Entropa – David Černý
16. 6. 2009 – 30. 4. 2010
Každý půlrok se v sídle Rady EU střídají nejen politici, ale na průčelí budovy Justus Lipsius také umělecká díla reprezentující předsedající zemi. Stejně tak jako všechny ostatní členské země, také Česká republika dostala při příležitosti svého předsednictví šanci palác si podle svého gusta vyzdobit.
Práce na průčelí budovy byla přitom svěřena výtvarníku Davidu Černému. Ten se svým dílem takzvanou Entropou postaral začátkem roku o nemalé pozdvižení. Přestože plastika měla být vytvořena řadou evropských umělců, ve skutečnosti se na jejím vzniku podílela čtveřice českých umělců. Poté co byl Černého podvod odhalen, zaplavili tuzemské noviny fiktivní rozhovory s autorem Entropy a karikatury České republiky přicházející z celé Evropy.
David Černý se narodil v Praze, kde vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou. Pro jeho díla byla vždy příznačná jistá míra provokativnosti. Černý se poprvé dostal do širšího povědomí veřejnosti v roce 1990 svou plastikou Quo vadis. Jeho trabant na nohách byl nejprve umístěn na Staroměstském náměstí, později byl přemístěn na Fórum pro soudobé dějiny v Lipsku. Bronzový odlitek trabantu navíc dodnes zdobí zahradu Německého velvyslanectví v Praze. Dalším nepřehlédnutelným počinem Davida Černého bylo natření tanku stojícího na Náměstí Kinských na růžovo. Po nátlaku ruské ambasády byl ale tank z náměstí odstraněn a dnes se nachází ve Vojenském technickém muzeu Lešany. V roce 2008 bylo na náměstí umístěno torzo růžového tanku s bílým pruhem. Černý tím reagoval na válku v Gruzii, tak jak je pro něj typické – svým uměním vyjadřovat se, tu lichotivě tu méně, k politice. Jeho další sochy jsou rozesety nejen po Praze. Málokdo ví, že Zavěšený muž na rohu ulic Husovy a Na Perštýně je také jeho prací. Svatý Václav na mrtvé kobyle v pasáži Lucerna, známá Miminka Babies na Žižkovském vysílači nebo čůrající postavy před muzeem Franze Kafky na Malé Straně, patří také k jeho sochám. Přesto se autor definitivně proslavil až svou kontroverzní Entropou.
Začátkem roku 2008 David Černý nabídnul české vládě vypracování projektu k příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU. Na plastice se přitom mělo podílet 27 evropských umělců. Našim politikům se nápad zalíbil a David Černý na něm začal pracovat. Jaké bylo ale překvapení, když několik dní před oficiálním odhalením vyšlo najevo, že se jedná o podvod. Místo 27 lidí se na realizaci podíleli pouze čtyři Češi v čele s Davidem Černým. Sám autor tehdy tvrdil, že se nejprve snažil úmluvu dodržet a v každé zemi kontaktoval jednoho výtvarníka, který by s ním spolupracoval. Po několika neúspěšných pokusech to ale vzdal a rozhodl se vzít Entropu do vlastních rukou.
Na plastice jsou znázorněny členské země Evropské unie. V šestnáctimetrové čtvercové konstrukci jsou rozmístěny jako díly skládačky, každý dílek přitom nese typický rys země. Ne všem ale přišlo dílo vtipné. Jako nejnespokojenější se ukázalo Bulharsko, na plastice znázorněné soustavou tureckých záchodů. Česká veřejnost se po odhalení Entropy rozdělila na dva tábory. Jedna část si ji zamilovala, zatímco druhá se za ni začala stydět. Ze zahraničí postupně přibývaly další nespokojené hlasy. Slovákům se nelíbila čabajka omotaná maďarskou trikolórou, Němci se pohoršovali nad původním návrhem, kde dálnice pokrývající jejich zemi měly mít tvar hákového kříže, Dánové v dílcích lega objevili podobiznu proroka Mohammeda. Po pár týdnech ale debaty nad Entropou vyšuměly. Až v polovině května se kolem kontroverzního díla naposledy rozvířily vody, to když se její autor rozhodl na protest proti pádu české vlády plastiku z Bruselu definitivně odstranit.
Díky tomu se dílo dostalo do pražského výstavního prostor DOX, kde si ho může každý na vlastní oči prohlédnout. Možná, že leckoho překvapí, jak Entropa ve skutečnosti vypadá, respektive nakolik se mediální obraz liší od toho reálného. Přestože dílo ve světě vyvolalo velké rozpaky, možná si řada návštěvníků při pohledu na plastiku řekne, že šlo pouze o uměle vyvolanou bublinu a dílo samotné není ani příliš zajímavé, natož kontroverzní. Většina lidí se zřejmě shodne i na tom, že Entropu nebylo vhodné vystavovat jako prezentaci českého národa v rámci EU.
Hodnocení:
Výstava s názvem Entropa – David Černý není expozicí v pravém slova smyslu, neboť se jedná pouze o umístění kontroverzní plastiky na dvoře centra DOX. Je jistě velkou škodou, že po debatách, které doma i ve světě toto dílo vyvolalo, si DOX nedalo práci uspořádat výstavu ve větším rozsahu. Na expozici tak úplně chybí jakékoliv popisky a doprovodné materiály. Pouze v galerijním obchodě si můžete zakoupit Černého knihu Promrdané roky III. Informace o plastice samé si ale musíte vyhledat sami na www.entropa.cz a www.davidcerny.cz
Výstava potrvá od 16. 6. 2009 do 4. 1. 2010
Kde:
DOX – Centrum současného umění
Poupětova 1, Praha 7
Vstupné:
Plné: 180,- Kč
Snížené: 90,- Kč
50%
solue
Mě se Entropa líbí. Přijde mi originální, vtipná a zajímavě zpracovaná. jen škoda, že v Doxech postává, aniž by ji někdo zapojil. To je myslím velká škoda
Mě ne! Je to jen ubohá snaha jak na sebe upozornit. Ubohé, ubohé, ubohé!
Obyčejná skládačka, na níž není ani kousíček uměním. Některé věci jsou na ní vtipné, ale to neznamená, že by to bylo umění. Nebo je už povýšil gag na umění?
Nádherné postmoderní dílo, jenže je jako obvykle nepochopené šosáckou veřejností. Vysmívá se obecným klišé a bere si na paškál zažité stereotypy. Na Entropě je nejkrásnější její zžíravá ironie!
hodne rozporuplne dilko. no musim rici, ze s jeho zarazenim mam take problem. jako vtip dobre, ale jinak? nevim, nevim
Musím říci, že práce pana Černého se mi moc líbí. Přijde mi docela vtipná.
Podle mě je to téměř dokonalá práce.
Nerozumím jen tomu, že tak nekonfliktní dílo, které jen lehce ironizuje problémy současné Evropy, vzbudilo tak velké halo.
Mě se jeho práce vždycky líbily, tahle není vyjímkou