Vystavuje Anish Kapoor ve Versailles obří vagínu?
Až do konce letošního léta si budou moci návštěvníci slavných zahrad ve Versailles prohlédnout i mnohoznačné dílo světově proslulého indického sochaře Anishe Kapoora. Jmenuje se Obscénní koutek a vypadá jako položený květ kaly. Podle samotného autora je ale možné dílo interpretovat i výrazně sexuálněji…
Vedení slavného francouzského zámku ve Versailles se loni poprvé rozhodlo otevřít své brány současnému umění. Tehdy v zahradách navržených architektem André Le Nôtrem rozmístil své práce korejský sochař Lee Ufan, který sem umístil výrazný stříbřitý objekt připomínajících efemérní bránu a několik menších instalací s kameny. Letos dostal příležitost zaplnit svými pracemi versailleské zahrady bombajský rodák Anish Kapoor. Ten na rozdíl od svého asijského kolegy vsadil na mnohem provokativnější podívanou. Do středu parku totiž zasadil obří rezavý objekt trychýřovitého tvaru. „Existuje více možností, jak umělecké dílo interpretovat,“ řekl novinářům sám Kapoor. „Člověk nevyhnutelně narazí na tělo, na naše těla a určitou úroveň sexuality. Nejde ale jen o to,“ dodal po chvíli. Přestože indický sochař, který ovšem dlouhodobě žije ve Velké Británii, odmítl sdělit, co jeho dílo přesně představuje, nevyloučil ani, že by mohlo jít o vagínu francouzské královny Marie Antoinetty.
Obscénní koutek, jak se rozměrná práce jmenuje, vznikl v roce 2011, tedy nedlouho poté, co si obyvatelé Francie mohli prohlédnout jiné Kapoorovo dílo – neméně gigantický Monument, který byl vystavený v pařížském Grand Palais. Skulptura je vytvořená z rezavého kovu a na délku měří celých 60 metrů. Obložená je na zahradě před zámkem Versailles robustními balvany a červenými tabulkami připomínajícími zborcenou zeď. Svým vzhledem může dílo evokovat vskutku leccos, od svatební kytice kaly, přes tubu, trychtýř, roztočený vodní vír, až po zmíněnou pochvu. Vzhledem k tomu, že Kapoor dlouhodobě vytváří sochy jednoduchých geometrických tvarů, bude asi nejsprávnější druhá nebo třetí varianta a autorova slova o tom, že lze v objektu vidět i královskou vagínu, lze brát jako svého druhu nadsázku, či snahu lehce popíchnout veřejnost a provokovat. Vzbudit rozporuplné reakce se jednašedesátiletému umělci vskutku povedlo.
Proti výstavě se krom některých konzervativnějších návštěvníků vyslovil zejména starosta Versailles François de Mazières, podle něhož podobná plastika před takové místo, jako je někdejší rezidence králů, jednoduše nepatří. K umístění skulptury do zahrady před palác Versailles se na svém twitterovém účtu vyjádřil také někdejší francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Ten ho označil za autorovo „šlápnutí mimo.“ Přestože Kapoorovo dílo jinak většina kritiků a novinářů ve svých recenzích chválí, řada z nich si v článcích pokládá otázku, zda by takto výrazná instalace měla stát před památkou zapsanou na seznam světového dědictví UNESCO. Dlužno poznamenat, že Francouzi se nebojí proti nekvalitnímu a dehonestujícímu umění protestovat, bojkotovat ho, či ho dokonce násilně odstranit. Loni kupříkladu v srdci Paříže na náměstí Vendôme vydržel nevkusný zelený „anální kolík“ amerického umělce Paula McCarthyho jen tři dny, než ho kdosi vypustil. Vzhledem k tomu, že se dílo stalo trnem v oku většině Pařížanů, radnice ani nikdo jiný už znovuinstalování díla neinicioval.
Kontroverzní Obscénní koutek není jediným dílem, které si lidé ve slavném zámeckém areálu postaveném proslulým králem Slunce Ludvíkem XIV., mohou přes léto prohlédnout. Kromě něj sem Anish Kapoor umístil také jedno z oboustranných zrcadel, která patří k jeho nejpopulárnějším objektům. Nedaleko něj je pak k vidění černo červená kostka s výraznými prohlubeninami opět připomínajícími ženské pohlavní ústrojí. Instalací, která se do parku ve Versailles zřejmě nejvíce hodí a nejlépe konvenuje s celým místem, je dílo nazvané Sestoupení. Jde totiž o působivý vodní vír. Jedinou skulpturou, jež se nachází uvnitř komplexu budov, je Střílení do rohu z roku 2009. Instalaci je možné nalézt v Míčovně ve čtvrti Saint-Louis ve Versailles a sestává se z děla, které střílí na zeď krvavě rudý vosk. „Pro Anishe Kapoora neexistuje umělecké dílo samo o sobě, ale skrze ty, kteří si ho prohlížejí. Návštěvníci Versailles tak budou svědky duality sochařova díla… Originalita výstavy, to co z ní dělá unikát, i pro ty, kteří znají Kapoorovo dílo již dlouho, je, že ve Versailles se jeho vize střetávají s představivostí vtisknutou do historie,“ nechala se slyšet ředitelka zámku Catherine Pégard. Přehlídka autorových prací by zde měla vydržet nejen přes celé letošní léto, ale až do konce měsíce října.
Instalace mi tedy ženskou vagínu vůbec nepřipomíná.
Také si myslím. Jestli to vypadá jako něco, tak jako obyčejný tunel. Pár věcí od Kapoora jsem už měla možnost vidět, ale thle práce mi z nich přijde jako jedna z nejslabších.
Pan sochař asi nikdy neviděl dámské ***, pokud má být jeho výtvor právě jím, jinak si to nedovedu vysvětlit.
Je myslím jedno, co to je, hlavní je, že to podněcuje k diskuzi a zamyšlení. To podle mě byl jeden z momentů, proč sem toto dílo Kapoor umístil. A ať už je to vagína, tunel, květina, nebo něco jiného, vizuálně to působivé bezesporu je. Nebo se mýlím?
To je pravda. Diskuze se navíc vede nad jedním dílem a málo pozornosti se věnuje těm ostatním. Třeba to oboustranné zrcadlo vypadá zajímavě.