Jde to i bez jeviště, dokazuje nová hra v Divadle v Dlouhé
Dva manželské páry, čtyři různé osudy, půl století propojené vzájemnou láskou a úctou a jeden krátký okamžik, který může člověku odkrýt pravdu a zpochybnit vše v co dosud věřil. Co byla skutečnost a co pouhá iluze? A najde každý svůj pevný bod v nekonečném vesmíru? Tuto otázku si od poloviny října kladou herci Divadla v Dlouhé, kteří zde ztvárňují inscenaci ruského dramatika Ivana Vyrypajeva s názvem Iluze.
Irkutský rodák Ivan Vyrypajev je v současné době považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů ruské dramatiky. Autor kultovní inscenace Kyslík, kterou převedl i na filmové plátno, své texty vždy zakládá na úzkém dialogu s divákem. Nejinak je tomu i u hry Iluze. Samotný text diváka doslova zahlcuje neustálým přívalem otázek a dramatických výpovědí. Vypráví o dvou manželských párech, které téměř padesát let udržují přátelské vztahy, vzájemně se navštěvují a podporují se. Teprve na smrtelné posteli jeden z hlavních hrdinů Denni potřebuje své ženě říci vše potřebné. Jeho upřímné a láskyplné vyznání vyvolá příval vzpomínek, drobné střípky mozaiky a výjevy z manželského života. Vyprávění čtyř osob poté diváku poodhalí a rozmotá spletené klubko citů, lásky, nevěry a psychické závislosti.
Vyrypajevovu mistrnou inscenaci se poměrně zdařile podařilo uměleckému souboru Divadla v Dlouhé nyní představit i českým divákům. Pod režijní taktovkou Alžběty Burianové může příchozí divák během jedné hodiny sledovat doslova smršť sebeironie, lítosti, vzteku i komičnosti. V roce 2014 slavila inscenace velký úspěch i ve Slovenském národním divadle. Zatímco na tamějších divadelních prknech ztvárnili hlavní role ostřílení herečtí harcovníci, v Dlouhé se Burianová více přiblížila k autorově představě a požadavku, aby bylo divadlo zbaveno určité autentičnosti a přehnané reality. A tak postavy stařičkých manželů ztvárňují v Dlouhé herci mladšího věku – Tomáš Turek, Martin Veliký, Marie Turková a Klára Sedláčková-Oltová.
Již při příchodu do divadelních prostor může diváka překvapit, že se inscenace neodehrává na jevišti, ale ve foyer, tak aby byli blíž k hercům, tak aby hra byla originální a vyprávění autentičtější. Zatímco Vyrypajev umisťuje děj do jakéhosi univerzálního vyprázdněného prostoru, Burianová v prostorách divadla sáhla po konkrétní kulise. Klasická čekárna s pořadovými čísly, židlemi a obrazovkou, na níž tu a tam probliknou jednotlivá čísla. Postupně se na židle posadí herečtí protagonisté, nervózně podupávají, přecházejí kolem dokola až do okamžiku, kdy Marie Turková vezme do rukou dámský magazín a začne předčítat článek o manželském páru. Postupně začínají číst text i ostatní představitelé a efektivně ho kombinovat s vlastním monologem. Na první pohled jednoduché téma a banální příběh ovšem klade na herce velmi vysoké nároky. Vyrypajova Iluze je založena na sáhodlouhých monolozích, kdy se herci nemají vciťovat do své role, nebo hovořit ústy hrdinů, ale pouze o nich vyprávět a de facto tlumočit jejich osudy. Všem protagonistům se v Dlouhé tento nelehký úkol daří plnit, byť nutno podotknout, že mužští protagonisté – Turek a Veliký jsou přeci jen o malý kousek lepší, než jejich ženské protějšky. Zachovávají si jako muži o trochu lépe kamennou tvář ve vážných situacích a efektivněji využívají komičnost.
Hra v sobě kombinuje prosté předčítání textu i vyprávění, při němž herci společně s diváky hledají pravdu, odhalují spletité lidské a milostné vztahy, hledají svůj pevný bod ve vesmíru a v neposlední řadě nutí diváka nad inscenací přemýšlet. A nejen nad samotným textem. Už jen minimalisticky pojatá scénografie v sobě skýtá určitou metaforu. Nejprve divák vidí jen obyčejnou čekárnu, tak jak je zvyklý – kdesi u lékaře, či na úřadu. Teprve až ke konci inscenace pochopí, že jde o jakousi čekárnu života. V okamžiku, kdy problikne požadované číslo umírá Denni, Sandra, Margaret i Albert, kteří dosud vyčkávali a za nervózního podupávání přemítali o svém životě.
Hodnocení:
Zvolit si a pokusit se zpracovat Vyrypajevův text bylo velmi odvážným krokem. Uměleckému souboru Divadla v Dlouhé se to ale povedlo. Originální pojetí režisérky Burianové i herecké výkony hlavních hrdinů příjemně potěší. Hra je díky svému pojetí diváku blíž a nutí jej přemýšlet.
Pro mě osobně příjemné překvapení. Divadlo v Dlouhé se po delší době pustilo do náročnějšího soudobého kusu a více méně uspělo. Měl bych trochu kritické výhrady k některým postupům a nápadům, ale v celku lze představení hodnotit jako zdařilé.
Solidní. Moc zábavné to tak úplně nebylo, ale občas se člověk přeci jen zasmál. taková trochu soap opera, nebo jak bych to řekl. Herecké výkony obstojné. S hodnocením, že muži na „jevišti“ dominovali, souhlasím.
Od představení jsem nic moc nečekala, ale velmi mě nadchlo. Žádný větší rozdíl v hereckých výkonech jsem nezaznamenala. Podle mě všichni čtyři odvedli velmi dobrou práci.