Ostravští divadelníci přivážejí do Prahy Spalovače i Dášenku
Ocelové srdce republiky v posledních letech nebývale kulturně vzkvétá. Jak jsou na tom tamní divadelní scény, se v těchto dnech mohou přesvědčit diváci v hlavním městě. Startuje totiž další ročník přehlídky Ostrava v Praze!!! Festival nabídne drama o životě nacistického zločince Adolfa Eichmanna, adaptaci Spalovače mrtvol Ladislava Fukse nebo svérázné představení inspirované Čapkovou Dášenkou.
V pořadí osmý ročník Ostravy v Praze!!! už odstartoval. V sobotu ho v Divadle D21 otevřela dětská opera Zob, Zob, Zoban!!!, kterou do hlavního města přivezlo Národní divadlo moravskoslezské. Od 14 hodin na ni v Divadle v Celetné navázala originální adaptace Čapkovy Dášenky, kterou připravilo Divadlo loutek Ostrava. Nejnabitější den festivalu nabídl večer dva skvosty. Nejprve zájemci mohli vidět první z her historické trilogie Tomáše Vůjtka. V jeho cenami ověnčeném Slyšení se nechvalně proslulý nacistický pohlavár Adolf Eichmann snaží před Bohem, který stále nepřichází, obhájit své činy. „Eichmann vypovídá před diváky, kteří svým usednutím do hlediště jakoby zároveň usedají do lavic pro porotu, a sami v sobě mohou rozhodnout o míře nelidskosti, které je člověk schopen dosáhnout. To, s čím je však nakonec každý divák konfrontován, je Vůjtkovo ani ne tak varující, jako konstatující memento: míra nelidskosti, která je člověku snad samotným Bohem dána, je nekonečná,“ napsal o hře divadelní kritik Ladislav Vrchovský. Slyšení se stalo Inscenací roku 2015 v anketě Divadelních novin. V rámci udílení cen Divadelních kritik za téže rok bylo vyhlášeno nejlepší českou hrou, inscenací roku a Marek Cisovský za hlavní roli získal cenu za nejlepší mužský herecký výkon.
V rámci festivalu bude možné vidět i zbývající dva díly série. Smíření zabývající se poválečným odsunem Němců uvede dnes večer La Fabrika. Nejstarší kus nazvaný S nadějí, i bez ní, vytvořený ze vzpomínek Josefy Slánské, manželky někdejšího generálního tajemníka ÚV KSČ, který byl během politických procesů v roce 1952 popraven, uvede Komorní scéna Aréna v pondělí večer. Vůjtek hru napsal pro tři postavy a chór. Hlavní roli Josefy Slánské ztvárňuje Alena Sasínová-Polarczyk. Spolu s ní jsou na jevišti téměř po celou dobu inscenace dva muži, ztělesňující role vyšetřovatelů, mučitelů, ale i jakýchsi klaunů či glosátorů děje. „Hudbu k inscenaci navrhl Nikos Engonidis, a využil při tom dobových budovatelských písní z padesátých let, a také propagandistických melodií z dob Sovětského svazu,“ doplňuje Vrchovský. Úvodní den přehlídky uzavřela ve Stavovském divadle opera Hamlet na libreto Michela Carrého a Julese Barbiera z roku 1868. V režii Radovana Lipuse ji nastudovalo Národní divadlo moravskoslezské.
Letošní, v pořadí již osmý, ročník festivalu se výrazněji liší od těch předchozích. „Letos slavíme 750. výročí první písemné zmínky o Ostravě, a proto jsme se rozhodli v rámci festivalu Ostrava v Praze představit nejen nové hry, ale přivézt výběr těch nejlepších a nejúspěšnějších inscenací posledních let,“ vysvětlil zásadní změnu ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil. Přehlídka potrvá pět dní a bude v rámci ní uvedeno osm inscenací čtyř ostravských divadel. Své hry v hlavním městě představí Národní divadlo moravskoslezské, Komorní scéna Aréna, Divadlo Petra Bezruče a Divadlo loutek Ostrava. Jedním z taháku festivalu bude určitě také inscenace Fuksova Spalovače mrtvol. Temně groteskní příběh v režii Jakuba Nvoty bude k vidění 7. listopadu v Divadle v Celetné. V hlavní roli pana Kopfrkinga exceluje herec Norbert Lichý. Přehlídku ve středu 8. listopadu uzavře hra Edith a Marlene, drama o dvou velkých osobnostech 20. století – šansoniérce Edith Piaf a herečce Marlene Dietrich.
Je podle mě skvělé, ze taková přehlídka v hlavním městě probíhá. Do Ostravy je to přeci jen daleko. Takhle ma člověk možnost primo se seznámit s tím, co tam momentálně vzniká. A jde o skutečné skvosty.