Damien Hirst
21. 5. 2009 – 30. 8. 2009
Život, smrt a láska
Britský výtvarník Damien Hirst je slavný, bohatý a pokud mu něco nechybí, pak sebevědomí. Práce tohoto rodáka z Bristolu, jehož díla do Prahy zapůjčilo Astrup Fearnley Museum of Modern Art, si budou moci návštěvníci v Rudolfinu prohlédnout až do 30. srpna.
Pokud byste v současnosti hledali kontroverznějšího autora než je Damien Hirst, asi byste ho na poli výtvarného umění nenašli. V mládí holdoval alkoholu a drogám, později se stal sám sobě kurátorem. V roce 2000 vystavil sochu, která byla mnohonásobnou zvětšeninou jeho syna a následně sám sebe zažaloval za porušení autorských práv. Pokud poskytuje rozhovory, pak je nutné jejich značnou část vypípat. Rád se přirovnává k Rembrandtovi či Picassovi a po vzoru Andy Warhola se obklopil více jak stovkou spolupracovníků, kteří mu pomáhají při tvorbě.
Damien Hirst se proslavil instalací s názvem Fyzická nemožnost smrti v mysli žijícího, kdy do rozměrné vitríny s formaldehydem umístil čtyři metry dlouhého žraloka tygrovaného. V pozdějších letech na toto téma vytvořil řadu variací, kde žraloka postupně nahradily krávy, ovce či zebry. Jeho dílo For the Love of God, lidská lebka posázená diamanty, byla prodána za částku pohybující se okolo 1,5 miliardy korun. Loni navíc vydražil v aukční síni Sotheby’s svých 223 výtvarných prací za částku přesahující sto deset milionů liber (zhruba 3,3 miliardy korun).
Současná pražská expozice umístěná v malé galerii Rudolfina představuje tematický průřez Hirstovou tvorbou, v níž chybí jen slavné formaldehydové instalace. Největší zájem diváků se oprávněně bude soustředit zejména na dílo Adam a Eva (2007), kde na operačním stole leží dvě dýchající těla. Obě postavy jsou zakryté modrou plachtou s otvorem ve tvaru listu, který odhaluje jejich pohlaví.
Tématu života a smrti se Damien Hirst věnuje i ve svých obrazech. Příkladem může být plátno pokryté diamantovým prachem a lidskými vlasy s názvem Rakovina kůže či obraz Leukémie vytvořený z černé pryskyřice a much. Obě díla však dokáží zaujmout jen pokud pod nimi najdete popisky. Odstraňte název a obraz pozbude svého smyslu. Odhaluje se tak známý problém současného umění, které se příliš zaměřuje na obsah a do značné míry opomíjí formu. Umění se tak v lepším případě proměňuje v zamyšlení či filosofii, v horším v moralismus.
Na tato dvě díla námětově navazuje nepříliš originální instalace Pohřebiště, v níž návštěvníci rozpoznají obří popelník s desítkami krabiček od cigaret a stovkami nedopalků. Na výstavě samozřejmě nechybí ani další typické práce slavného britského autora. Najdete tak zde i plátno poseté cizokrajnými motýly, kterých Hirst do dnešního dne vytvořil několik desítek či stovek. Hned v první místnosti pak budete moci zhlédnout kulatý obraz Nádherná láska, toužící oči navrch hlavy a vibrující malba vytvořený litím barvy na plátno v centrifuze. Celou expozici uzavírá převrácený lékařský kabinet s názvem Utrpení svatého Petra, který je proděravěn třemi otvory vytvářejícími pomyslný svatopetrský kříž.
Hodnocení:
„Není všechno zlato, co se třpytí. Ne vždy to nejdražší je zároveň i to nejlepší.“ To vše bezvýhradně platí pro práce Damiena Hirsta, který je bezesporu geniálním obchodníkem s obrazy, ale ne geniálním umělcem. Za nesporné klady výstavy lze považovat tematickou ucelenost a snahu představit celosvětově oblíbeného autora.
Výstava potrvá od 21. 5. 2009 do 30. 8. 2009
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, 110 01 Praha 1
Otevřeno:
úterý – středa, pátek – neděle: od 10 do 18 hodin
čtvrtek: od 10 do 20 hodin
Vstupné:
Dospělí: 80,- Kč
Studenti, senioři: 40,- Kč
50%
Pavel BestA
Je to s***čka!
Mě se výstava velmi líbia. Není podle mě pravda, že se práce zaměřují jen na obsah. I jejich ztvárnění je dechberoucí. Příkladem budiž dílo Adam a Eva. Jen málo instalací mě v poslední době dokázalo natolik zaujmout, nebo takřka vyrazit dech.
Mě se líbily jen některé práce. Zejména pak Adam a Eva. Má to nápad, vtip i hlubší pointu.
taky se domnivam, ze jde o zlato, co se takrikajic netrpyti, o hirstovi se toho sice hodne napise, ale jeho prace jsou podle mne prumerne, ale jak pisete, je to genialni manazer, ktery dokaze sam sebe prodavat, prave k tomu mu pomaha image, kterou kolem sebe vytvari
Mě se naopak práce Hirsta velmi líbily. Nechybí jim humor, ironie ani hloubka. Snad jedinou výjimkou byla série pláten, které jsem příliš nepochopil. Snad šlo o jakési reklamy na léky. Nevím. Ty mě každopádně nezaujaly. Snad jen škoda, že do Prahy nedoputovalo žádné jeho zvíře naložené ve formaldehydu. 85%
Před nedávnem jsem měl možnost vidět jeho práce v cizině a musím říci, že mě příliš nepřesvědčily. Přesně jak píšete, dobrý obchodník, ale ne umělec. Diamantová lebka je podle mě strašidelný kýč.