Divadlo v Řeznické se možná dočká od Prahy podpory
Ačkoli pražské zastupitelstvo před několika málo dny schválilo rozdělení grantů, které počítalo s nulovou podporou Divadla v Řeznické, nyní se zdá, že se v městském rozpočtu pro zavedenou scénu nějaké peníze přeci jen najdou. Ovšem ne v rámci grantového systému, ale díky takzvanému partnerství.
Pražský magistrát je již po dlouhé roky kritizován za nesystémovost při rozdělování peněz kulturním akcím a institucím. Vzhledem k nedávným krokům zastupitelů se zdá, že pranýřování ještě získá na síle a odůvodněnosti. V uplynulých dvanácti měsících totiž magistrát rozhodoval o grantech hned dvakrát. Poprvé na jaře, kdy rozdělil částku přesahující 240 milionů korun na víceleté projekty. I přes velký počet žadatelů, se zastupitelé rozhodli měrou vrchovatou podpořit zejména dva subjekty. Tím prvním se stalo Divadlo Archa, jemuž hlavní město přidělilo 90 milionů na čtyři roky. Velmi dobře si vedl také víceúčelový prostor Meet Factory, jemuž Praha na jeho provoz pošle 40 milionů korun. Na řadu projektů tak zákonitě nezbyly v městské kasičce peníze. Úplně bez podpory zůstal kvartet velkých divadel, konkrétně Divadlo Na Fidlovačce, Divadlo Komedie, Divadlo Viola a Divadlo v Řeznické. Návrh jednoletých grantů, v rámci nichž se rozdělí 96 milionů korun, schválilo zastupitelstvo před několika málo dny. Nejvíce spokojenosti vehnalo rozhodnutí do tváře režiséra Jiřího Suchého. Jeho Divadlo Semafor se totiž město rozhodlo podpořit 7,2 miliony korun.
Představitelé ostatních divadel zřejmě už tak nadšení nebyli. Divadlo Na Fidlovačce si sice vysloužilo druhou největší podporu ze všech žadatelů. Jednoletý grant ve výši 5 milionů korun ale zdaleka neodpovídal tomu, co si vedení scény představovalo. Divadlo totiž žádalo o bezmála trojnásobek oné částky. Reálně tak hrozilo, že scéna zanikne. Díky vstupu nových vlastníků do divadla se tak nakonec ale nestane. Krok ovšem vedl k výrazné změně ve vedení Fidlovačky, jejímž novým ředitelem se místo Elišky Balzerové stal podnikatel Jan Koťátko. „Nadále budete mít možnost spatřovat na našich jevištích své oblíbené herce v čele s Eliškou Balzerovou. Je a zůstává tváří Fidlovačky, nadále bude mít hlavní slovo v rozhodování o repertoáru a o další činnosti divadla,“ dodal nový šéf Fidlovačky. Mnohem hůř dopadlo sdružení Company.cz, provozující Divadlo Komedie. To sice magistrát podpořil částkou 4,7 milionů korun, ovšem s dovysvětlením, že peníze mají sloužit na důstojné ukončení činnosti ansámblu v daných prostorách.
Nejhůře si v grantovém klání vedlo Divadlo v Řeznické, které nedosáhlo na peníze při prvním ani druhém rozdělování. Od odborníků totiž při hodnocení nezískalo dostatečný počet bodů pro přiznání alespoň části poptávaného grantu. „Nesouhlasíme s dehonestujícím, poškozujícím, ale především neobjektivním a neinformovaným hodnocením své činnosti,“ uvedla tehdy ředitelka Divadla v Řeznické Yvetta Srbová. Podle ní navíc divadlo nabízí přesně to, co si město žádá; tedy současné hry a nové autory. Přestože jde o komorní prostor nabízející jen 70 míst k sezení, může se Divadlo v Řeznické pochlubit mimo jiné i tím, že loni na podzim uvedlo hru Leni, v níž září Vilma Cibulková, která si za svůj výkon odnesla Cenu Thálie. Zdálo se tedy, že se divadlo dostane do svízelné finanční situace. Ačkoli zastupitelé jen před pár dny odmítli scéně udělit jednoletý grant kvůli „záměrně eklektické dramaturgii“, nyní se zdá, že jejich kolegové z vedení města schválí návrh výboru pro kulturu, který počítá s podporou divadla ve výši 1,5 milionu korun.
Hlavní město, respektive jeho zástupci, v těchto dnech nerozhodují jen o grantech, ale také o balíku peněz na kulturní akce v rámci takzvaného partnerství pro kulturu a cestovní ruch. Do něho by Praha měla letos dát 8,85 milionu korun. Oblast kultury by z této částky měla získat 5,3 milionu. Zbylých 3,55 milionu korun by si mezi sebe měly rozdělit projekty v oblasti cestovního ruchu. Nejvyšší podporu z nich získaly Svatojánské slavnosti Navalis, které se v Praze uskuteční již poosmé. V oblasti kulturních partnerství navrhuje výbor pražského zastupitelstva nejvýrazněji přispět Divadlu v Řeznické. To by mohlo od Prahy dostat až 1,5 milionu korun. Návrh ovšem musí ještě schválit městská rada. Velmi reálný je tak schizofrenní scénář, kdy divadlo na jedné straně nedostane od metropole peníze v grantovém systému z důvodu údajné nekvality jeho repertoáru, ale nakonec mu přitečou do pokladny od města z jiného titulu. Praha tak de facto svůj vlastní grantový systém obejde. Poškozeni se na první místě samozřejmě mohou cítit představitelé ostatních subjektů, které v něm uspěly, ale nedosáhly na takové prostředky jako Divadlo v Řeznické, nebo jimž peníze nebudou stačit na další existenci. Soubor Company.cz sice dopadl v hodnocení odborníků výrazně lépe než Divadlo v Řeznické, ale stejně se bude podle všeho muset z Komedie odstěhovat. Jedním slovem smutné!
Podivné, jakým způsobem se v Praze rozdělují peníze.
Situace okolo divadel není u nás dobrá. Je to podle mě i tím, že se tady započala restrukturalizace divadel, ale pak se zasekla v půli. Některé scény díky tomu musí žádat o peníze v rámci grantů, jiné je dostanou normálně od města jako součást rozpočtu. To je špatné.