Klicperovo divadlo chystá Kohoutův Vítězný únor
Hradecké Klicperovo divadlo před pár dny odtajnilo své plány na další sezónu. Z nich vyplývá, že se jeho diváci budou mít v pravdě na co těšit. Divadlo totiž připravuje pestrou dramaturgii, v rámci níž asi nejvíce zaujme chystaná premiéra hry Vítězný únor spisovatele a dramatika Pavla Kohouta.
Součastná divadelní sezóna je v plném proudu. Na řadě prestižních tuzemských scén ještě zdaleka nebyly odehrány všechny plánované novinky. Nejinak je tomu v Klicperově divadle. To ještě do léta plánuje uvést na svých prknech premiéru hry Unisex napsanou a režírovanou Davidem Drábkem. Poprvé si ji diváci budou moci vychutnat 21. května. „Jde o putování tří přátel v tajné akci s krycím jménem Sklípkan. Transexuál Nina, dříve Egon, dokáže vycítit přítomnost zla. Nevzhledná učitelka Vonderková, zvaná Želva, pozná, kdy přesně člověk zemře. A podivín Boleslav vyřezává na vlastní pěst zločincům mateřská znaménka, aby neprošli do nebe,“ přibližuje novinku mluvčí divadla Martin Sedláček. Ačkoli pro letošní sezónu ještě neřekl hradecký ansámbl poslední slovo, jeho vedení již seznámilo veřejnost s dramaturgií na příští rok. Stejně jako v letošním roce, i pro nadcházející divadelní období, se ředitelka Eva Mikulková rozhodla vsadit na sedm premiér. Ty budou velmi rozdílného charakteru. Najít mezi nimi bude možné tíživá dramata, ale i odlehčené kusy.
Klicperovo divadlo na sebe letos upoutalo pozornost především díky nedávno uvedené hře Pěna dní od Borise Viana. Tu pro hradecké diváky nastudovalo osvědčené a cenami ověnčené divadelní duo SKUTR. Inscenací navázalo na své zdejší předchozí působení, během něhož na jeviště přeneslo svébytně pojatá představení Evžen Oněgin a Labutí jezero. Obdobně invenční a povedená je i letošní novinka. Tu přitom řada autorů až dosud považovala za prakticky neinscenovatelnou. Jak ale duo dokazuje, převést na divadelní prkna lze prakticky cokoli, tedy i jazykově vytříbený, hravě fantaskní a symboly prošpikovaný román Borise Viana. Premiéru měla Pěna dní v Hradci Králové 12. března, po níž se na nastudování ze všech stran začaly valit pochvalné vlny. V Divadelních novinách se psalo o úspěchu měsíce, v Hospodářských novinách zase o zážitku zaměstnávajícím všechny smysly. „Stvořit na divadelní scéně imaginární Paříž a křehký milostný příběh z knížky Borise Viana Pěna dní není jen tak. Režijní tandem SKUTR − Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský − z autorovy charakteristické, hravě vykloubené absurdity i prchavých pocitů okouzlení, smutku a existenciální tísně dokázal udělat představení – zážitek,“ zhodnotila inscenaci Marie Reslová.
Navázat na nynější úspěch Pěny dní nebude nic jednoduchého. Dramaturgický plán Klicperova divadla na další sezónu, který byl zveřejněn přesně před týdnem, nicméně naznačuje, že se o to soubor minimálně pokusí. Další ročník otevře v polovině října proslulá tragikomedie Kočičí hra maďarského dramatika Istvána Örkenyho. Výrazně větší pozornost ovšem budí druhá plánovaná premiéra nadcházející sezóny. Tou se stane nejnovější počin z pera Pavla Kohouta. Hra nese dosti vypovídající název Vítězný únor a má podle autora přinést „groteskně mrazivý a mrazivě groteskní pohled na zlomový okamžik našich dějin.“ Poprvé budou moci zájemci inscenaci zhlédnout 29. října. Režie představení se ujal Břetislav Rychlík, s nímž se dramatik velmi dobře zná. „Břetislav Rychlík je v mém životě důležitou osobou. Je to skvělý režisér. Umí vyprávět příběh, dokáže si pohrát s imaginací, dovede diváka překvapit a ještě k tomu výtečně vede herce,“ uvedl na jeho adresu Pavel Kohout před pár dny v rozhovoru pro Deník.
Další premiéry proběhnou v Klicperově divadle, jež svého času neslo i název Divadlo Vítězného února, až v prosinci. Na začátku měsíce dostane prostor na vyniknutí konverzačně-situační komedie Vincenc vyprávějící o střetu dvou světů – jednoho ztělesňovaného dvojicí londýnských intelektuálů a druhého představovaného manželským párem z dělnicky orientovaného severu. V odlehčeném duchu se ponese i další prosincová novinka. Tou se stane představení Čtyřlístek režiséra Davida Drábka, které vzniklo na základě kreslených příběhů Fifinky, Pinďy, Myšpulína a Bobíka. Po novém roce budí největší očekávání dvojice premiér Úplné zatmění a Netopýr. První zmíněná inscenace přibližuje přelomové okamžiky ze života prokletého básníka Paula Verlaina, kterého roku 1871 osudově uhrane mladý buřič Arthur Rimbaud. Neméně zajímavé bude sledovat, jak si s operetou Netopýr Johanna Strausse poradí zkušený režisér Drábek. Ten slibuje „originální hudebně činoherní představení s opojně naivní nostalgií starého světa.“ Snad se mu ho podaří vyčarovat…
Kohoutovy hry nemám ráda. Nevím, co kdo na nich vidí. povětšinou jsou to politické pamflety. Vítězný únor nebude podle všeho jiný.