Pro hlavní cenu Febiofestu si doletěli islandští Vrabčáci
Hlavní cenu 23. ročníku Febiofestu v soutěži Nová Evropa získalo islandsko-dánské drama Vrabčáci režiséra Rúnara Rúnarssona. Příběh odhaluje křehké vztahy dospívajícího chlapce a jeho blízkých. Film zaujme také nevšedním prostředím polárního dne v severním Islandu a průzračnou hudbou Kjartana Sveinssona z kapely Sigur Rós.
Cenu v nové kategorii Amnesty International, jejímž cílem bylo vyjádřit podporu umělcům a novinářům nespravedlivě vězněným diktátorskými režimy, přiřkla tříčlenná porota filmu Mlčení řeky. Ten na příběhu dospívajícího chlapce vypráví o problémech, jimiž si prošla a dosud prochází drogovými válkami zmítaná Kolumbie. Letošní festival nabídl velmi pestrou paletu snímků, z nichž některé získaly ocenění na předcházejících velkých mezinárodních přehlídkách. Ačkoliv Febiofest navštívilo jen v Praze přes 62 tisíc návštěvníků, nelze nezmínit, že mnohé z nejznámějších snímků jsou již v distribuci. Festival si vzal za téma, pro tento typ kulturní akce poněkud netradičně, červený koberec a tak mimo bohatého hudebního programu, výstavy a Berlinale konceptu Culinary Cinema, nabídl také setkání s významnými hosty, jak v rámci kobercových procházek pro fanoušky, tak v rámci besed k novým snímkům, či dílům z retrospektivy vybraných tvůrců nebo hostů.
Z velmi očekávaných snímků se silným komerčním potenciálem nabídl Febiofest, který se letos musel obejít bez grantové podpory od hlavního města, především tituly Claire, Kolonie nebo Mr. Holmes, které spojuje mimo jiné lákavé herecké obsazení nebo poutavá výprava. O to zajímavější je hledání skrytých pokladů, jakým bylo například syrové povídkové drama z prostředí válečných reportérů v Afganistanu Bomby s díky vítáme! rakouské režisérky Barbary Eder nebo prvotina plná samozřejmé empatie a soucitu Hector britského režiséra Jaka Gavina. Po skončení Q&A k uvedení snímku v rámci hovoru o jedné ze svých někdejší profesí – advokacii, Jake Gavin uvedl, že právě právo ho naučilo skutečně psát. Podle jeho slov jde vždy, ať už ve fotožurnalistice, kterou se také zabýval, advokacii nebo ve filmu vždy nejvíce o příběh. Ten je také linkou, spojující kvalitní tvorbu a do značné míry i to nejlepší z letošního Febiofestu.
Vrabčáci nebyli špatní. Osobně mě ale doslova uchvátil snímek Kolonie. Z toho jedním slovem mrazilo. Doporučuji zhlédnout. Opravdu síla.
Souhlasím. Kolonie je opravdu dobrý film. Příjemným překvapením je i výkon Emmy Watson.