Ani Madonna nedokáže spasit průměrnou výstavu Amy Arbus
Nevelká Leica Gallery Prague se v uplynulých letech vyprofilovala v jednu z nejkvalitnějších síní zaměřených na fotografii v našem hlavním městě. Nyní prestižní galerie hostí expozici prací americké fotografky Amy Arbus, na níž zapěla ódy většina tuzemských médií. Ovšem nezaslouženě.
Výstava, jež bude v Leice k vidění až do první zářijové neděle, je složena ze snímků, které Amy Arbus nafotila v letech 1980 až 1990 v newyorské čtvrti East Village. Z 500 černobílých momentek zachycujících tehdejší módní ikony, výtvarníky, hudebníky, performery, zlatou mládež, pábitele i slavné návrháře, které zde za tu dobu stihla zvěčnit, si jich návštěvníci pražské přehlídky mohou prohlédnout přes tři desítky. Jak je z fotografií na první pohled patrné, jde o díla vzniklá na zakázku. Dnes již jednašedesátiletá newyorská rodačka je vytvořila do módní rubriky On the Street pro časopis Village Voice rozdávaný každý týden zdarma obyvatelům čtvrti East Village. Snímky se nedávno za oceánem dočkaly knižního vydání, za nímž stojí vydavatelství Welcome Book, které se potenciálním čtenářům rozhodlo na stránkách publikace přiblížit sedmdesát nejlepších snímků z této série.
„Oblečení mě odjakživa fascinovalo svou schopností zásadně změnit způsob, jakým člověk vnímá sám sebe. Jako dítě jsem byla velmi nesmělá. Když jsem objevila fotoaparát, stal se pro mě omluvou a záminkou k tomu dívat se na lidi, jak dlouho jsem chtěla. Vždycky mě nesmírně zajímalo lidské chování. Nikdy mě nepřestane udivovat,“ vysvětlila Amy Arbus, co že ji přivedlo za hledáček fotoaparátu. Ve skutečnosti to však byla především její matka Diane, díky níž se Amy dostala právě do této branže. Diane se totiž o několik desetiletí dříve proslavila svými černobílými snímky lidí na okraji společnosti. Nebála se v nich zachytit homosexuály, transvestity, prostitutky, ale i tělesně postižené spoluobčany. „Fotografie musí být vždy o něčem a to o čem je, musí být vždy významnější a komplikovanější než samotná fotografie,“ tvrdila Amyina matka, která v pouhých osmačtyřiceti letech spáchala sebevraždu.
Zatímco na snímcích Amyiny matky defiluje zástup podivínů, ztroskotanců a zrůd, na fotografiích její dcery je zachycen úplně jiný svět – svět showbyznysu. Před jejím objektivem totiž svého času stály popové, rockové či punkové hvězdy a hvězdičky jako byli Madonna, členové skupiny The Clash, Joey Arias, Anna Sui, Phoebe Lègére, nebo producentka Susanne Bartsch. Společný je prakticky pro všechny snímky z tohoto cyklu, na dnešní poměry, velmi nekonveční způsob oblékání zachycených umělců. Madonnu kupříkladu newyorská fotografka zvěčnila v dlouhém nevzhledném kabátě, s šálou kolem krku, bílými ponožkami a kabelkou připomínající nákupní tašku. Většina bohémů z East Village je ale naopak oblečena nesmírně extravagantně. Na sobě mají leopardí kožichy, latexové kalhoty, kšandy, opasky se zámkem nad rozkrokem a robustní přívěšky se slovem sex. Osmdesátá léta v Americe a nejen tam byla prostě divoká, tedy co se týče módy. V oblasti společenské ovšem začal udávat tón konzumerismus, z něhož se Spojené státy nevymanily dodnes.
Hodnocení:
Snímky Amy Arbus jsou tím, čím jsou. Své času měly zdokumentovat, jak vypadá móda v ulicích New Yorku, což jednoznačně splnily. Dnes tak představují zajímavou archiválii poskytující obstojné svědectví o stylu oblékání Američanů v 80. letech. Žádnou větší uměleckou hodnotu ale jinak nemají.
Výstava potrvá od 19. 6. 2015 do 6. 9. 2015
Kde:
Školská 28,
110, Praha 1
Otevřeno:
denně od 14:00 – 20:00
Vstupné:
Plné: 70,-Kč
Snížené: 40,-Kč
Máte naprostou pravdu. Výstava patří k těm slabším, které kdy zakotvily v pražské Leice. Holt léto. Snad ta další bude lepší.
Zas tak tvrdě bych to neviděla. Ano, v Leice už byly k vidění výrazně lepší výstavy, ale ani tato není špatná. Jen má spíš dokumentární rysy. Jak se ale říká šaty dělají člověka, takže nakonec na fotkách máme lidi a z jejich oblečení lze leccos vydedukovat.
Se snímky Erwitta, či Hoepkera, které byly v Leice k vidění v minulosti se to srovnávat nedá.