Berlinale otevře hvězdami nabitý film bratří Coenových
Po červeném koberci před berlínským kino palácem na Potsdamer Platz už za pár hodin začnou korzovat hvězdy stříbrného plátna. Večer se totiž v hlavním městě Německa rozběhne další ročník slavného filmového festivalu. Odstartuje ho nesoutěžní snímek bratří Coenových, který je doslova a do písmene nabitý známými hollywoodskými jmény.
Vzhledem k neustávající migrační vlně, která nejtěžší vahou dopadá právě na našeho západního souseda, bude velká pozornost během festivalu věnovaná také této problematice. Hlavním heslem v pořadí již 66. ročníku Berlinale je: Právo na štěstí. „Je naší povinností se o kulturu podělit,“ nechal se před pár dny slyšet ředitel festivalu Dieter Kosslick. Uprchlické téma je podle něj spjaté s přehlídkou již od jejího počátku v roce 1951. „Tehdy bylo mnoho Němců uprchlíky a festival byl založen, aby posílil porozumění v německé společnosti i mezi národy,“ dodal sedmašedesátiletý kritik, který festival vede již patnáctým rokem. Spíše než na programové skladbě se migrační vlna projevila na konkrétních opatřeních. Pro uprchlíky totiž vedení Berlinale přichystalo několik set volných vstupenek, které zájemcům umožní zajít se na některé snímky podívat. Také catering bude letos uzpůsoben jiné skladbě návštěvníků, než bylo dosud obvyklé. V sekci Culinary Cinema by navíc mělo dojít na spolupráci sardinského šéfkuchaře Roberta Petzy a uprchlickou iniciativou Uber den Tellerrand kochen, díky níž do festival dorazí dodávka středomořské kuchyně.
Přehlídku jako každoročně ovšem načne promítání nablýskaného velkofilmu. Bude jím světová premiéra snímku Ave Caesar!, který přivedla k životu autorská dvojice bratrů Ethana a Joela Coenových. V hodinu a půl trvajícím dramatu se mihne plejáda hollywoodských hvězd, počínaje Georgem Clooneym a Frances McDormandovou, přes Ralpha Fiennese a Tildu Swintonovou až po Joshe Brolina a Scarlett Johanssonovou. Snímek je zasazen do filmového prostředí. Z části jde o oslavu zlatého věku hollywoodských studií, z části jde o sžíravou kritiku pozlátka, které ho tvořilo a dodnes tvoří. Děj se odehrává v roce 1950, kdy se na scéně vedle kin začíná objevovat nový fenomén – televize a kdy se díky tomu začíná proměňovat celý filmový průmysl. „Dnes jsme zvyklí na to, že se o hercích a vůbec o celebritách ví prakticky všechno a kdekdo se může přehrabovat v jejich soukromí. Tehdy ale lidé chtěli věřit tomu, že hvězdy jsou opravdu z jiného světa, že to jsou nedostižné vzory,“ prohlásila na adresu snímku jedna z jeho hvězd, Scarlett Johanssonová. Ta ve filmu ztvárňuje postavu inspirovanou skutečnou herečkou jménem Esther Williamsová.
O hlavní cenu přehlídky, tedy Zlatého medvěda, se utká celkem 18 snímků. Mimořádně silné zastoupení má v hlavní soutěži Francie, která se produkčně podílela na sedmi snímcích. Jedním z nich je drama L’avenir s Isabelle Huppertovou v hlavní roli. Velké šance na zisk Zlatého medvěda připisují odborníci německému snímku 24 týdnů o matce, jejíž nenarozenému dítěti hrozí, že bude stižené Downovým syndromem. Exceluje v něm Čechům dobře známá Julia Jentschová, která se před pár lety představila v Menzelovu snímku Obsluhoval jsem anglického krále. Portugalskou kinematografii bude v hlavní soutěži zastupovat film Dopisy z války, který má netradiční podobu románu v dopisech. Nejméně neobvyklou podívanou by měl nabídnout filipínský epos Ukolébavka pro smutné tajemství, jenž vydrží sledovat do konce jen ti nejvytrvalejší. Černobílý snímek režiséra Lav Diaze, který ve střípcích kombinuje dějiny Filipín s mytologií a fikcí, totiž trvá celých osm hodin. Žádný český film se jako již obvykle klání o Zlatého medvěda nezúčastní. Tuzemská kinematografie bude vidět alespoň ve vedlejších sekcích festivalu.
Konkrétně půjde o trojici českých děl. Hned první den přehlídky se v sekci Panorama představí divákům kontroverzní snímek Já, Olga Hepnarová přibližující život nechvalně proslulé české vražedkyně. „Nejvíce jsme bojovali s nedůvěrou. Museli jsme se neustále obhajovat, že nechceme film o masové vražedkyni, ale existenciální drama. Museli jsme opakovat, že nám nejde o senzaci, že masového vraha nehodláme adorovat, ale že nám jde o pohled na jednoho člověka a jeho pohnutý osud,“ prohlásil jeden z jeho spoluautorů Petr Kazda pro Lidové noviny. Další český snímek se bude promítat v rámci sekce Forum. Půjde o novinku režiséra Petra Václava nazvanou Nikdy nejsme sami, které je popisováno jako tíživé drama ze současnosti s Lenkou Vlasákovou a Karlem Rodenem v hlavních rolích. Dvojici v soutěži o nejlepší snímek pro děti a mládež doplní Ani ve snu Petra Oukropce. Během jedenácti festivalových dní by se na Berlinale mělo představit 434 snímků a uskutečnit asi tisícovka promítání. Návštěvnost by podobně jako v předchozích letech měla atakovat hranici půl milionu diváků. Jméno nového držitele se dozvíme v sobotu 20. února. Rozhodne o něm mezinárodní porota v čele s Meryl Streepovou.
Kvalitních filmů je dnes všeobecně pomálu.
Ústup české kinematografie je v posledních letech markantní. Přitom jsme v tomto oboru patřili po dlouhá léta ke špici. Dnes se sice u nás točí padesát snímků ročně, ale ani jeden kvalitní. V minulosti se natočily třeba jen tři, ale každý alespoň za něco stál.
Spíš je to podle mě tak, že filmů dnes vzniká tolik, že najít si cestu k těm skutečně kvalitním, je mnohem složitější, než tomu bylo v minulosti. Počet kvalitních snímků bude ale zhruba stejný.
Zajímalo by mě, kolik z těch více jak 400 snímků bude později možné si prohlédnout u nás v kinech.
Těžko říct, ale Ave Caesar! od Coenů sem určitě zavítá.