Obecní dům láká na kostýmy Jarmily Novotné
Violetta, Manon, Mařenka, či Oktaviána. Právě kostýmy těchto postav, v nichž na prknech Metropolitní opery v New Yorku excelovala pěvkyně Jarmila Novotná, je možné od 9. září zhlédnout na vlastní oči. V rámci 4. ročníku Festivalu Jarmily Novotné připravil Zámek Liteň, ve spolupráci s Metropolitní operou, Národní galerií a Obecním domem jedinečnou výstavu kostýmů této slavné operní divy. V České republice jsou šaty k vidění vůbec poprvé.
Expozici kostýmů uznávané operní pěvkyně je možné navštívit v Obecním domě. Slavnostní zahájení bylo mimo jiné spojeno také se křtem první monografie věnované významné pražské rodačce. Ta nese název Baronka v opeře a jejím autorem je uznávaný spisovatel a historik Pavel Kosatík. Nová knižní publikace je pro zájemce dostupná na prodejních pultech od 17. září. „Nápad přivézt do České republiky operní kostýmy Jarmily Novotné se zrodil před čtyřmi lety, při vůbec prvním setkání s řediteli Metropolitní opery v New Yorku, kdy jsem si uvědomila, jakou sílu jméno Jarmily Novotné v Metropolitní opeře má. Byla jsem překvapena, když mi sdělili, že v archivu mají šest originálních kostýmů, což je velmi unikátní, aby drželi tolik kostýmů jedné pěvkyně,“ popisuje vznik projektu ředitelka Zámku Liteň, Ivana Leidlová. Jednotlivé kostýmy, doplněné o informace o jejich vzniku, původu i použití, jsou na výstavě řazeny chronologicky. Samozřejmostí je pak i podrobný životopis Novotné a dobové fotografie. Ze sbírek Liteňského zámku byla d Obecního domu zapůjčena mimo jiné i zpěvaččina osobní korespondence. Zhlédnout zde je tak kupříkladu možné i děkovné dopisy od tehdejších prezidentů Beneše, či Eisenhowera, nebo od manželky prezidenta Roosevelta, Eleanor.
Svou pěveckou kariéru odstartovala Novotná v předválečném Československu. Jako patnáctiletá okouzlila svým zpěvem Emu Destinnovou, jejíž žačkou se díky tomu mohla ihned stát. Společně s Hilbertem Vávrou připravila Destinnová mladičkou dívku na dráhu operní pěvkyně natolik dobře, že jí byla svěřena role Mařenky v Prodané nevěstě. První velké vystoupení v Národním divadle skončilo v roce 1925 pro Novotnou fenomenálním úspěchem. Následovaly další role a o rok později se sopranistka stala řádnou členkou opery Národního divadla. V té době také vystupovala v kabaretech ale i v zahraničních operních domech – v Paříži, Londýně, nebo Miláně. Také se věnovala natáčení filmů. Její zřejmě nejúspěšnější filmovou rolí bylo ztvárnění postavy Hany Malíkové hledající po válce svého syna v americko-švýcarském dramatu Poznamenaní režiséra Freda Zinnemmana. V roce 1939 Jarmila Novotná i s rodinou emigrovala do USA, kde již předtím čtyři roky slavila úspěchy jako sólistka v Metropolitní opeře. Celkem na této prestižní scéně působila šestnáct let a americké publikum si ji zamilovalo. I to je důvod, proč jsou všechny její kostýmy uloženy v archivu newyorského operního domu. V roce 1946 navštívila Novotná poválečné Československo, kde absolvovala slavností koncert v Národním divadle. O rok později podnikla taktéž úspěšné koncertní turné, které zakončila právě v Obecním domě. Do rodné vlasti se poté ještě několikrát vrátila. Na sklonku života vydala i svou autobiografii s názvem Byla jsem šťastná.
„Jarmila Novotná byla nejenom světová operní hvězda, ale také významná osobnost a velká vlastenka. Takových osobností, hereček a zpěvaček v zahraničí moc nemáme a myslím, že je škoda, že je u nás v povědomí méně než třeba Ema Destinnová, která ve světě rozhodně není vnímána tak vysoce jako paní Novotná. Doteď si v Metropolitní opeře pamatují její jméno, mají po chodbách její obrazy, uchovávají šaty, je brána jako velká primadona,“ upozorňuje organizátorka festivalu a ředitelka Zámku Liteň Ivana Leidlová, která zároveň dodává: „Při návštěvě Metropolitní opery pro mě bylo úžasné vidět, jak si Jarmily Novotné považují. Taková osobnost si zasluhuje, aby byla ve své vlasti připomínána na prvním místě, s nemenší vážností. Proto naše organizace usiluje o pozvednutí jejího jména díky pořádání hudebních a v letošním roce také nehudebních aktivit, jakými jsou právě výstava operních kostýmů a vydání první monografie.“
Expozice nabízí celkem šest originálních kostýmů, které si Novotná nechal ušít ve významných salónech u nás i v zahraničí. „Tehdy to bylo tak, že umělec vlastnil kostýmy sám a s nimi objížděl svět a všechna pódia, kde zpíval. Jarmila Novotná prý byla známá tím, že cestovala se 40, 50 kufry, ve kterých měla různé varianty pro roli,“ dodává Leidlová. Kostým Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty připomene první velkou profesionální roli Jarmily Novotné. Debutovala v něm v pouhých sedmnácti letech na prknech Národního divadla. Nejedno dámské oko jistě potěší pohled na róbu vyšívanou drahokamy, jež pochází ze slavné dílny „české Coco Chanel“ Hany Podolské. Řeč je o slavném kostýmu pro roli Violetty z Verdiho opery La traviata. Tu nejen kritici, ale i sama operní diva považuje za svou životní úlohu, v níž jako sedmnáctileté děvče ohromila pražské publikum, o patnáct let později s ní triumfovala v Metropolitní opeře a uhranula též publikum v Buenos Aires, Riu de Janeiro, či v Santiagu de Chile. To kostým prosté švadlenky Mimi, jež podlehne kouzlu pařížského intelektuála si nechala Novotná ušít v newyorském salonu Veronika. V roli Massenetovy Manon pro změnu zazářila pěvkyně v šatech slavného návrháře Ladislava Czetella. Pro svou vysokou a štíhlou postavu byla Novotná často obsazována do tzv. kalhotkových rolí. I proto jsou v Obecním domě k vidění i kalhotové kostýmy jako například Cherubín z Figarovy svatby, či Oktavián ze Straussova Růžového kavalíra. Unikátní přehlídka kostýmů potrvá až do 4. ledna nadcházejícího roku.
Výstava potrvá od 9.9. 2015 do 4.1.2016
Kde:
Obecní dům a.s.
Náměstí Republiky 5
Praha 1
Otevřeno:
denně od 10:00 – 20:00
Šaty tedy nosila nádherné. Hlavně ale podle všeho úžasně zpívala. Škoda, že dnes takovou hvězdu nemáme. I když Magdalena Kožená se jí alespoň blíží a v Metropolitní opeře také už několikrát vystupovala.
I na těch kostýmech je vidět, jak moc se změnila doba. I když jsou tedy krásné…