Komedii čeká poslední premiéra stávajícího souboru
Prostory Divadla Komedie podle všeho brzy osiří. V dubnu letošního roku by se z nich mělo odstěhovat sdružení COMPANY.CZ, které zde působilo v uplynulých čtyřech letech. Soubor vedený Vojtěchem Štěpánkem přesto na jarní část sezóny nachystal ještě jednu premiéru. 22. února se jí stane hra věnovaná jedné nechvalně proslulé teroristické organizaci.
Nad Divadlem Komedie jako by se vznášela nějaká temná nepřející aura. Už podruhé v relativně krátké době totiž prostory zřejmě přijdou o svůj soubor. V roce 2012 z divadla po neshodách s vedením města musel nejprve odejít cenami ověnčený ansámbl Dušana D. Pařízka, který nyní jako režisér září v Německu. Pokud se nestane nic neočekávaného, zakrátko se situace zopakuje. Kvůli nesystémové politice magistrátu zde svoji pouť ukončí sdružení DIVADLO COMPANY.CZ, které se sem přestěhovalo před čtyřmi lety ze Strašnického divadla. Že soubor čekají problémy, bylo víceméně jasné již loni na jaře. Pražské zastupitelstvo totiž tehdy odmítlo ansámblu udělit další tříletý grant, bez něhož se umělecky kvalitní divadlo v centru metropole nedá provozovat. Vedení sdružení proto upnulo svoji snahu alespoň na získání jednoletého grantu, jenž by COMPANY.CZ umožnil v Komedii přežít do konce kalendářního roku 2016. Ačkoli v předchozích letech dostával soubor od města 12 milionů korun, rozhodli se ho zástupci magistrátu nakonec podpořit jen 4,7 miliony korun. Ve své kratičké zprávě navíc uvedli, že peníze mají sloužit na důstojné ukončení činnosti ansámblu v prostorách Komedie.
Ředitel Komedie Vojtěch Štěpánek proto na konci ledna oznámil radním, že bude muset vypovědět podnájemní smlouvu a v dubnu letošního roku odehraje soubor v prostorách poslední představení. Co se bude dít poté, není zatím jasné. Buď bude vyhlášen konkurz na dalšího provozovatele Divadla Komedie, do něhož se chce ansámbl přihlásit, nebo magistrát vypoví nájemní smlouvu na prostory divadla vlastněného Ministerstvem financí a pravděpodobně tak dojde k úplnému zániku scény. Souboru se přitom po neudělení víceletého grantu zastala řada odborníků, v čele s těmi nejpovolanějšími, tedy dramatiky, režiséry i divadelními kritiky. „To, co provádí grantová komise, potažmo magistrát, není promyšlená politika, ale nezákonná kulturní eutanazie,“ prohlásil kupříkladu Vladimír Just. „Současné Divadlo Komedie je podstatné nejen tím, že jako jediné soustavně mapuje polskou dramatickou tvorbu, ale také proto, že tak nečiní bez rozmyslu, mechanicky. Dramaturgie dnešního „Káčka“ je nadprůměrná, moderní, myslí na diváka, ale nepodbízí se mu,“ dodal scénárista Petr Zelenka.
I přes blížící se konec působení COMPANY.CZ v Divadle Komedie, se soubor rozhodl nastudovat a předvést divákům ještě jednu premiéru. Tou se 22. února stane hra výrazné současné polské dramatičky Małgorzaty Sikorska-Miszczukové s názvem Smrt Člověka-Veverky. I za to, že ansámbl v prostorách Komedie takříkajíc jen nedožije a pustil se do přípravy další divadelní novinky, je třeba před jeho členy hluboce smeknout. V takto tíživé situaci, kdy není vůbec jasné, jaká budoucnost COMPANY.CZ čeká, to musí být mimořádně složité. „Před čtyřmi lety, v prosinci 2012, jsme svou etapu objevování a uvádění nových, či dosud nehraných slovanských her započali českou premiérou „nejlepšího dramatu desetiletí“ – Naší třídou významného polského dramatika Tadeusze Słobodzianeka. Uzavřít jí chceme českou premiérou jiné polské hry,“ uvedlo vedení souboru.
Stávající ansámbl tak v Komedii skončí v podobném duchu, v jakém zde divadelně začal. Naše třída, která zde měla premiéru jako první, toho má totiž s nadcházející novinkou mnoho společného. Především je to hutné a nesmírně tíživé téma. Zatímco Naše třída vznikla na motivy reálného příběhu, který se odehrál roku 1941 v polském městečku Jedwabnem, kde obyvatelé upálili několik svých bývalých židovských spoluobčanů, Smrt Člověka-Veverky se točí kolem podobně krvavých událostí. Jen místo a čas jsou jiné. Dvaapadesátiletá Miszczuková totiž ve své hře s prvky kabaretu z roku 2006 vypráví o nechvalně proslulé teroristické skupině RAF, jež počátkem 70. let uplynulého století spáchala v Německé spolkové republice sérii atentátů. „Celá hra, scéna za scénou, se v podstatě opírá o fakta. Fakta se prostě přerodila v metaforické, místy surrealistické scény,“ vysvětluje autorka.
Hlavními postavami hry jsou Ulrike Meinhofová, jedna z vůdčích osobností teroristické skupiny Frakce rudé armády, která kvůli levicovým ideálům opustila své děti a dala se na dráhu zločinu, mladý a všehoschopný Andreas Baader, který už v pětadvaceti letech odpálil první bombu a radikální teroristka Gudrun Enslinnová. Ústřední ženskou postavu by měla ztvárnit Pavlína Balner, která se v Komedii doposud představila jen coby Olga ve hře ZLOČINY.ŽENY.DOC. Bude tedy víc než zajímavé sledovat, jak si s rolí ženy mnoha protikladů, jíž Meinhefová byla, poradí. „Myslím si, že Ulrike Meinhof byla dítětem té doby. Byla rebel. Její nesouhlas se společenským systémem, ve kterém žila, ji přivedl do říše teroru. V té říši bylo možné a nutné krást, zabíjet, unášet lidi kvůli výkupnému, klást bomby, psát manifesty. Současně byla ale intelektuálkou, jemnou empatickou ženou, matkou,“ snaží se ji charakterizovat Miszczuková. Jako Andreas Baader by měl Pavlíně Balner herecky sekundovat Michal Bednář. Triumvirát hlavních postav pak doplní ostřílená Kristýna Leichtová. Zbytek sezóny pak už v Divadle Komedie bude především ve znamení derniér. Bohužel…
Musím říct, že rozhodnutí magistrátu moc nechápu. I když asi Komedie není nejlepším souborem v Praze, určitě patří do užší špičky. Kupříkladu Naše třída, nebo Past, které jsem před čaeem viděl, byly skvělé.