Patří do Tančícího domu Saudkovy erotické kresby?
Počínaje dnešním dnem budou mít fanoušci kontroverzního kreslíře Káji Saudka možnost zhlédnout jeho erotické a převážně dosud nezveřejněné skici a obrazy v Galerii Art Salon S v prostorách Tančícího domu. Výstava, jenž zahrnuje okolo tří stovek lechtivých i tvrdě pornografických obrazů byla otevřena právě dnes a má být vedle společné výstavy kontroverzních dvojčat na Staroměstském náměstí taktéž poctou k nedávno oslaveným 80. narozeninám českého komiksového krále.
Výstavu prostě nazvanou Kája Saudek 18+ otevírá titulní kresba z filmu Čtyři vraždy stačí drahoušku, která vystihuje hlavní atributy Saudkovy tvorby, jimiž jsou nadsázka, obdiv k Americe i svébytný humor. Kurátorkou výstavy je společně s Davidem Kalinou i kreslířova dcera Berenika. Již z názvu expozice je přitom víc než patrné, že vystavovaná díla vzniklá v období od 50. let minulého století až do vážné nehody, jež Saudka postihla v roce 2006, nejsou určena pro oči dětí a mladistvých. To ostatně potvrzuje i sama kurátorka. „Výstava ukáže Káju Saudka tak, jak jej veřejnost nezná, a některého návštěvníka možná i zaskočí či pohorší. Odtajněný unikátní soubor kreseb zobrazí celé spektrum erotické tvorby, od lechtivých hrátek a lehce erotických námětů přes pornografii až po zábavné kresby a vtipné erotické črty,“ nechala se slyšet Berenika Saudková.
Na rozdíl od předchozích autorových výstav, které byly převážně retrospektivního charakteru se Galerie Art Salon S ve své expozici zaměřuje pouze na určitý výsek z kreslířovy tvorby. Tou je Saudkova erotická produkce, jež společně s reklamní, komiksovou a filmovou tvorbou zaujímá významnou část celoživotního díla tohoto českého malíře. Vzhledem k tomu, že sexuální tématika byla za minulého režimu tabuizována, pochází valná většina vystavených děl ze soukromých sbírek či z rodinného depozitáře. O Saudkovi je také známo, že některá svá lechtivá díla podepisoval pseudonymem Erich Toman, jenž vznikl jako hříčka ze slova erotoman. Celkem autorova díla zabírají tři podlaží Tančícího domu. Původním záměrem kurátorů bylo seřadit Kájovy práce chronologicky, jelikož se ale autorovy kresby a náměty často prolínají, či opakují, rozhodli se organizátoři výstavy rozdělit expozici zcela jiným způsobem. V přízemí galerie tak může veřejnost spatřit obrazy s decentním nádechem erotiky, v prvním patře exkluzivní printy a olejomalby a v suterénu ony již zmíněné silně pornografické kresby.
Ke kouzlu komiksového světa přičichl mladší z kontroverzní dvojice Saudků již jako dítě, kdy obdivoval animace Walta Disneyho a americké komiksy, do kterých bylo baleno jídlo od příbuzných z Ameriky jako pomoc válkou poškozenému Československu. Kája tak poprvé začal s náčrtky vlastních komiksových příběhů se superhrdiny. Pro svůj židovský původ nemohl studovat uměleckou školu a proto se živil jako kulisák a technický kreslíř na Barrandově, kde však neunikl pozornosti jeho talent a nadání. Zanedlouho díky tomu vytvořil výtvarný doprovod k filmu Kdo chce zabít Jessii či Čtyři vraždy stačí, drahoušku. S touhou prosadit v Československu komiksový svět a estetiku západní kultury však tvrdě narazil. Počátkem 70. let byl obžalován z ohrožení mravní výchovy a paradoxně i za propagaci nacismu odsouzen na 6 měsíců nepodmíněně. Jeho patrně největším projektem je kontroverzní komiks podle Macourkova scénáře Muriel a andělé, jenž byl tehdejším režimem cenzurován a kompletně vydán až po sametové revoluci. Koncem 70. let začal spolupracovat s Českou speleologickou společností, jež umožnila vydávání jeho komiksů. Od závažné nehody v dubnu roku 2006 leží kontroverzní kreslíř v kómatu v pražské nemocnici v Motole.
Art Salon S Saudkovou výstavou pornografických kreseb pokračuje v cestě nastoupené předešlými přehlídkami Sexplicit, Ženy, když pláčou, vlhnou, nebo Sex/ m2. Cíl je tu jednoznačný; za každou cenu na sebe upozornit, místo, aby jím bylo prezentování se umělecky kvalitnímu expozicemi. Trend to v posledních letech není bohužel nikterak výjimečný a lze ho vysledovat i u zavedenějších výstavních síní. Vzhledem k umístění galerie je ale podobný přístup dvojnásob nešťastný, neboť překrásné prostory Tančícího domu doslova vybízejí k pořádání výstav těch nejlepších tuzemských či dokonce zahraničních umělců. Ačkoli dílu Káji Saudka nelze jinak upřít originalitu, umělecká hodnota jeho erotických a pornografických kreseb je ovšem mizivá, pokud vůbec nějaká. Na rozdíl od Maxe Ernsta, který podobné téma rozpracoval ve svém slavném grafickém románu Une semaine de bonté (Týden dobroty), totiž Saudek nedokázal do svých děl vtělit hlubší myšlenku a adekvátním způsobem ji vyjádřit. Ve své podstatě jde o banální pornografii druhého sledu. Jak se ale zdá, právě to dnes dokáže lidi, soudě podle mimořádného mediálního ohlasu, do galerijního prostoru přilákat. Smutné…
Výstava trvá od 17. 6. 2015 do 17. 9. 2015
Kde:
Galerie Art Salon S
Tančící dům
Jiráskovo náměstí 6, Praha 2
Vstupné:
plné: 190,-
snížené: 100,-
Otevřeno:
denně 10:00 – 20:00
Konečně někdo natvrdo napíše, že ty kresbičky Káji Saudka, a obzvlášť ty erotické, vlastně za nic nestojí a dělá se kolem nich velké halo jen proto, že byl za minulého režimu nechtěný a perzekuovaný.
Haló se kolem toho podle mě nedělá kvůli minulosti, ale kvůli tomu, že žijeme v konzumní společnosti, která podobně rozporuplným, ale plytkým věcem jednoznačně přeje.
Na výstavě jsem se byl podívat a není špatná, i když Saudek udělal určitě lepší věci.
podle mě mají saudkovy kresby jistou, i když trochu skrytou eleganci a nejsou rozhodně prvoplánové, jak se možná zdá.
Moderní k modernímu, chtělo by se říci, ale nevím, zda to v tomto případě sedí. Přeci jen dávat na jednu rovinu Franka Gehryho a Káju Saudka s veškerým respektem k oběma asi nejde. Výstava nicméně i přes jisté výhrady za zhlédnutí podle mě stojí.
Dost rozporuplné, tedy alespoň podle recenzí a komentářů návštěvníků. Spíše bych se v daném případě postavila na stranu pisatelky článku. Saudkovy krersby jsou jinak víc než dobré, ale tohle je skutečně erotický brak.