Zorka Ságlová – Jan Ságl
11. 5. 2010 – 11. 6. 2010
Krajina
Prosvětlené prostory Topičova salonu na Národní třídě lákají v těchto dnech návštěvníky na výstavu fotografických a malířských prací dvou umělců a zároveň manželů Zorky a Jana Ságlových.
Krajině, jakožto jednomu z významných témat, kterému se umělci věnovali takřka ve všech etapách vývoje výtvarného umění, se v současnosti v našem hlavním městě věnuje hned několik samostatných výstav. Předně je to expozice s názvem Krajina / obraz / fotografie, kterou připravila kurátorka Lucie Vlčková z Uměleckoprůmyslového musea v Praze, a jež je k vidění v Galerii Rudolfinum. Ve čtyřech místnostech malé galerie jsou návštěvníkům prezentovány stěžejní přístupy, které ovládaly českou fotografii na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Na tuto expozici hned ve druhém patře Rudolfina navazuje výstava s názvem Double Fantasy, na níž se představují tři současní fotografové, v jejichž tvorbě hraje krajina dominantní roli.
Pomyslný triumvirát akcí věnovaných krajině, tak jak ji fotografové viděli v minulosti a tak jak ji vidí dnes, pro tento měsíc uzavírá Topičův salon, který se rozhodl do svých výstavních prostor instalovat práce Zorky a Jana Ságlových. Návštěvníci si jich budou moci prohlédnout kolem jedné stovky. Kurátorka výstavy je Magdalena Juříková.
Manželé Ságlovi pocházeli shodně z Humpolce. Krajina jejich rodné Vysočiny v nich a zejména pak v jejich práci sehrála důležitou roli. Zorka (1942 – 2003) zde realizovala své první landartové akce. Její muž Jan zde nafotil své první fotografie. Jedním z prvních zdokumentovaných landartových počinů Zorky Ságlové, který je možné si na výstavě prohlédnout, bylo Házení míčů do průhonického rybníka Bořín, z něhož se dochovalo několik černobílých fotografií zachycujících plovoucí balóny na vodní hladině. V roce 1970 následovaly další realizace s názvem Pocta Gustavu Obermanovi na Bransoudově a Kladení plín u Sudoměře, jež je na expozici také k vidění.
Jádrem současné expozice jsou v případě Zorky Ságlové zejména její rozměrné obrazy z posledních let, na nichž se krajina postupně ztrácí ve volně na plátno nalepených provázcích a šňůrkách. Na některých malbách je dokonce zjednodušena až na krátké linie. Jan Ságl se naopak představuje jako autor barevných fotografií, na nichž se objevuje nejen česká, ale i zahraniční krajina. Působivý je především snímek, který zachycuje pole pokryté stovkami průsvitných plachet, jež zřejmě slouží jako jakési malé skleníky, ale které při pohledu zdálky připomínají mořské vlny.
Za vrchol výstavy lze jednoznačně označit sérii několika nevelkých trochu pozastrčených fotografií, na nichž jsou zobrazeny černé dráty ovázané a propletené se stejně barevnými provázky. To vše na tmavomodrém pozadí…
Hodnocení:
Zajímavá výstava věnovaná pracím Zorky a Jana Ságlových dokresluje vliv krajiny v současném výtvarném umění i ve fotografii. Pokud bychom chtěli něco dílům manželské dvojice vytknout, pak to možná bude přílišná sytost a barevnost jejich snímků.
Výstava potrá od 11. 5. 2010 do 11. 6. 2010
Kde:
Topičův salon
Národní 9, 1. patro
110 00, Praha 1
Otevřeno:
pondělí – pátek 10.00 – 17.00
Vstupné:
Plné: 40,-Kč
Snížené: 20,-Kč
66%
Jan Perniš
ten obrázek je senzační… to by nalákalo i slepýho
Zejména fotografie obou umělců se mi velmi líbily. Jsou dosti osobité, zajímavě barevné a velmi syté.