Nevyvážené granty pro divadla napáchají velké škody
Financování kultury je tvrdý oříšek. Nikdo totiž pořádně netuší, podle jakých kritérií o kulturních penězích rozhodovat. Letos se ovšem stala ještě větší chyba než obvykle. Nové přerozdělení dotací bude mít totiž pro některé subjekty likvidační důsledek. Dobrému hospodáři by se podobná věc mohla stát jen stěží.
Určitá pravidla sice nastavená jsou, ale konečné rozhodování se řídí často subjektivními měřítky. Uměleckou kvalitu lze změřit jen stěží a ubránit se optice aktuálních trendů je nemožné. O nestrannosti pak nemůže být řeč. Rozhodnutí nepodpořit některé projekty padlo na konci března letošního roku. Zatímco některá divadla mohou být nadmíru spokojená s výsledkem, jiná budou svádět (dost možná marný) boj o přežití. V případě Divadla Na Fidlovačce se jen naplní, již dříve ventilované a hojně propírané, pesimistické předpovědi, o nichž už téměř rok hovořila ředitelka Eliška Balzerová. Tedy pokud divadlo finančně nezachrání Andrej Babiš, jak se v poslední době spekuluje. Nepodpoření dalších známých divadel bylo ale nečekaným a dodejme i velmi nemilým překvapením.
Nejsou tomu ani tři roky, co byl rozpuštěn ansámbl Dušana Pařízka a Davida Jařaba v Divadle Komedie. Tehdy byl soubor sehraný, doslova na vrcholu sil a mezinárodního úspěchu. Pouze kvůli grantové neobratnosti ze strany Magistrátu náhle pak svoji činnost ukončil. Nyní se na stejném místě historie opakuje – herci nového souboru si už hledají práci v jiných divadlech, protože Centrum východní dramatiky zůstane bez podpory, přestože za tak krátkou dobu působení prostě nelze výsledek s určitostí předjímat. Příspěvek nedostal ani Febiofest, baletní soubor při Tanečním centru Praha, projekt Tanec školám, nebo zanikající databáze památek Architektonické dědictví Prahy. Naopak například divadlo Archa obdrží z celkových 241 milionů celkově 90,2 milionů.
Grantová politika pražského magistrátu je už téměř proslulá svojí nesystémovostí. Ta dokáže napáchat nenahraditelné škody, které zřejmě příští rok i napáchá. Nová grantová pravidla totiž začnou platit od roku 2016. Počítá se v nich s transformací příspěvkových organizací na subjekty jiné právní formy. Divadla tak patrně pro své přežití budou potřebovat víc sponzorů, mecenášů a dárců. Řada kvalitních souborů ale podle všeho zanikne nebo bude mít vážné existenční problémy. Na prvních místech to bude Komedie, která v uplynulých letech přinesla na pražská jeviště několik výjimečných divadelních kusů (Past, Naše třída, Divoké maso) a trochu přehlížená, ale herecky i programově nabitá Viola. Jako těžko obhajitelný se pak v tomto světle jeví jednoletý grant ve výši 1 milionu pro Semafor, který už před mnoha lety ustrnul na místě a recykluje jen sám sebe…
Přestože do Archy chodím rád, tak si nejsem jistý, jestli si zaslouží „shrábnout“ takové peníze, když ostatní přijdou úplně zkrátka.
Hlavně si myslím, že grantová politika by neměla být likvidační. Ani jedno ze zmíněných divadel, které nedostalo dotace, nemá rozhodně tak špatný program, aby muselo skončit. Ba naopak.
To by mě zajímalo, koho měla Archa v hodnotící komisi, že tak uspěla
Osobně si myslím, že si Archa ty peníze zaslouží, neboť má na rozdíl od Komedie a Violy skutečně kvalitní program, který se nebojí experimetovat a nabídnout divákům něco trochu jiného, ne jen samý mainstream.
Souhlas. Peníze mají jít na kvalitu. nemají být jen tak rozdávané.