Festival La Película uvede i posledního Almodóvara
Necelých 14 dní zbývá do začátku festivalu La Película, který již podeváté představí tuzemskému publiku to nejlepší ze současné španělsky mluvené kinematografie. Diváci se mohou těšit kupříkladu na Almodóvarovu novinku nazvanou Rozkoš v oblacích.
V pečlivě sestaveném programu nechybějí favorité nadcházejících španělských výročních cen Goya, poslední film z dílny jednoho z nejznámějších španělských režisérů současnosti Pedra Almodóvara či snímky okupující první příčky žebříčků návštěvnosti španělských kin. Program však letos nebude patřit pouze současné produkci: vedle aktuálních snímků sáhl dramaturg David Čeněk i do filmových archivů a návštěvníci se tak mohou těšit na speciální cyklus věnovaný držitelům čestného ocenění Goya. Speciální kolekce nabídne jedinečný průřez posledními dvaceti lety španělské kinematografie a díky rozmanitosti žánrů i zpracovaných témat získají diváci představu o tamní filmové tvorbě v celé její šíři.
Festival La Película se uskuteční od 18. do 23. února již tradičně v pražském kině Světozor. Od 20. února do 23. února budou španělsky mluvené filmy k vidění i v brněnském kině Scala a mezi 24. a 26. únorem se přehlídky usídlí v kině Central v Hradci Králové a v ostravském Minikině. V průběhu šesti dnů představí festival na dvě desítky celovečerních snímků, dokumentů i krátkých filmů, mezi nimiž nebudou chybět aktuálně nejúspěšnější počiny španělské produkce. K nim bezpochyby patří i psychologické drama Patnáct let a jeden den či bláznivá hororová komedie Čarodějnice ze Zugarramurdi, které si mezi sebou rozdělily hned 17 nominací na Cenu Goya.
Drama Patnáct let a jeden den ceněné režisérky Gracie Querejety zpracovává téma dospívání, stárnutí a mezilidských vztahů nahlížené očima patnáctiletého chlapce. Oproti tomu Čarodějnice ze Zugarramurdi jsou od první do poslední minuty demonstrací typického španělského humoru. Poslední snímek známého režiséra Álexe de la Iglesia v sobě spojuje nadsázku, morbiditu, satiru na klišé o španělském machismu i ironický náhled na separatistické tendence některých oblastí. Do podobné kategorie spadá i nejnovější snímek Pedra Almodóvara Rozkoš v oblacích. Španělský mistr černého humoru a zákrutů lidské duše včetně jejích poklesků hledal inspiraci v Hollywoodu a svým příznivcům tentokrát naservíroval takzvanou screwball (ztřeštěnou) komedii se vším všudy.
Cyklus snímků filmových tvůrců oceněných cenou Čestný Goya za dlouhodobý přínos španělské kinematografii se snaží především ukázat rozmanitost domácí produkce a žánrovou kontinuitu. Mezi oceněnými tak nalezneme režiséry, jako jsou Antonio Mercero, Mario Camus nebo Josefina Molina, herce Manuela Alexandra, Alfreda Landu či herečku Conchu Velasco. Výběr snímků přibližuje různé umělecké generace i rozmanité filmové žánry. Ve výběru dramaturgie jsou zastoupeny realistické filmy, například snímky Vítej doma! či Hvězdná louka, historické filmy jako výpravný Esquilache, ale nechybějí ani komorní dramata, jež reprezentuje například westernové Nedělní světlo. Španělská kinematografie byla vždy silná svou hororovou produkcí, již na festivalu zastupuje příběh se satanistickým tématem Paměti padlého anděla.
Jan Perniš
Když jsem si na internetu přečetla, o čem že má poslední Almodóvarův film být, tak mě úplně zamrazilo. Něco tak stupidního bych od tohoto klasika světové kinematografie nečekala. Na festival nicméně určitě půjdu