Do Varů dorazil oskarový režisér Oliver Stone
Karlovarský filmový festival včera přivítal další hollywoodskou hvězdu první velikosti, amerického režiséra, producenta, scénáristu a držitele tří Oskarů za snímky Půlnoční expres, Četa a Narozen 4. července, Olivera Stona.
Zatím však jde po hříchu o teprve druhou mediálně zajímavou osobnost stříbrného plátna, jež na festival zavítala. Francouzská herečka a představitelka oblíbené Amélie z Montmartru Audrey Tautou totiž na poslední chvíli svoji účast odřekla a do Karlových Varů nakonec vůbec nedorazila. Zahájení festivalu tak svou přítomností ozdobil John Travolta, známý jak z umělecky pokleslých bijáků jako Pomáda, nebo Kdopak to mluví, tak i z kultovních snímků v čele s Pulp Fiction, který si z lázeňského města odvezl Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Absenci těch neblyštivějších hvězd současného filmového nebe je možné brát jako výhodu. Návštěvníci i média se tak chtě nechtě budou muset věnovat promítaným filmům, což je jen a jen dobře. Je totiž skutečně o čem psát a na co se zajít podívat. Za zhlédnutí jistě stojí francouzský snímek Camille Claudel 1915 režiséra Bruna Dumonta, vyprávějící o sochařce a milence Augusta Rodina, kterou její rodina umístila do ústavu pro duševně choré, a v němž exceluje Juliette Binocheová. Minout byste neměli ani film Heli režiséra Amata Espcalanteho, jež se stal letošním vítězem v Cannes a jež nás zavádí do narkomafií ovládaného Mexika. Pozornost si zaslouží také Folmanů snový snímek Futurologický kongres. A našly by se mnohé další.
V úterý pak na festival přeci jen dorazila další výjimečná osobnost světa filmu, newyorský rodák Oliver Stone, jehož snímkům bude letos ve Varech věnována velká pozornost. V pátek 5. července totiž režisér ve dvě hodiny odpoledne osobně v Kongresovém sále hotelu Thermal odstartuje tzv. Master Class, přehlídku svých nejzajímavějších filmů, jež v uplynulých čtyřiceti letech vytvořil. Diváci se tak mohou těšit zejména na Zjizvenou tvář, či historický velkofilm Alexandr Veliký, jež však u kritiků v minulosti příliš nezabodoval. A dodejme, že oprávněně. Na programu jsou i dva díly ze Stoneova nového dokumentárního cyklu Nevyřčené dějiny Spojených států; o atomové bombě a válce proti terorismu.
Stone se přitom paradoxně dostal k filmu díky armádě, která mu po dobrovolném narukování a službě ve Vietnamu, zaplatila studia na New York University’s Film School. Právě otřesné zážitky z působení ve Vietnamu přetavil tehdy čtyřicetiletý Stone ve filmy Četa a Narozen 4. července, za něž si odnesl Oskary za nejlepší režii. První pozlacenou sošku ovšem získal už o několik let dříve, v roce 1979 za scénář k Půlnočnímu expresu. Z pozdějších snímků připomeňme kupříkladu Wall Street z roku 1987, nebo jeho úspěšné pokračování z nedávné doby. Stone je mimoto autorem životopisných filmů jako The Doors, JFK, Nixon, nebo W o Georgovi Bushovi mladším.
Do Varů dorazil Stone jak je jeho dobrým zvykem bez zbytečné okázalosti v uzavřeném autě, které ho vysadilo přímo před branou do dvora hotelu Pupp, v němž je ubytován. Na závěr festivalu by měl stejně jako John Travolta obdržet Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Jan Perniš