praskliny vznikly v pravém horním rohu Dámy s hranostajem. Vzhledem k jejich miniaturní velikosti se je odborníci prozatím rozhodli jen zkoumat a neopravovat. Aby se situace neopakovala, rozhodlo nicméně polské ministerstvo kultury, že obraz nebude dalších deset let zapůjčen nikam do zahraničí a bude k vidění jen v Polsku.
Nadále se však pokračovalo v bedlivém zkoumání díla, což se záhy vyplatilo. Loni díky tomu francouzský odborník Pascal Cotte kupříkladu zjistil, že dílo nevzniklo najednou, ale bylo celkem třikrát upravováno. První varianta dokonce zachycovala Cecilii Galleraniovou se složenýma rukama v klíně a bez hranostaje. „Technika LAM nám dala možnost oloupat obraz jako cibuli, odstranit svrchní vrstvu a zjistit, co se dělo pod ní a co se skrývá pod různými vrstvami laku,“ uvedl Cotte pro BBC. „Zjistili jsme, že Leonardo často měnil názor, že šlo o někoho, kdo váhá – maže věci, jiné přidává, kdo znovu a znovu předělává své dílo,“ dodal francouzský vědec. Už z předchozích výzkumů přitom vyplynulo, že výraznými proměnami prošlo také pozadí obrazu. To zprvu zřejmě obsahovalo okna, či dveře. Dáma měla na hlavě navíc podle všeho průhledný závoj, který kdosi později z olejomalby odstranil.
Ve Wawelu není obraz k vidění poprvé. Poláci ho sem prvně převezli před započetím 2. světové války, kdy ho ukryli v zámeckém sklepení. Chtěli tak předejít tomu, aby slavné plátno namalované někdy mezi léty 1488 až 1490, padlo do rukou nacistů. Ti ho zde ale přesto po započetí války nalezli a odvezli do Berlína. Později pak Dáma s hranostajem nějaký čas visela v kanceláři Hanse Franka. Do Polska se vrátila až po válce v roce 1946, kdy byla opět vystavena v Muzeu Czartoryských. Obraz totiž v roce 1798 koupil bohatý a vlivný polský šlechtic a umělecký mecenáš Adam Jerzy Czartoryski pro svoji matku. Předcházející historie obrazu je přitom dodnes neznámá a čeká na své odhalení.
Jak dlouho bude ještě plátno viset v nevelké místnosti v prvním patře Wawelu, kde si ho naráz může prohlížet jen dvacet osob, je otázkou. Podle všeho ale zřejmě až do roku 2017. Právě tehdy by totiž měla definitivně skončit oprava Muzea Czartoryských. Ta zatím spolykala necelých 30 milionů zlotých (přes 200 milionů korun). Je však teprve v necelé polovině, takže bude potřeba ještě získat zhruba stejný obnos peněz, jaký byl do dnešního dne profinancován. „Dáváme si na projektu maximálně záležet… Snažíme se obnovit atmosféru muzea zpřed rekonstrukce,“ prohlásil předseda Nadace Czartoryských, jež muzeum spravuje, Marian Wołkowski-Wolski. Podle polského náměstka ministra kultury Petra Zuchowského má projekt velkou šanci dosáhnout na dotaci z Evropské unie, která by mohla činit až 10 milionů eur (asi 270 milionů korun). Pokud by se finance podařilo získat, Zuchowski věří, že muzeum bude opět otevřeno na počátku roku 2017. Zda se tomu tak skutečně stane, ovšem teprve uvidíme…
Přestože jsem si myslel, že bude náročné se k Dámě s hranostajem díky omezené návštěvnosti dostat, nakonec to takový problém nebyl.
Se znalostí Leonardových obrazů si moc dobře nedokážu představit, že by Dámu s hranostajem v první variantě namaloval, tak jak ji podle odborníků měl namalovat. To by totiž šlo o jeho naprosto nejhorší plátno.
Spíš jde asi o nějaké pracovní verze. U první varianty by rozhodně nezůstal.
Podle mě by se podobné věci ani neměly zveřejňovat. Je podle mě jedno, jak k výsledku Leonardo došel. Důležité je, že obraz vypadá, tak jak vypadá.
Ani jsem netušila, že Dáma s hranostajem už není v Muzeu Czartoryských, ale ve Wavelu.
Myslím, že je relativně jedno, kde přesně je možné v Krakově Dámu s hranostajem najít. Důležité je, že je stále ve městě.