Die Antwoord
Ten$ion
Známí byli ještě dřív, než vydali svojí první desku. Řeč je o jihoafrickém triu Die Antwoord, které před dvěma lety pobláznilo internet svojí skladbou Enter Ninja. Jaké je jejich v pořadí již druhé album?
Moderní svět je plný paradoxů. Die Antwoord jsou bezesporu jedním z nich. Popularitu si totiž získali především díky internetu. Svůj první hudební počin Enter Ninja umístili zřejmě bez větších ambicí na YouTube a pak se nestačili divit, kolik lidí si jejich skladbu pustilo. Za měsíc jejich bylo přes milion. Kvůli vysoké návštěvnosti dokonce museli své internetové stránky přenést na jiný server, neboť byly neustále přetížené.
Byli k smíchu, byli zajímaví. Frontman Ninja jako ošklivý, dětinsky potetovaný macho s velkými problémy ohledně vnímání reality a s prokopnutým sebevědomím. Vedle něj jeho princezna. Trochu nehezká, trochu sexy. Silnou trojku doplňoval korpulentní Dj s „prvotřídním“ pseudonymem Hi-tech. Posluchač dostal hudbu sestávající z primitivních, ale chytlavých samplů, úchylných a ego honících textů, ale hlavně atraktivní videoklipy a podsouvané reálie, které velkou měrou přispěli k virálnímu šíření interwebem. Každý se chtěl podívat na ujeté Jihoafričany, kteří nejsou hezcí, nejsou normální, neumějí dělat hudbu, ale chovají se, jako by vše bylo úplně naopak. Každý se chtěl zasmát, nebo vyjádřit podporu hudebním buranům a podívat se, jaká že to teď frčí hudba v Africe.
Na tomhle ale stavět věčně nejde. Za prvé se takové hudby člověk rychle přejí, za druhé brzo slídilové zjistili, že původní myšlenka nevznikla ve vyšinuté mysli někoho, kdo si nechává říkat Ninja a vývojem se zasekl v páté třídě, kde mu větší kluci očividně dost ubližovali, ale že dal projektu život Watkin Tudor Jones, známá to postava jihoafrické hiphopové scény. Tedy žádný outsider. Vadí to? V tomto případě ano. Kouzlo nechtěného totiž tvořilo většinu požitku z hudby. Když Die Antwoord toto z velké části ztratili, jak potom působí hudba na novém albu Ten$ion?
Osobně si myslím, že vyjít měl snad jen singl I Fink U Freeky s úžasným klipem a úchylný skeč Uncle Jimmy. V ostatních případech se nesmyslně tlačí na pilu. Deska získala čistou, precizní a o to méně uvěřitelnou formu. Odkazy na západní představu o etnické hudbě Afriky jsou „autentičtější,“ zvrhlost přepálenější, texty vulgárnější, ošklivost explicitnější a samply hloupější do té míry, že si nelze nevzpomenout na disko hity z poutí, pravda, obohacené o klouzavou basovou linku.
Hodnocení:
Kdyby album Ten$ion, vyšlo jako první, bylo by jistě v mnohem snazší pozici. Vyrostlo ale na mrtvém poli, jehož půda dala, co mohla, a teď poskytuje jen drobty, na kterých kapela bude schopna ještě několik let přežívat z výsměchu posluchačů a škodolibé touhy bezstarostně se pobavit, často na něčí účet. Ostatně na tom samém ale cíleně vyrostla.
Rok vydání:
2012
Vydavatelství:
Downtown
Seznam skladeb:
Never Le Nkemise 1
I Fink U Freeky
Pielie (Skit)
Hey Sexy
Fatty Boom Boom
Zefside Zol (Interlude)
So What
Uncle Jimmy (Skit)
Baby’s On Fire
U Make A Ninja Wanna Fuck
Fok Julie Naaiers
DJ Hi-Tek Rulez
Never Le Nkemise 2
55%
Jaromír Mára
Naprosto neposlouchatelný škvár. Radši bych si uřiznul obě uši a propíchnul bubínek, než bych to měl poslouchat ještě jednou!!!
Tak s tím naprosto souhlasím. Ujetě upištěné cosi