Cikánská rapsodie inspirovaná texty Bohumila Hrabala
V pondělí 24. března proběhla na prknech Nové scény Národního divadla při příležitosti stého výročí od narození Bohumila Hrabala světová premiéra hudebně-taneční inscenace s názvem Cikánská rapsodie, která je inspirovaná dílem tohoto literáta.
Unikátní dílo je tvořeno celkem deseti obrazy, o kterých Hrabal svého času hovořil s hudebníkem a skladatelem Jiřím Kormanem, když spolu ještě sedávali v hospodě ve Štupartské ulici. Představení se tak pohybuje na hranici mezi skutečností a představami. Divák inscenaci nazírá očima slavného brněnského rodáka, který je však více spjatý s Nymburkem, pražskou Libní, či Kerskem, a v jehož hlavě se rozehrávají obrazy z romského prostředí, ze zakoušených hospod i vykřičených domů. „V hlavě nosím tuto myšlenku už asi dva roky, ale opravdu intenzivně na projektu pracuji něco málo přes rok,” vysvětlil Korman, co ho vedlo k vytvoření neobvyklého představení.
Romové v inscenaci přitom symbolizují touhu po volnosti a svobodě. Představení je netypické také tím, že v něm vystupují romští i neromští, profesionální i neprofesionální umělci. Téma má obecnější přesah k tématu osobní svobody. „Už za Hrabalova života jsem s ním měl cikánskou hudbu tak nějak spojenou. A když jsem si vloni připomněl, že se blíží sté výročí jeho narození, všechno hezky zapadlo,” dodává Korman, který autorovi takových děl jako jsou Ostře sledované vlaky, Postřižiny, Slavnosti sněženek nebo Obsluhoval jsem anglického krále, zahrál v roce 1997 na jeho přání na pohřbu.
„A cikáni se na sebe podívali, starý první houslista začal hrát… druhé housle jej doprovodily, pak cimbál… a nakonec basa ukostřila tu cikánskou rapsodii i blues… a najednou jsme se hudbou vrátili nazpátek do cikánských pravých nebes, někam do cikánského dávnověku… byla tu Rhapsody in blue… hudba obalovaného tónu… byl to jakýsi rozhovor dvou houslí, cimbálu a basy před Bohem… cikáni zvážněli a jizba se stala kaplí sboru zasvěcených blažených, kteří hovoří hudbou…,“ cituje autor hudby a scénáře, Jiří Korman, úryvek z Hrabalovy prózy, která ho inspirovala k vytvoření Cikánské rapsodie.
Romský hudebník na ní spolupracoval s plejádou známých tuzemských umělců počínaje Vlastimilem Třešňákem, přes Davida Kollera, Michaela Kocáb, až po Martu Kubišová. V současné době působí Korman jako pedagog na pražské DAMU, na které se umělecky seznámil i s režisérkou Cikánské rapsodie Danou Račkovou. Později spolu založili občanské sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze. Krom toho se Jiří Korman věnuje scénické a filmové hudbě. „Málokdo vidí v obyčejných lidech tak velkou výzvu pro pochopení všeho podstatného jako Hrabal. Ta jeho schopnost vidět poezii tam, kde ostatní vidí opak, je zásadní pro mě jako čtenáře, ale také je klíčová pro celou inscenaci Cikánská rapsodie,” říká Dana Račková, režisérka incenace, která se věnuje režii alternativních hudebních a site specific projektů.
Hudbě se věnuje nejen jako režisérka, ale také jako zpěvačka – zpívala ve slovenské Lúčnici, vede vokální kvarteto Milánosz. Ke spolupráci na specifických pohybových obrazech si přizvala choreografa Davida Rysku. V hlavních rolích se představí Hedvika Řezáčová, Aida Mujačič, Ingrid Mikshina, Vladislav Polívka, Milan Horváth a Milan Demeter. Roli Bohumila Hrabala ztvární Petr Drholec. Obrazy budou doprovázeny živou romskou hudbou v podání Alana Sarkozyho, Radka Siváka a Jiřího Kormana.