Pablo Picasso
11. 3. 2009 – 14. 6. 2009
Grafické práce 1909 – 1968
Národní galerie v Praze ve svých výstavních prostorech ve Veletržním paláci představuje druhou část výstavy zaměřující se na grafickou činnost jednoho z nejvýznamnějších umělců dvacátého století španělského génia Pabla Picassa.
Expozice s názvem Pablo Picasso: Grafické práce 1909 – 1968 z pařížské galerie Daniela-Henry Kahnweilera navazuje na výstavu Picassových grafických prací z let 1904 a 1905, kterou Národní galerie uspořádala na přelomu loňského a letošního roku.
V rámci první prezentace Picassových grafických listů pojmenovaných Les Saltimabanques (Kejklíři), měli návštěvníci Veletržního paláce možnost zhlédnout 15 Picassových prací, vytvořených na počátku minulého století, kdy se rodák z Malagy v Paříži teprve umělecky zabydloval. Tehdejšími častými umělcovými motivy byly chudoba a osamělost. Později se k nim ještě přidaly náměty jiné, čerpané zejména z prostředí cirkusu Médrano, který Picasso společně se svými přáteli rád navštěvoval.
Současná expozice, která bude v Národní galerii k vidění až do 14. června 2009, ukazuje, jakými cestami se ubírala tvorba geniálního španělského malíře v první a na začátku druhé poloviny dvacátého století. Mapuje nejen jeho umělecký vývoj, ale i jeho bohatý osobní život.
Picassovým životem za více jak devadesát plodných let prošlo velké množství žen. Celá řádka z nich se objevila i na jeho plátnech a grafikách. Od roku 1904 žil Picasso s Fernande Olivierovou, kterou na výstavě připomíná bysta s názvem Hlava ženy (1909). Na stejnojmenném leptu z roku 1933 figuruje další z umělcových lásek Marie Therése Walterová, jež čtyři roky po Picassově smrti spáchala sebevraždu. Ani podobizna Françoise Gilotové, s níž se Picasso seznámil po osvobození Paříže v roce 1944 a s níž měl dvě děti, na výstavě nechybí. Její tvář rozpoznáme na litografii s názvem Žena se síťkou na vlasy z roku 1949.
Pokud něco Picassa inspirovalo stejně intenzivně jako ženy, pak to byly ve Španělsku velmi oblíbené býčí zápasy. Důkazem toho je i Hlava býka z roku 1948, kterou si návštěvníci Veletržního paláce budou moci v rámci expozice prohlédnout. Část výstavy je věnována i Picassovým kubistickým grafikám ze začátku 20. století, jež od Daniela-Henry Kahnweilera koupil Vincenc Kramář a které se dostaly v roce 1960 darem do majetku Národní galerie.
Hodnocení:
Pokud jsme první část expozice Picassových grafických prací označily za vybranou uměleckou lahůdku, pak její pokračování zaměřující se na roky 1909 až 1968 musíme definovat jako dobrý, leč méně vydatný dezert.
Výstava potrvá od 11. 3. 2009 do 14. 6. 2009
Kde:
Národní galerie v Praze – Veletržní palác
Dukelských hrdinů 530/47
170 00 Praha 7
Otevřeno:
dennně mimo pondělí 10.00 – 18.00
Vstupné:
Základní: 160,- Kč
Snížené: 80,- Kč
Od 16:00 do 18:00 – 100,- Kč a 50,- Kč
84%
Pavel BestA
Hezká výstava, jen jsem nepochopil, proč se taková úžasná díla normálně válí kdesi v depositáři.
Aby se na ně prášilo. Chacha!
Je pravda, že minulá výstava Picassových grafických prací byla o chlup lepší, ale osobně jsem vděčný i za tuto expozici. Koneckonců, kdy bude zase podobná výstava v Praze k vidění?
Více takových. Už mám dost pseudoumění, které se skrývá za nálepku underground.
Nevím proč je Picassova tvorba tak vyzdvihovaná. Podle mě to ani není umění. Myslím, že tomu ani pořádně nikdo nerozumí, ale všichni se to bojí příznat.
Hi, good post. I have been pondering this issue,so thanks for writing. I’ll certainly be coming back to your posts.
Na Picassových grafikách si člověk ještě lépe uvědomí, jak výjimečný umělec s vyjímečným talentem to byl.
Jednou větou. Byl to génius.