V Doxu ukazují cestu, po níž se vydal Jan Kaplický
Před necelými dvěma týdny, v pátek 16. dubna byla v Centru umění DOX v Praze Holešovicích zahájena výstava, jejímž cílem je blížeji představit osobnost českého architekta Jana Kaplického.
Expozice se tak zařadila po bok dalších kontroverzních akcí, které již v prostorách holešovické galerie probíhají. Vedle silně politicky angažované výstavy Pode Bal/MALÍK URVI II je to zejména Entropa Davida Černého, kterou si návštěvníci Centra umění budou moci prohlédnout až do konce měsíce dubna.
Když se vysloví jméno Jana Kaplického, tak se zřejmě každému v naší zemi vybaví organická struktura vítězného návrhu, podle něhož měla být realizována stavba Národní knihovny v Praze na Letné, jež si u novinářů vysloužila přezdívku chobotnice či blob. Skutečnost, že Jan Kaplický není autorem pouze tohoto jediného projektu, ale řady jiných, se pokouší dokázat právě probíhající výstava, na jejíž grafické úpravě se mimo jiné podílela Eva Jiřičná, bývalá dlouholetá přítelkyně českého architekta, který ovšem již v roce 1975 získal britské občanství.
Chronologicky koncipovaná expozice rozprostřená na ploše přesahující 700 m2 nabízí nejen velké množství obrazového materiálu, který se na zvlněných panelech vine celou rozlehlou místností jako had, ale také šest desítek nejvýznamnějších modelů vypracovaných Janem Kaplickým a jeho architektonickým studiem Future Systems. Návštěvníci si tak budou moci kupříkladu prohlédnut postupnou genezi vzniku návrhu Národní knihovny v Praze od beztvaré hroudy až po zelenou chapadlovitou budovu s výrazným okem v horní části, která vzbudila u české veřejnosti rozporuplné reakce. Krom ní jsou na výstavě k vidění i dvě nejvýznamnější Kaplického realizace, a sice obchodní dům Selfridges building v Birminghamu a mediální centrum na stadionu Lord´s Cricket Ground, za něž studio Future Systems obdrželo prestižní Stirlingovu cenu. Mezi jednotlivými modely však zřejmě nejvíce zaujme návrh Koncertního a kongresového centra Antonína Dvořáka, který svou vnější strukturou připomíná tělo rejnoka a o jehož stavbě uvažují České Budějovice.
Výstavu dále doplňují módní návrhy a realizace z oblasti designu, jimž se pražský rodák a absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové také věnoval. Jak se již na podobných akcích stalo dobrým zvykem, nesmí samozřejmě chybět ani filmové projekce představující autorovu přednáškovou činnost a jeho myšlenkové pochody.
Právě snaha představit dílo Jana Kaplického v co největší šíři paradoxně expozici nejvíce ubližuje. Množství vystavovaných fotografií, stěsnaných vedle sebe bez jakékoli byť drobné proluky, působí jednak poněkud chaoticky, ale zejména nedává šanci běžnému návštěvníkovi, který zpravidla nemá o práci Jana Kaplického větší povědomí, možnost ji lépe pochopit. Velmi negativně je pak nutno hodnotit strohé nic neříkající popisky u jednotlivých snímků a vystavovaných exponátů. Divákovi tak chybí nejen základní informace o samotné stavbě, tj. kdy přesně byla postavena, kde leží, potažmo kdo si ji objednal, ale zejména znalost, zda byl návrh vůbec kdy realizován či nikoli. Z tohoto pohledu se bohužel zdá, že nejde jen o pouhé opomenutí, ale o záměr zakrýt skutečnost, že Jan Kaplický během života realizoval žalostně málo svých zajímavých, mnohdy snad i vizionářských, návrhů.
Hodnocení:
Při hodnocení této výstavy je třeba zásadně oddělit dvě složky. Tu první tvoří samotné návrhy Jana Kaplického, které jsou nezřídka velmi působivé, ale které se jen málokdy dočkaly skutečné realizace. Druhou složku tvoří koncepce výstavy, jež se sice pokouší navodit atmosféru Kaplického prací, ale která naprosto opomíjí faktografickou stránku, což ve výsledku působí velmi chaoticky.
Na závěr bych chtěl vyvrátit ještě jeden mýtus. Není pravda, že Kaplického architektura vzbuzuje rozporuplné reakce jen u nás. Například ve Velké Británii byla stavba obchodního domu Selfridges i přes velmi příznivý ohlas kritiků označena britskými občany za vůbec nejošklivější budovu 20. a 21. století na britských ostrovech.
Výstava potrvá od 16. 4. 2010 – 27. 9. 2010
Kde:
DOX – Centrum současného umění
Poupětova 1, Praha 7
Vstupné:
Plné: 180,- Kč
Snížené: 90,- Kč
Kontorverzní výstava a ještě kontroverznější článek!
S hodnocením expozice zcela nesouhlasím. Myslím, že práce pana Kaplického jsou naprosto úchvatné a i počet realizací není malý jak v článku píšete. Vůbec se mi nelíbí, jak plivete na tak úžasného architekta, jakým pan Kaplický bezesporu byl.
Přestože s procentuálním hodnocením úplně nesouhlasím a dala bych asi o něco vyšší (cca 70%), tak je bezesporu pravdou, že výstava na nezasvědceného diváka působí dosti chaoticky. Pokud jde o rosah realizovaných prací, tak si vůbec nejsem jistá, jak to s ním je. Ani na oficiálních stránkách Future Systems jsem nic moc nenašla a spíše to vypadá, že i zde máte pravdu a pan Kaplický mnoho staveb vlastně nepostavil. Ale nevím…
Chaotická? Tak to jste asi úplně mentálně zaostalí, či co. Byl to génius a naprosto mě vytáčí, že po něm nějaký rádobykritici házejí bláto. Styďte se!!!
Konečně to otevřeně někdo napsal. Byl to břídil, co v podstatě nic nepostavil. A u nás se z něj dělá takřka bůh! Jeho architektura je hnus, v němž bych nechtěl žít ani si do ní chodit půjčovat knihy!!!
Břídil. To snad nemyslíte vážně. Vždyť to byl nejvýznamnější český architekt uplynulého století. Přestože počet realizovaných projektů je díly hlouposti lidí menší, než by mohl být, určitě není nikterak malý. A já osobně doufám, že se v blízké době ještě o pár staveb rozroste. Například o Národní knihovnu či Koncertní centrum v Českých Budějovicích
osoba pana kaplickeho je dosti sporna. me osobne se jeho prace prilis nelibi, respektive musim priznat, ze jsem na vlastni oci zadne nevidel a myslim, ze ani neuvidim, protoze tech malo, co realizovat je stejne ve velke britanii, ale podle tech skic, nacrtku i studii je zrejme, ze se pan kaplicky az na drobne vyjimky vubec nezajimal o to, kde ta ktera budova vyroste, coz povazuji za zcela zasadni chybu.
Většina geniálních umělců byla zároveň rozporuplnými osobnostmi a z toho, co se zde píše, je zřejmé, že pan Kaplický byl velmi rozporuplný.
Překrásná a koncepčně skvěle zvládnutá výstava. Tedy na rozdíl od recenze!
people are stupid
Přestože se mi řada návrhů pana Kaplického líbí, je třeba objektivně říci, že pan Kaplický bohužel nebyl žádný světově proslulý architekt. Důvod je jednoduchý. Staveb, které za života postavil, bylo skutečně strašně málo.