Double Fantasy
22. 4. 2010 – 4. 7. 2010
Galerie Rudolfinum
Galerie Rudolfinum v těchto dnech pořádá dvojici vzájemně se doplňujících a do jisté míry i navazujících výstav, jejichž společným jmenovatelem je krajina a její proměny v současné i minulé fotografii.
Přízemní prostory galerie jsou až do začátku července vyhrazeny expozici s názvem Krajina / obraz / fotografie, kterou připravila kurátorka Lucie Vlčková z Uměleckoprůmyslového musea v Praze, pod nějž Rudolfinum v současné době spadá. Ve čtyřech místnostech malé galerie jsou návštěvníkům prezentovány stěžejní přístupy, které ovládaly českou fotografii na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Na prvním místě to byla tendence snažící se zachycovat přírodu, co možná nejobjektivněji, tedy tak jak ve skutečnosti vypadá. Dále to byl také doznívající romantismus, jenž se snažil krajinu vidět zejména jako monumentální a náladotvornou složku přírodních sil a konečně i nově se prosazující přístup, který kladl důraz na subjektivní prožitek. Mezi vystavovanými díly tak nechybí snímky Jindřicha Eckerta, Jaroslava Feyfara, K. M. Chotka a zejména Františka Drtikola, které současného diváka zřejmě nejvíce zaujmou. Kromě fotografií jsou v této části expozice k vidění i obrazy, a to například od Antonína Mánesa, Julia Mařáka, Antonína Slavíčka či Jakuba Schikanedera.
Velká galerie Rudolfina pak návštěvníkům nabízí výstavu s názvem Double Fantasy (Dvojitá fantazie), na níž se představují tři současní fotografové. V úvodu je to Jan Jedlička, který záhy po vystudování Akademie výtvarných umění v Praze v roce 1969 emigroval do Švýcarska, kde dodnes žije a pracuje. V jeho cyklu Kruh, který čítá na sto černobílých snímků čtvercového formátu, je možné spatřit výřezy z toskánské krajiny kolem městečka Maremma, kam autor začal jezdit v 70. letech minulého století a kam se vrací i nadále. Přestože snímky v divákovi evokují pocit ničím nedotčené přírody, opak je pravdou. Za černobílými fotografiemi, jimž dominují uschlé větve vyvržené z moře na souš, trsy vysoké trávy či povalující se balvany, se totiž ve skutečnosti nachází krajina, která byla postupně kultivována člověkem k obrazu svému.
Druhá místnost je věnována velkoformátovým dílům čerstvého absolventa Vysoké školy uměleckoprůmyslové Michala Šeby, jehož snímky jsou vytvářeny prostřednictvím většího množství detailních záběrů, které se navzájem překrývají, čímž vzniká dojem velmi ostré, takřka absolutně detailní fotografie. Výsledkem jsou romantické noční krajiny, jež jsou zajímavé jen díky zvolené metodě, nikoli však kvůli své formě či obsahu.
Právě zde se ve své nahotě ukazuje jeden z fatálních problémů, který je pro současné umění typický. To koneckonců dokládají i práce německé fotografky Beate Gütschowové, jež se ve svém souboru s názvem LS (Landscape), pokusila prostřednictvím fotomontáží složených ze tří desítek snímků vytvořit kýčovitou krajinu ovlivněnou akademickou krajinomalbou. Výše zmíněným problémem, který jsme naznačili v úvodu tohoto odstavce, je především to, že k zamyšlení nad proměnami krajiny a nad zálibou lidí v podobných obrazech nevedou samotné fotografie, ale pouze texty umístěné na začátku každé expozice. Samotné snímky totiž nemají žádnou vypovídací hodnotu a bez berle v podobě filozoficky laděného textu neobstojí…
Celou expozici symbolicky uzavírá čtyřhodinový film takřka nehybné italské krajiny kurátora výstavy a zároveň ředitele Galerie Rudolfinum Petra Nedomy.
Hodnocení:
Přestože se ve většině recenzí, které jsou výstavě Double Fantasy věnovány, dočtete, že se vystavované snímky snaží zodpovědět otázky jako například: Co je skutečnost? Jak ji vnímáme? Má krajina na obrazech něco společného se skutečnou krajinou?, není to pravda. Na tyto otázky totiž hledají odpověď pouze doprovodné texty, nikoli však samotná díla. Jedinou výjimkou jsou zřejmě černobílé snímky Jana Jedličky, které obstojí i bez vysvětlivek…
Výstava potrvá od 22. 4. 2010 – 4. 7. 2010
Kde:
Galerie Rudolfinum
Alšovo nábřeží 12, 110 01 Praha 1
Otevřeno:
úterý – středa, pátek – neděle: od 10 do 18 hodin
čtvrtek: od 10 do 20 hodin
Vstupné:
Dospělí: 120,- Kč
Studenti, senioři: 70,- Kč
44%
Jan Perniš
Přestože se s Vaším hodnocením v řadě případů neshodnu, tak v konkrétním případě je to naopak. Stejně jako Vy si myslím, že vystavovaná díla nemají vůbec žádnou hodnotu. Dokonce bych řekl, že ani ty Jedličkovy.
Hrůza!!! Výstava mě nemile překvapila. Přestože Rudolfinum zpravidla nabízí velmi dobré expozice, pro tentokráte tedy sáhlo naprosto mimo.
Myslím, že se naprosto mýlíte. Vystavovaná díla mají v divákovi evokovat hlubší asociace, což se také děje. A doprovodný text má v daném případě pouze popíchnout k této myšlenkové činnosti.