Chevelle
Sci-Fi Crimes
Roswell. Jméno, které stále vzbuzuje zájem jak u široké veřejnosti, tak u úzce profilovaných skupin sběratelů konspiračních teorií nebo ufologů. Svůj pohled na tento fenomén prostřednictvím alba Sci-Fi Crimes představila i americká alternativní trojice Chevelle.
Zatímco v poslední recenzi jsem hodnotil horkou novinku, tak tentokrát bych rád přiblížil album, jehož vznik se datuje ještě do minulého roku. Důvodem je jednak nesporná kvalita posuzovaného alba a také to, že v českých mediích (tedy minimálně těch internetových) mnoho zmínek o Sci-Fi Crimes nepadlo. Ono je totiž zřejmě jednodušší brousit si svůj ostrovtip na průměrných a podprůměrných nahrávkách, než recenzovat skutečně kvalitní alba. Také tak splním jeden ze svých restů, jelikož recenzi na toto v zahraničí poměrně úspěšné album jsem rozepsal již před několika měsíci a teprve teď se dočkala svého dokončení.
Trojice Chevelle, sestávající se z bratří Loefflerů (dříve byla celá sestava složená pouze z těchto sourozenců, když na baskytaru hrával nejmladší Joe) a basisty Deana Bernardiniho, funguje zhruba patnáct let a album Sci-Fi Crimes je již pátou řadovou deskou tohoto souboru a zároveň deskou prozatím nejlepší. Na této desce se totiž kapele podařilo přijít s vyváženým poměrem přímočaré chytlavosti a skladatelské rafinovanosti. Tento fakt lze dokumentovat tím, že deska dokáže zaujmout již při prvním přehrání, ale neztrácí nic ze své přitažlivosti ani během několikátého poslechu a například skladba Jars, ke které byl natočen dynamický klip, je pro mne stále asi nejlepší rock/metalovou písní loňského roku. Ovšem vypichovat jednotlivé skladby ze Sci-Fi Crimes je nešikovné a zbytečné, jelikož celá kolekce je vzácně vyrovnaná.
Co se týče žánrového vymezení, tak Chevelle lze s čistým svědomím zařadit do trochu neurčité a rozsáhlé kategorie alternativních metalových kapel, ovšem ve výrazu kapely lze najít další konkrétní žánry a subžánry. Strukturu skladeb tvoří v převážné většině mohutná kytarová stěna doplňovaná výraznou baskytarou, přičemž tato stěna je častokrát prostřídaná jemnější ale neméně naléhavou pasáží nebo vrcholí silným refrénem. Zahraničními médii podsouvané přirovnání k Tool není tak úplně od věci a určitě si během poslechu alba na tuto svéráznou kapelu vzpomenete, ale síla Chevelle tkví trochu jinde. Illinoiská trojice totiž dokáže skvěle mísit ingredience typické pro zmíněné krajany s až nakažlivou chytlavostí, která je však na hony vzdálená podbízivosti a i ty nejmelodičtější skladby, tedy třetí a pátá položka, nezní cukrkandlově. Jednou z nejsilnějších zbraní kapely je pak energičnost projevu, díky které je posluchač skoro až nucen k nějakému doprovodnému pohybu během poslechu alba. Pokud bych měl přeci jenom zvýraznit i nějaké slabiny alba, tak mně osobně snad jen určitou dobu trvalo, než jsem si zvykl na vokál Petea Loefflera, který se v určitých pasážích pouští do dosti vypjatých poloh.
Hodnocení:
Snad jen bůh nebo americký prezident (pokud to není jedna a tatáž osoba), případně členové tajné služby či armádní generality Spojených států vědí, jak to skutečně bylo v tajemstvím opředeném Roswellu. Ovšem vyvstávají ještě mnohé další otázky. Točil Steven Špilberk svůj nejslavnější film s opravdovým mimozemšťanem? Opravdu sovy nejsou, čím se zdají být? Kontaktoval Jiří Paroubek jinou formu života, když chtěl vytvořit vládu třeba i s podporou mimozemšťanů? Bohužel odpověď na tyto otázky neznám, takže vám je nesdělím. Musíte se spokojit s tím, že vám zdůrazním kvality alba Sci-Fi Crimes. To je totiž zatraceně kvalitní.
Rok vydání:
2009
Vydavatelství:
Epic
Seznam písní:
Sleep Apnea
Mexican Sun
Shameless Metaphors
Jars
Fell Into Your Shoes
Letter From A Thief
Highlands Apparition
Roswell´s Spell
Interlewd
A New Momentum
This Circus
90%
-jt-