Antitéze malby
20. 9. 2011 – 16. 10. 2011
Palác Adria
Galerie Kritiků přichystala na začátek letošního podzimu unikátní expozici zaměřenou na konfrontaci mladých umělců s malbou jako takovou. Vystavená díla se přitom ostře vymezují proti konvenčnímu chápání výtvarného umění.
Své obrazy v galerii, sídlící v paláci Adria, prezentují laureáti Ceny kritiky za mladou malbu, jež má za sebou v pořadí již čtvrtý ročník. Návštěvníci si v rámci výstavy mohou prohlédnout práce Josefa Mladějovského, jehož obrazy ze série MONOSKOP jsou ovlivněny jak konstruktivismem, tak geometrickou abstrakcí. Umělec se v nich snaží pomocí geometrických tvarů ukázat dichotomii mezi pravdou a lží. Jeho vizuální jazyk přitom s jistou mírou ironie nakonec dochází k poznání marnosti hledání pravdivého umění a snahy moderny změnit svět.
Předmětem úvah dalšího vystavujícího umělce Luďka Rathouského je negace konceptu jako takového. Snaží se proto o čistě estetické dílo, u kterého se nebudeme tázat po okolnostech jeho vzniku. Rathouský se tak zaměřuje hlavně na rozvržení barev na obraze a vytváření bohatého dekoru s jednoduchou geometrií tvarů. Ve své tvorbě navazuje Rathouský především na klasickou historickou malbu, často i z období gotiky. Evžen Šimera je oproti tomu představitelem tzv. aluzivní malby. Jeho práce či lépe řečeno objekty, se vymykají konvenčnímu obrazu zejména způsobem svého vzniku, neboť jsou vytvářeny tak, že umělec nechá samovolně po jejich konstrukci stékat barvu. Podobnou techniku totiž již před více jak padesáti lety používal slavný americký malíř Jackson Pollock. S něčím podobným se pak v současnosti můžeme setkat u komerčně veleúspěšného britského umělce Damiena Hirsta.
Posledním autorem, který na výstavě s názvem Antiteze malby představuje svá díla, je Petr Krátký. Ten je ve svém pojetí aluzivní malby ještě radikálnější než jeho kolegové. Ve svých pracích totiž představuje pouze fyzické předpoklady tvorby obrazu. Formou nástrojů ukazuje to, co předchází vzniku uměleckého díla i procesu jeho vytváření. Krátké video, které vzniklo ve spolupráci s Vladimírem Houdkem, lze chápat jako antitezi ke koncepci žánrové malby krajiny. Podle Petra Krátkého tak vznikl významný okruh vnímání pro malbu obecně, ve smyslu Já-obraz-ty-obraz-já.
Čeho se tedy výstava a její autoři snažili docílit? Nutí diváka, aby se zastavil a objevil v dílech nové možnosti umění. Konfrontací myšlenek stavěných do protikladu se může vytvářet změněný či zcela nový postoj k malbě. Návštěvník stojí před obrazem a potápí se stále hlouběji do neznámého světa s vlastním příběhem plným překvapení. Právě zde je prostor pro vytvoření smysluplného vztahu k malbě i umění jako takovému. Pokud se toto povede, tak organizátoři i autoři výstavy Antitéze malby splnili svůj cíl.
Výstava potrvá od 20. 9. 2011 do 16. 10. 2011
Kde:
Galerie kritiků
Palác Adria, Praha 1
Otevřeno:
denně kromě pondělí od 11 do 18 hodin
Vstupné:
Plné: 40,- Kč
Zlevněné: 20,- Kč
Anna Pogranová
Zajímavý článek; hrozná výstava, naprosto o ničem a k ničemu
Mě se pro změnu líbí oboje, jak výstava, tak článek…
Divná to doba…