Proslulý hit MMMBop kapely Hanson oslavil 20 let
Americká skupina Hanson slaví tento měsíc již dvacet let od vydání písně MMMBop. Celosvětový úspěch prvního hitu však o pár let později provázel odchod z vydavatelství i cesta k vlastní nezávislosti. Díky ní dnes Isaac, Taylor a Zac zaujímají k nablýskanému světu hudby osobitý postoj a mají to štěstí hovořit o vlastní nahrávací společnosti i čtyřech nezávisle zprodukovaných deskách. K té poslední Anthem čepují od roku 2013 také vlastní pivo.
Popový singl MMMBop proslavil trojici bratrů v létě roku 1997, nicméně píseň z komerčně úspěšného alba Middle of Nowhere je mylně považována za originál. Původní verze vznikla v březnu roku 1996, kdy ji skupina v malém množství vydala na své vlastní náklady, a tudíž se dnes považuje za úctyhodný sběratelský kousek. MMMBop číslo jedna připomínal baladu v lehce pomalejším tempu a měl primárně potěšit nejbližší okolí, avšak byl určen také nahrávacím společnostem, s nimiž Hanson toužili podepsat smlouvu. Nahrávka vznikla za amatérských podmínek v garáži, proto její výsledný undergroundový zvuk je pro Hanson autentickou vzpomínkou na začínající éru. Mladší verze MMMBop, kterou si lidé často broukají, je až pozdějším rukopisem producentské dvojice Dust Brothers, kteří spolu s Hanson zapracovali na tom, aby se píseň stala rytmicky výraznější, ale neztratila závažnost sdělení. Chytlavý rytmus a melodie sice zdánlivě vytvářejí dojem, že o nic víc než o podivně znějící citoslovce nejde, opak je podle Taylora Hansona pravdou. Nejsilnější stránku vidí zpěvák a klávesista v jejím obsahu. Filozofické jádro MMMBop má mnoho společného se Schopenhauerovým pojetím světové vůle, která jako písek na dně moře častokrát rozvíří hlubiny života způsobem, který neovlivníme a ne vždy mu racionální cestou porozumíme.
Přestože MMMBop zajistil skupině světový úspěch, Isaac, Taylor a Zac chtěli vykročit ze stínu teenagerovských hvězd, což se jim na přelomu milénia úspěšně povedlo, ale neobešlo se bez potíží. Hanson se nejprve rozhodli odejít z nahrávací společnosti Island Def Jam Records, neboť jejich umělecká vize se neshodovala s tím, na čem producentští magnáti vydělávali. Předčasně ukončili podepsaný kontrakt k nové desce, přestože pro Island Records natočili okolo 23 demo snímků. Ve finále zůstali po více než roce příprav bez reálné vidiny na úspěch. Odrazovým můstkem se pro kapelu stal rok 2003, kdy založili vlastní nahrávací společnost 3CG Records a “Boomerangem” (pozn. album nazývající se Boomerang vydali v roce 1995 jako svůj první debut) se navrátili k nezávislé distribuci. Pod samostatnou značkou o rok později úspěšně vydali plánované album. Underneath, jejich třetí studiový počin, vzápětí obsadil první příčku v Billboard žebříčku Top Independent Albums 2004. O nešťastné zkušenosti s Island Def Jam Records vznikl ve stejném roce krátký třináctidílný dokument Strong Enough To Break, který zachycuje bezúspěšný nahrávací proces i cestu k 3 Car Garage Records (3CG) a především ukazuje, na jakých principech funguje současný hudební svět. Více než deset let mají Hanson svůj business pod kontrolou, nevyjímaje manažerský post. Své soběstačné fungování zdůvodňují tím, že pod tíhou současného hudebního průmyslu mnozí umělci podlehnou mylné představě, respektive je na ně aktuálním systémem vyvíjen tlak, že čím výše se dostanou, tím více lidí do svého týmu potřebují, což bratrské trio svým příkladem vyvrací. Pod 3CG Records vydali Hanson dosud čtyři studiová alba: Underneath (2004), The Walk (2007), Shout It Out (2010) a Anthem (2013).
Zatímco v Americe se s přílivem nových desek pomalu uzavírá téma jejich raketového startu v dětství, čeští rádioví mágové tak daleko ještě nedospěli. Při opětovném omílání popového singlu MMMBop často netuší, že věkový průměr těchto amerických hudebníků se o dvacet let navýšil a že stále tvoří fungující kapelu. Hudba současných Hanson aspiruje na sofistikovaný pop-rock, který je postaven na zvukově bohatých a nápaditých aranžích, chytlavých melodiích a převládajícím tanečním tempu, přičemž všechny tyto elementy podtrhují neměnící se jádro skupiny – harmonii vystavěnou na vokálech s doprovodem trojice vedoucích nástrojů bicí – kytara – piáno. Hanson čerpají inspiraci zejména v soulu a rock’n’rollu šedesátých let a každé nové album vnímají jako příležitost pohnout se muzikantsky zase o něco vpřed. Zatímco album Shout It Out je výrazně rytmické s převahou klavírních sol a dechových nástrojů, poslední vydané desce Anthem dominují ostré kytarové riffy. Nechybí ani akordeon (Save Me From Myself) či nejrůznější typy elektrických pián jako například Wurlitzer, Fender Rhodes nebo Hammond Organ, jehož zvuk často využíval nedávno zesnulý Keith Emmerson. Paralelně s nejnovější deskou se Hanson rozhodli okusit i jinou podnikatelskou sféru a k dvacetiletému výročí Hanson rozjeli ve spolupráci s domácím pivovarem v Oklahomě vlastní značku světlého piva MMMHops.
Přestože MMMBop zůstane klíčovým singlem v diskografii Hanson, neměli bychom na něj upírat pozornost příliš křečovitě a vyměnit zastaralý názor za vlastní zkušenost. Byť někteří možná nejsou ochotni vidět Hanson mimo kontext devadesátých let, i v porovnání s tehdejšími slavnými boybandy typu Backstreetboys je z moderního pohledu patrné, že Hanson jsou už nyní svým způsobem jedinečný fenomén. S ohledem na aktuální věk ztělesňují Isaac (35), Taylor (33) a Zac (31) stále mladou rozvíjející se kapelu, která cílevědomě následuje svou hudební vizi, koncertuje a roste, a to nezávisle na současném hudebním průmyslu. Je proto na místě dívat se v souvislosti s Hanson spíše vpřed než vzad.
Písničku i kapelu jsem svého času měla ráda. Vůbec jsem nevěděla, že ještě existuje a že Hanson vydávají desky a koncertují. To jsou tedy věci. Možná si od nich něco poslechnu.