Eluveitie
Everything remains as it never was
Jak to vypadá, když se švýcarská kapela rozhodne hrát směs keltské lidové muziky a švédského melodického metalu?
Snad jen mnohými interprety opěvovaná pohanská božstva vědí, proč se spojení folku a metalu stalo v poslední době tak populární. Už před lety totiž vznikala v tomto ranku kvalitní díla, ale až s posledními lety se zájem o folk metal dostal do bodu, ve kterém lze mluvit o folk metalovém boomu. Bohužel právě pro tento žánr platí, že kvantita několikanásobně převyšuje kvalitu a opravdu kvalitních folk metalových děl je jako šafránu. Debut Švýcaru Eluveitie je však jedním z těch opravdu kvalitních žánrových alb.
Tato kapela ze země helvetského kříže totiž již prostřednictvím alba Spirit plně definovala svůj výraz a hlavně dokázala přijít s vyrovnanou kolekcí skladeb, které disponovaly nezaměnitelnou atmosférou a nezněly, na rozdíl od mnoha žánrových souputníků, směšně. Dva roky po vydání desky Spirit pak vyšla Slania, která sice nepřinesla téměř nic nového a ani kvalitativně nepřekonala svého trochu zapadlého předchůdce, ale pro kapelu znamenala opravdový průlom (i díky přestupu k firmě Nuclear Blast) a pasovala Eluveitie do pozice lídrů žánru.
Po rozpačitě přijaté akustické desce Evocation I. z loňského roku nám nyní Eluveitie potřetí servírují novou vlnu folk metalu, jak trochu nešťastně svůj styl nazývají, prostřednictvím alba Everything remains as it never was. Znovu tak vydávají album, na kterém lze vysledovat skutečně jen kosmetické úpravy, ovšem nic jiného se snad ani nečekalo, protože kapela si vzhledem k politice vydávající firmy a dychtivým fanouškům nemůže dovolit nahrát nějaký diametrálně odlišný materiál. Opět se tak dočkáme jak typických hitových skladeb, tak jemnějších folkových vsuvek či drtivých death metalových fláků švédského střihu. Dočkáme se také chorálů, všech možných i nemožných lidových nástrojů a typických keltských harmonií. Co se týče zmiňované hitovosti, tak je až zarážející, jak chytlavé skladby dokážou Eluveitie napsat. Nejpřesvědčivější mi Švýcaři přijdou ve chvílích, kdy nejvíce tlačí na pilu, přičemž reklamní letáky, jindy důvěryhodné jako někdejší prohlášení o blahobytu v socialistickém bloku, tentokrát nelhaly, když avizovaly přitvrzení materiálu. Nejslabší, byť ne nějak výrazně špatné, jsou pak pasáže, ve kterých se ke slovu dostává ženský vokál, protože tyto pasáže občas až nepříjemně zavání podbízivostí.
Hodnocení:
Everything remains as it never was nepřináší zhola nic nového, ale svou kvalitu jednoznačně má a rozhodně se jedná o nadprůměrnou porci folk metalu (srovnejte s mnohými opěvovanou, ale žalostně průměrnou ruskou Arkonou či estrádou typu Turisas). Proto můžu tuto desku s klidným svědomím doporučit. Pro mě je však stále nejlepší zářez Eluveitie debut Spirit.
Rok vydání:
2010
Vydavatelství:
Nuclear Blast
Seznam písní:
Otherworld
Everything Remains As It Never Was
Thousandfold
Nil
The Essence Of Ashes
Isara
Kingdom Come Undone
Quoth the Raven
(Do)minion
Setlon
Sempiternal Embers
Lugd’non
The Liminal Passage
70%
-jt-
Musím se přiznat, že přiliš nevidím důvod proč by se nějaká švýcarská kapela měla pokoušet ze svých nástrojů vyluzovat zvuky, které jsou typické pro severské země. Album sice není nejhorší, ale…
No…v dnešní době už se dá říct, že hudba opravdu nezná hranic. Například orientální stupnice dnes používá mnoho muzikantů po celém světě.
To je pravda, ale i tak mi to přijde divné. Jedna věc je nechat se inspirovat severskou či orientální muzikou a druhá je ji kopírovat, o což se podle mě Eluveitie snaží.
Tak strašné to zase není. Stále bych to nazval „jen“ inspirací.
Usmívej se,zítra bude hůř…:-) Dobrej článek…