Georg Baselitz
10. 9. 2009 – 6. 12. 2009
Obrazy 1960-2008
Postmoderní společnost obrátila řadu zažitých pravidel vzhůru nohama. Po jejím vzoru tak učinil i Georg Baselitz se svými obrazy, když je otočil hlavou dolů.
Poprvé byla série těchto převrácených pláten veřejnosti představena v roce 1969 v Kolíně nad Rýnem, kdy se kurátor tamní galerie Franz Dahlen rozhodnul dát příležitost do té doby naprosto neznámému třicetiletému malíři, jímž nebyl nikdo jiný než Georg Baselitz.
O čtyřicet let poději se s Baselitzovou tvorbou může seznámit i široká česká veřejnost. Vůbec první expozici děl tohoto světoznámého německého umělce, který bývá společně s Anselmem Kieferem či A. R. Penckem řazen k nejvýznamnějším představitelům neoexpresionismu, přichystala Galerie Rudolfinum. Obrazy budou v Praze k vidění až do 6. prosince.
Georg Baselitz se narodil v roce 1938 v německém městečku Deutschbaselitz jako Hans-Georg Kern. Teprve v roce 1961 se německý malíř rozhodnul používat namísto svého rodného příjmení název města, v němž se narodil. V uměleckých kruzích to není nic nového, zejména pak v minulosti se místopisné názvy namísto jmen používaly velmi hojně. Připomeňme jen Caravaggia či Correggia.
Uměleckou kariéru nastartoval Baselitz v roce 1963, kdy na své první samostatné výstavě pořádané v Galerii Werner & Katz v Berlíně, jeho provokativní plátno s názvem Velká noc v kanále (1962-1963) pro jeho údajnou sexuální závadnost zadržel za asistence policie státní exekutor.
Sám autor k tomu dnes říká: „Byla to zamýšlená provokace, byl jsem mladý umělec, o kterého se nikdo nezajímal. Většina lidí ten obraz hodnotila jako trapný, ale exekutorský zásah jsme s kurátorem nečekali.“ Následný soudní spor se navíc táhl několik let a Baselitze přišel na nemalé finanční prostředky. Očekávaný zájem o jeho malby to ale nepřineslo. To se ovšem během následujících let diametrálně změnilo a z Baselitze se postupně stal jeden z nejlépe prodávajících umělců na světě.
Současnou expozici, umístěnou v rozlehlých prostorách Galerie Rudolfinum, lze jednoznačně označit za retrospektivní. Téměř šedesát Baselitzových pláten, mezi nimiž nechybí ani provokativní Velká noc v kanále (1962-1963), totiž časově pokrývá období takřka padesáti let. Zatímco v první místnosti narazíme na narůžovělé obrazy ze 60. let, na konci expozice budeme již obdivovat práce současné.
Baselitzovy obrazy kromě jejich záměrného obrácení vzhůru nohama charakterizuje agresivní, mnohdy až brutální figurální zobrazení, násilné tahy štětcem a výrazné barevné kontrasty. V 80. letech můžeme na jeho plátnech sledovat zřetelný příklon k rozevlátějším a jednodušším tvarům. Mění se též barevné spektrum. To vše je završeno na začátku 21. století sérií černobílých obrazů.
Hodnocení:
Pokud ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma označil současnou výstavu prací Georga Baselitze za jeden z vrcholů letošní výstavní činnosti, jistě se nemýlil. Po expozici věnované Warholovým kamerovým zkouškám do Prahy opět zavítalo světové umění.
Výstava potrvá od 10. 9. 2009 do 6. 12. 2009
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, 110 01 Praha 1
Otevřeno:
úterý – středa, pátek – neděle: od 10 do 18 hodin
čtvrtek: od 10 do 20 hodin
Vstupné:
Dospělí: 120,- Kč
Studenti, senioři: 60,- Kč
Děti (do 15 let), novináři a hendikepovaní: Zdarma
92%
Pavel BestA
Předminulá výstava věnovaná Andy Warholovy se mi sice líbila o trochu více, ale i současná expozice patří k tomu nej. co člověk může vidět…
Musím říci, že mě to zas tak nezaujalo. Přijde mi, že jediným důvodem proč se o tomto umělci a jeho dílech mluví, je skutečnost, že je maluje vzhůru nohama. Jinak by asi tolik zájmu nevzbudil.
Tak tohle to může napsat jedině…
Úžasná výstava. Moc mě těší, že se k nám skrz Galerii Rudolfinum dostávají skvosty současného či nedávno minulého umění. Rozumím tomu, že se práce Georga Baselitze nemusí líbit všem – koneckonců by to bylo divné, pokud by se všem líbily – ale myslím si, že během roku si takříkajíc každý přijde na své. Snad i vy Kaťuško…
Jsou to hnusné patlaniny. Nechápu, jak se takové věci mohou někomu líbit. Myslím, že od impresionismu nic kvalitního ve výtvarném umění nevzniklo.
Je vidět, že Tumáši vůbec modernímu umění nerozumíte. Je mi Vás líto. K tomu, abyste výtvarnému umění 20. století porozuměl musíte mít především představivost. A tu Vy, jak vidno vůbec nemáte.
Nádherná výstava. Kdybych měla na kontě pár miliónů určitě bych si nějaký obraz od mistra Baselitze koupila…
Jsem z výstavy trochu rozpačitý. Musím přiznat, že některé věci se mi velmi líbily, jiné zejména ty z posledních dvou desetiletí mě už tolik nezaujaly.
Mě se líbily takřka všechny obrazy. Obzvláště pak ty z posledního desetiletí. Je na nich vidět, jakou cestu pan Baselitz za takřka padesát uměleckých let urazil.
úchvatná výstava; úchvatné práce; jen by je měli obrátit, aby nevyseli hlavou dolů…