Na Trafalgarském náměstí jsou vystavené dva ukazováčky
Na londýnském Trafalgarském náměstí je od 23. srpna k vidění neobvyklá skulptura složená ze dvou proti sobě postavených ukazováčků. Sousoší nese název „You“ a je dílem známého mexického umělce José Rivelina. Dva bíle natřené prsty z bronzu váží 25 tun a na délku měří 14,5 metru, takže je na náměstí jen tak nepřehlédnete.
Socha byla na jednom z nejrušnějších londýnských náměstí nainstalována v rámci projektu nazvaného The Vision of Four Artist, česky tedy Vize čtyř umělců, jehož cílem je přiblížit obyvatelům města soudobé mexické umění. Kromě Rivelina tak v metropoli nad Temží prezentují v těchto dnech svá díla umělci jako Yvonne Domengeová, Paloma Torresová, či Jorge Yazpik, kteří jsou podle mnohých kurátorů těmi nejvýznamnějšími mexickými sochaři uplynulých několika desetiletí. „Každý umělec je v rámci přehlídky zastoupen jedním monumentálním dílem, které je umístěno na jedno z prominentních veřejných míst napříč Londýnem,“ je možné dočíst se na oficiálních stránkách věnovaných projektu. Zatímco Rivelinovy ukazováčky zakotvily na Trafalgarském náměstí, obří červený korál od Yvonne Domengeové si je nyní kupříkladu možné prohlédnout ve finančním srdci Londýna, a sice ve čtvrti Canary Wharf. „Tento úžasný projekt neprezentuje jen bohaté kulturní dědictví Mexika ve Spojeném království, ale zároveň propojí různorodé publikum obou národů v rámci oslav takzvaného Dvojí roku,“ prohlásil mexický velvyslanec v Británii Diego Gómez Pickering.
Hlavní pozornost je v rámci projektu věnována Rivelinově sousoší, které odkazuje k rovnoprávnosti, jíž autor ze západomexického městečka Jalisco přikládá mimořádnou důležitost a jejíž nenaplňování považuje za alarmující. „Ve světě, který je zcela evidentně nerovný, vyzývá socha You k položení si otázky postoje k významné problematice rovnosti lidských bytostí,“ nechal se Rivelino slyšet krátce po odhalení díla. Ukazováčky mířící proti sobě jsou váhově, délkově i vzhledově identické. Mezi jejich konečky vzniká mezera, kterou lze překlenout tak, že člověk rozpaží a dotkne se obou prstů. Právě proto dostalo dílo název You. Ačkoli jsou dva konce lidských rukou stejné a téměř se vzájemně dotýkají, je tu potřeba někoho, kdo je propojí. Rivelino tím z diváka dělá nedílnou součást díla, bez nějž by motiv rovnoprávnosti nenabil smyslu. Kouzlo prázdného místa mezi ukazováčky je podpořeno také monumentálním Nelsonovým sloupem, památníkem padlého admirála, který se v jeho pozadí tyčí.
Brzy po odhalení instalace se na sociálních sítích rozvinula živá diskuze na téma Riveliniho prstové instalace. Příspěvky jako: „What is point of that?“ („Jaký to má smysl?“) byly ty mírnější z nich. „Finger lickin´ good“, zavtipkoval někdo ironicky na konto Riveliniho díla. V angličtině jde o frázi doslova mluvící o „olizování prstů“ při jídle, kterou proslavil především fast foodový řetězec KFC. José Rivelino je z velké části umělec samouk. Často vytváří díla, u nichž stejně jako v případě You, klade důraz na komunikaci mezi umělcem a divákem, a které tematicky odráží problémy současného veřejného dění. Poslední jeho zajímavou prací před You bylo monumentální sousoší Nuestro Silenció, česky Naše ticho, ve kterém poukazoval na problematiku svobody slova. Díla z projektu Vize čtyř umělců, včetně Riveliniho ukazováčků, budou v Británii vystavena až do konce prosince.
Někde plují po řece vztyčené prostředníčky, jinde zase mají vystavené ukazováčky. Jiná země, jiná kultura.
Prostředníčky jsou podle mě lepší a trefnější.
Nápadité, ale vlastně nevím, co si o tom víc myslet.
Zase jedno ideologicky zabarvené dílo, které ve skutečnosti nic neříká.