Dům U Černé Matky Boží opět láká na kubistické skvosty
Po více jak třech letech znovuotevřelo své brány někdejší Muzeum českého kubismu. Od uplynulého čtvrtka je v něm k vidění expozice nazvaná Český kubismus, za jejímž vznikem stojí Uměleckoprůmyslové museum v Praze. To by sem rádo přilákalo návštěvníky nejen na obrazy od Filly, Čapka a Špály, ale kupříkladu i na nábytek určený pro jídelnu Josefa Gočára.
Těžko bychom ve světě hledali jiné město, v němž by kubismus zapustil své kořeny silněji než v Praze. Nejenže zde tento umělecký směr vymyšlený na počátku 20. století Pablem Picassem a Georgesem Braquem našel řadu výtvarných následovníků, ale spolupodílel se na tvorbě nové moderní tváře našeho hlavního města. Jednou z těch nejvýraznějších kubistických památek, jež dodnes dodává Praze na jejím lesku, je bezesporu Dům U Černé Matky Boží. Na rohu Celetné ulice a Ovocného trhu ji na přelomu let 1911 a 1912 postavil Josef Gočár pro podnikatele Josefa Herbsta. Ačkoli budova nejprve sloužila coby obchodní dům a později jako kanceláře, v polovině 90. let se zní stalo muzeum výtvarného umění, které zde sídlilo až do roku 2002. Poté v něm Národní galerie zřídila výstavu věnovanou českému kubismus. Tu si bylo v Domě U Černé Matky Boží možné prohlédnout až do 2. září roku 2012. Prostory galerie poté převzalo Uměleckoprůmyslové museum, které tu kubistickou expozici po třech letech obnovilo.
Autorkou nové výstavy je kurátorka Lucie Vlčková. Vzhledem k tomu, že záměrem instituce bylo již od samého počátku zachovat značku Muzea českého kubismu, je nynější expozice v základních obrysech velmi podobná té předchozí. Opět jde o mix složený z obrazů, knižní grafiky, plakátů, nábytku a nejrůznějších interiérových doplňků. Zajímavé zpestření představují netradičně vyhlížející dětské hračky. „Expozice představuje exponáty z našich sbírek, zejména sbírky nábytku, keramiky, skla, kovových předmětů. Také tady jsou reprodukovány tapety a ornamentální vzory,“ nechala se slyšet Lucie Vlčková. Oproti minulosti se výstava snaží více reflektovat specifika českého kubismu a navíc je i výrazně interaktivnější. Instalace je rozprostřena do dvou pater. Její jádro tvoří práce architektů a designérů jako byli Otakar Novotný, Pavel Janák, Josef Chochol, nebo Josef Gočár a zároveň malby Emila Filly, Václava Špály, Bohumila Kubišty a Josefa Čapky. Ty pak doplňují hranaté plastiky Otto Gutfreunda.
Dům U Černé Matky Boží nově hostí také několik raritních exemplářů. Tím je na prvním místě nábytek Josefa Gočára, původně určený pro autorovu vlastní jídelnu, jenž byl v roce 1914 vystaven na mezinárodní výstavě německého sdružení Werkbund v Kolíně nad Rýnem. „Jeho části byly považované za ztracené. Nakonec se je podařilo najít u soukromého majitele, který je pro výstavu zapůjčil,“ dodala ředitelka Uměleckoprůmyslového musea Helena Koenigsmarková. Na výstavě je vedle toho k vidění i další Gočárův povedený interiérový kus, který slavný architekt navrhl v roce 1913 pro herce Národního divadla Otto Bolešku. Zatraktivnit se pokusila Lucie Vlčková výstavu i prostřednictvím takzvané aktivní zóny. V ní si zájemci mohou vyzkoušet, jak se například na takové kubistické židli sedí. V lednu nadcházejícího roku by expozici měly rozšířit samoobslužné tablety s časovou osou, medailonky jednotlivých osobností i ukázky z dobové kritiky. Třetí patro budovy by navíc mělo v roce 2016 začít fungovat také jako výstavní síň. První expozice, která zde proběhne, by měla nabídnout snímky Josefa Sudka, na nichž slavný český fotograf svým přístrojem zachytil kubistické interiéry…
Jen moc nechápu, proč se tohoto prostoru vzdala Národní galerie, která sem pak zapůjčila některé své exponáty. každopádně je ale dobře, že je tento skvost po třech letech opět přístupný veřejnosti.
Dům se mi osobně nikdy moc nelíbil. Míjím ho denně a zatím mi tedy k srdci nepřirostl. Na výstavu se ale zajdu v blízké době podvíat, neboť mám ráda obrazy od Josefa Čapka a Václava Špály.
jen by mě zajímalo, jakou bude mít muzeum či expozice návštěvnost. to byl totiž hlavní problém té předchozí a obávám se, že se to moc nezmění, respektive nezlepší.
Návštěvnost je prý docela velká, často chodí na výstavu školy a cizinci.