Černobílý Tono Stano poprvé v barvě
V Leica Gallery Prague byla před nedávnem zahájena výstava významného česko-slovenského fotografa Tona Stana, který si mezinárodní věhlas vydobyl svými černobílými akty. Nynější expozice ho ukazuje také jako autora neméně kvalitních barevných snímků.
Celkem si návštěvníci v nevelkých prostorách galerie mohou prohlédnout dvacet Stanových velkoformátových snímků. Jejich společným jmenovatelem je především barva, která na nich hraje zcela zásadní roli. „V poslední době jsem v ní objevil obrovský potenciál. Mnoho věcí stačí udělat barevně, aby měly správnou vizuální sdělnost,“ vysvětluje rodák ze Zlatých Moravců, proč se rozhodl poprvé veřejnosti představit své barevné snímky. Až doposud byl totiž Tono Stano známý jen svými černobílými pracemi, s nimiž slavil ve světě úspěch. Zřejmě největší věhlas mu přinesla fotografie s názvem Smysl, na níž svůdná hadí křivka poodhaluje některé patrie ženského těla. Přestože se vyhýbá těm nejintimnějším místům, nebo možná právě proto, působí snímek mimořádně eroticky. Fotografie v roce 1992 krátce po svém zveřejnění obletěla svět, dostala se do mnoha časopisů a objevila se i na plakátu k filmu Showgirls. K vidění je i na výstavě, kde je však dodatečně dokolorovaná.
K fotografování se Tono Stano dle vlastních slov dostal čirou náhodou. Když se na Střední uměleckoprůmyslové škole v Bratislavě třídili žáci do oborů, zůstal nesměle stát na místě, až byly všechny obory rozebrané a volné zůstalo jen fotografování. Později své jméno spojil s Karlovarským filmovým festivalem, kde svým objektivem zvěčnil řadu hollywoodských hvězd od Scarlett Johanssonové až po Sharon Stoneovou. Předloni mohli jeho práce obdivovat návštěvníci Galerie Václava Špály, kde v rámci expozice s názvem Bílý stín Tono Stano vystavil netradiční snímky vzniklé metodou negativu, na jejichž vznik použil starý aparát Josefa Sudka.
Současná expozice v Leica Gallery Prague se vydává úplně jiným směrem. „S nástupem digitálního média jsem začal automaticky fotit barevně,“ přiznává třiapadesátiletý umělec. Barevné fotografie však vytváří v podstatě od počátku své tvorby, bylo jich ale málo a navíc je nikde nevystavoval, tedy až do dnešního dne. Pokud snímky kromě výrazného barevného provedení ještě něco spojuje, pak je to motiv ženy. „Nebyl by to Tono Stano, kdyby i tenhle svět neovládala žena,“ píše v předmluvě k výstavě Jáchym Topol. Prim hraje jak na snímku Prameny moci, kde něžné krásce padají dlouhé vlasy do klína, ve Strašení křížem, kde Tono Stano zvolil obrácený postup než ve Smyslu a poodhalil jak ženská prsa, tak ohanbí, až po Mou vlast, na níž se dívka oblečená v trikotu v národních barvách krčí na zemi.
Zajímavý příběh je pak spjatý se snímkem Malý zlý pán II, na němž žena v podivném podřepu hledí na rozžatou svíci. „Ženu se svíčkou inspiroval obraz, který si Tono Stano chtěl ve Francii pořídit, ale nemohl. Proto stejný námět převedl na fotografický papír,“ dozvídáme se. Na jinou pak použil vůbec největší polaroid na světě. „Je to rarita, protože to byla nejmohutnější modelka, se kterou jsem kdy pracoval,“ přiznal umělec pro Českou televizi. Výstava s názvem Moje barvy bude v Leica Gallery Prague k vidění až do 16. června.
Hodnocení:
Vystaveným snímků lze jen máloco vytknout. Pokud bychom přeci jen chtěli hledat nějaké zápory, pak je to snad až přílišná snaha o dokonalost, která u některých snímků vede k pocitu, že se už nedíváme na umělecké dílo, ale na dekoraci, i když velmi zdařilou.
Výstava potrvá od 19. 4. 2013 do 16. 6. 2013
Kde:
Leica Gallery
Školská 28, Praha 1
Otevřeno:
pondělí – pátek: od 11 do 21 hodin
sobota – neděle: od 14 do 21 hodin
Vstupné:
Plné: 70,-Kč
Snížené: 40,-Kč
87%
Pavel BestA
Nevelká, ale krásná výstava. Fotografie Tono Stana jsou jednoduše nádherné
Osobně se mi asi o fous víc líbila zmiňovaná předloňská výstava ve Špálovce. šlo o naprosto unikátní věci. Ty současné až moc zabíhají ke komerci.
Minulá výstava byla výborná, ale i ta současná je také obdivuhodná