Emperor
Prometheus: The Discipline Of Fire & Demise
„Vítám vás na další hodině dějepisu. Minule jsme se bavili o životě našeho velkého Císaře. Jak jsme se dozvěděli, začal vládnout okolo roku 1991 a za konec jeho vlády se obecně považuje rok 2001.
Také víme, že Imperátor v počátcích své panovnické éry byl pěkné kvítko a na kontě má pár hříchů mládí (pálení kostelů, vražda homosexuála (bývalý bubeník Faust)). Zhruba tolik jsme si minule řekli o jeho životě a nyní se více zaměříme na jeho zákony, dekrety a prohlášení. Zaměříme se hlavně na poslední zákon, který je opravdu nadčasový.
Prvním panovnickým činem, který stojí za zmínku, bylo prohlášení ,,Wrath Of Tyrant“(1992) a společný zákon ,,Emperor/Hordanes Land“(1993) se známým vikingským králem, který si říkal ENSLAVED. V roce 1994 vyšel kromě menšího prohlášení ,,As The Shadows Rise“ také první velký samostatný zákon ,,In The Nightside Elipse“. V něm se císař pokusil oživit black metal o nové prvky a stvořil tak něco, co se líbilo konzervativcům i hledačům nových cest. Poté vytvořil menší zákon jménem ,,Reverence“ a roku 1997 dokázal přijít s výborným a převratným zákonem ,,Anthems To The Welkin At Dusk“ , který byl na takové úrovni, že ho velké množství tehdejších i pozdějších panovníků zkoušela napodobovat a mnozí ho považují za zákon nejlepší. Nebyl by to však náš Císař, kdyby nepřišel opět s něčím novátorským. V roce 1998 tak vzniká společný zákon Císaře s chladným a uhrančivým knížetem jménem THORNS, který se nazýval ,,Thorns vs. Emperor“. Na něm spojil black metal s elektronikou a ostatní panovníci měli opět nad čím dumat. Pak ještě vyšly dva zákony. V roce 1999 ,,IX Equlibrium“. Zákon v podstatě rozvíjející zákon z roku 1997 a v roce 2000 ,,Emperial Live Ceremony (live)“.
Tak děti, prokousali jsme se až k zákonu z roku 2001. Stihli jste si zapisovat? Dobře, jedeme dál.
Zákon ,,Prometheus: The Discipline Of Fire & Demise“ je prozatím posledním císařským zákonem a já z něj nebyl po prvním setkání vůbec moudrý. Materiál je totiž strukturovaný celkem hustě, takže se na vás v prvních okamžicích valí obrovské množství různých motivů, které se vám při dalších a dalších zkoumáních daří rozplétat a navrch dostanete vždy porci dalších dříve neobjevených motivů navíc. V zákoně můžeme hledat odkazy na black metal, technická stránka je určitě ovlivněna death metalem, také můžeme vystopovat dost odkazů na heavy metal a nakonec samozřejmě na vážnou hudbu, jejímž pojetím ujíždí téměř všem konkurentům křížícím metal s vážnou hudbou o hodně koňských délek. Oproti ,,soundtrackovému“ tvoření omáčky, které je momentálně hodně v kurzu, Císař pracuje nejen s romantismem, ale i s modernou a v první skladbě i s renesančními prvky. Výborně se zde pracuje s melodiemi, které se minimálně opakují a proto nenudí. Jejich navazování na sebe však netvoří něco beztvarého, ale plně funkční kompaktní kompozice. Lahůdkou jsou také čisté zpěvy, které jsou zvládnuté na jedničku a garantuji vám, že pasáže z první nebo čtvrté skladby vám v uších budou hrát ještě dlouho. Pochopit lépe toto dílo je opravdu na delší čas, ale odměna je vždy hóóódně slaďoučká. Císař už zcela propadl avantgardě a jeho poslední zákon je ve své jedinečnosti nenapodobitelný a překrásný. Studnice moudrosti a dokonalosti v moderním hávu.
Poté už přišlo jen to nepěkné období. Císař se sám ze své vůle stáhl do ústraní, prý kvůli nepochopení svého uměleckého přínosu a ačkoliv po sobě zanechal mnoho potomků (PECCATUM, ZYKLON, THOU SHALT SUFFER, IHSAHN, MORTIIS, BLOOD RED THRONE…), tak už to bohužel není to pravé ořechové. Ale skončíme optimisticky. V posledních letech je vidět Císaře stále víc, takže se třeba něčeho velkého dočkáme i v budoucnu. Děkuji za pozornost. Nashledanou děti.”
Rok vydání:
2001
Vydavatelství:
Candelight Records
Sestava:
Ihsahn – kytara, basa, klávesy, programování
Samoth – kytara
Trym – bicí
100%
-jt-