Death In June vydali další nekonvenční album
Nestor neofolkového žánru Douglas Pearce znovu probouzí k životu Smrt a příznivci tohoto umělce se opět mohou radovat z typického smutku, který tvorbu projektu Death In June již léta provází.
Letos je tomu již neuvěřitelných 32 let, co trojice Douglas Pearce, Patrick Leagas a Tony Wakeford vdechla život projektu Death In June, který dnes patří společně se Sol Invictus a Current 93 k těm nejpopulárnějším a nejuznávanějším jménům neofolku, o nichž nepochybně každý posluchač tohoto minoritního žánru minimálně slyšel. Byť se od dob debutu Death In June na scéně objevilo velké množství neofolkařů, tak právě s vyslovením názvu této hudební kategorie jistě naskakují v myslích hudebních příznivců nejčastěji jména tohoto žánrového triumvirátu, jehož vůdčí persony se vzájemně proplétaly tvorbou těchto projektů v rámci četných hostování a kolaborací. V souvislosti s tímto jevem nelze nevzpomenout na pamětihodnou sestavu hudebníků podílejících se na albu Swastikas For Noddy od Current 93, v níž figurovali kromě samotného principála Davida Tibeta a Douglase Pearcea i John Balance (Coil) nebo Steven Stapleton (Nurse with Wound). Hudebním výrazem Death In June se již léta táhne určitá neměnná poloha, díky níž lze projekt poměrně bezpečně identifikovat, ale právě vliv kolaborací a hostování se projevuje na některých nahrávkách Pearcova hudebního dítka, díky čemuž lze hovořit v souvislosti s diskografií Death In June o deskách klasických a deskách experimentálních. Tento jev lze dokumentovat i na základě srovnání dvojice předchůdců aktuální nahrávky The Snow Bunker Tapes. Zatímco nahrávka The Rule of Thirds představovala onu klasickou polohu Červnového skonu, tak doposud poslední kolekce Peaceful Snow se nesla v rovině pro Death In June minimálně netypické, jelikož byla založena především na zvuku piana.
Aktuální výlisek tohoto kontroverzního projektu je opět oním klasickým albem Death In June, jemuž dominuje dialog akustické kytary a typického vokálního projevu maskovaného principála. Tento dialog je znovu decentně přiživován dalšími nástroji a zvuky, které vkusně dotvářejí celkový výraz Death In June a dodávají mu pestrost. Stejně jako v případě žánrově spřízněných interpretů, či klasických folkových písničkářů a v poslední době populárních indie-folkových hudebníků je vzhledem k transparentnosti těchto hudebních žánrů nesmírně důležité, aby každý z těchto interpretů dokázal vytvořit silný nosný motiv, jenž bude dominantou každé z realizovaných skladeb. To se povětšinou Death In June, respektive předákovi tohoto projektu, dařilo a ve své bohaté diskografii má tato neofolková legenda i několik opravdu výjimečných nahrávek, z nichž nelze nezmínit například klasická alba But, What Ends When the Symbols Shatter? a Rose Clouds of Holocaust, vydařená experimentální díla Nada! a KAPO!, či schizofrenní nahrávku All Pigs Must Die.
Pokud jste již někdy v minulosti propadli zmíněným nahrávkám nebo obecně kouzlu hudby této zubící se maskované bytosti, vězte, že ani aktuální nahrávka The Snow Bunker Tapes vás pravděpodobně nezklame. V jejích drážkách se totiž skrývá vydatná dávka neofolku v jeho krystalicky čisté podobě prosté víceméně všech žánrových úkroků, jíž dominuje především melancholická nálada a převládající dojem jisté odevzdanosti a nevyhnutelnosti. Tato specifická atmosféra je silnou zbraní Death In June, díky níž se tento projekt odlišuje od mnoha podobných hudebních těles, která se snaží vytvářet náladotvornou a emocionální hudbu, ale nelze jim jejich snažení zcela věřit a je z jejich tvorby cítit póza. Co se týká výše zmíněných silných nosných motivů, tak tentokrát Dougles Pearce vyrukoval s materiálem bezpochyby kvalitním, ačkoli již bylo i lépe. The Snow Bunker Tapes tak představuje standardně kvalitní album Death In June, které je však i přes drobné nedostatky stále nedosažitelnou kvalitativní metou pro zástupy epigonů a žánrově spřízněných kapel a hudebníků.
Hodnocení:
Aktuální nahrávka má jak potenciál uspokojit stávající příznivce Death In June, tak i ambice oslovit další hledače nekonvenční hudby, které neodradí kontroverzní textová a vizuální složka projektu, reprezentovaná například zástavou ozdobenou šklebícím se Totenkopfem. The Snow Bunker Tapes je kolekcí přehledných náladotvorných písniček, pro něž okřídlené ,,v jednoduchosti je síla“ platí bezezbytku.
Rok vydání:
2013
Vydavatelství:
New European Recordings
Seznam skladeb:
Murder Made History
Fire Feast
Peaceful Snow
Life Under Siege
A Nausea
Wolf Rose
The Scents Of Genocide
Red Odin Day
My Company Of Corpses
Cemetery Cove
Our Ghosts Gather
Neutralize Decay
The Maverick Chamber
73%
-jt-
Přestože neofolk není zrovna moje krevní skupina, tak tohle album se mi moc zamlouvá a doporučuju ho všem k poslechu.