Festival světla letos rozsvítí i Petřínskou rozhlednu
Ve čtvrtek vpodvečer se již potřetí rozzáří naše hlavní město unikátní světelnou show Signal. Podle pořadatelů nabídne i několik zajímavých vychytávek. Jednou z nich bude trojrozměrný videomapping, který vtáhne diváky do abstraktního světa světelného umění. Dále se lidé mohou těšit na hlasem ovládaný tunel, nebo na obří světelnou síť před Rudolfinem. Po roční odmlce se do nového světelného hávu oděje také Petřínská rozhledna.
Oproti všem ostatním budovám se rozhledna již postupně rozsvěcuje. Děje se tak díky sbírce na podporu festivalu. Jeho organizátoři se totiž rozhodli získat část peněz na příští ročník od soukromých dárců v rámci crowdfundingové kampaně na portálu startovac.cz. Cílovou částkou je 1 milion korun. „Od prvního ročníku se SIGNAL nečekaně rychle rozrostl a loni ho navštívilo neuvěřitelných půl milionu lidí. Díky tomu se stal festival nejnavštěvovanější kulturní událostí v Česku. Právě proto je ale zapotřebí stále většího úsilí, aby festival nejen vznikl, ale aby i nadále přinášel takový program, který bude okouzlovat a překvapovat,“ vysvětluje jeho ředitel Michal Pošta. Podle procentuálního množství z vybrané částky je přitom v těchto dnech osvětlovaná poměrná část rozhledny. Vzhledem k tomu, že se prozatím podařilo vybrat 660 000, byla Petřínská věž naposledy rozsvícena z 66%. Zatímco během prvního ročníku festivalu Signal proměnil budovu Krištof Kintera v maják, letos by díky světelnému designu měla připomínat mořskou medúzu. Plášť rozhledny tímto způsobem zkrášlí české studio Belcandor, které je známé například díky pyrotechnické instalaci na Vítkově v rámci Pražské muzejní noci či Light designu baru LaFabrica.
Celkem by letošní ročník festivalu světla měl nabídnout 21 instalací. Probíhat bude od čtvrtka 15. října až do neděle 18. října. Chybět v rámci něj opět nebudou ani velkoformátové videomappingy, na které si diváci zvykli již v minulých letech. Stejně jako v předcházejících dvou ročnících i tentokrát se plátnem pro světelné umění stane fasáda kostela sv. Ludmily na náměstí Míru. „Letos jej rozzáří maďarský umělec a průkopník videomappingu, působící pod pseudonyme BordosArtworks,“ upozorňuje Michal Pošta. V rámci projekce s názvem Escape by se na dvou štíhlých věžích kostela měly objevit tváře podezíravě shlížející na diváky. To rokokový vchod do paláce Kinských na Staroměstském náměstí by se v noci díky českému umělci Petru Krejčíkovi měl proměnit na vodní hladinu. Zatímco loni hostil 3D videomapping Michnův palác, nyní prostorový zážitek nabídne projekce na fasádu Letohrádku Kinských na Smíchově. Promítání si ale plně vychutnají jen ti, kteří budou mít na očích speciální 3D brýle.
Signal zavítá také do podzemních prostor bývalého Stalina pomníku, které nedávno jednu světelnou show zažily. Od pátku 25. září až do pondělí 28. září v nich totiž byla k vidění neotřelá instalace završující úspěšnou letní sezónu. Jmenovala se Monument Lights a na místě ji pořádalo sdružení Containall. „Instalace pracuje s aktuálními trendy ve svícení, které se od megalomanských světel a laserů vracejí k jednoduchým zářivkám,“ nechal se tehdy slyšet organizátor akce Matěj Vlašánek. Také nynější světelná show bude pracovat jen s LED žárovkami. V rámci í by v podzemí Stalinova pomníku měl vzniknout temný tunel, který budou rozsvěcovat sami návštěvníci pomocí svého hlasu. Autorem neotřelé instalace s názvem Resonant je francouzský umělec Nohista, který se specializuje na experimentální tvorbu. Podobně neortodoxní podívaná bude k vidění i na Piazzetě Národního divadla, kde herci, tanečníci i pohybově nadaní diváci roztančí světelné kostky.
Tváře budou na návštěvníky festivalu světla Signal shlížet nejen z kostela sv. Ludmily, ale také ze Šítkovské věže u Mánesa. V tomto případě však nepůjde o cizí obličeje, ale díky technologii Real Sense o tváře jednotlivých diváků. Ty doplní efekty, jako je například bourání zdiva, nebo odkrývání cesty do útrob stavby. Hlavní atrakce ale bude možné spatřit před Rudolfinem. „To nejzajímavější po videomappigových projekcích naleznou návštěvníci festivalu v prostoru nad náměstím Jana Palacha, kde bude plout světelná rybářská síť,“ přibližuje největší lákadlo letošního Signalu ředitel Pošta. 70 metrů velká síť je dílem americké umělkyně Janet Echelman, jež se proslavila zejména schopností přetvářet městský vzdušný prostor svými pestrobarevnými sítěmi reagujícími na okolní prostředí. Také v tomto případě by její instalace měla nabídnout nevšední hru kontrastních barev. Naproti přes vodu si pak bude možné prohlédnout další monumentální dílo. Půjde o nafukovací kupoli Sphere o velikosti pětipatrového domu, na jejíž vnitřní stěnu bude promítán audiovizuální obraz Francouze Lemerciera.
Na akci se už celá rodina moc těšíme. Byli jsme na ní loni i předloni a doslova nás nadchla. Letos bude jistě stejně pestrá a úchvatná.
Už to začalo a rozhodně to stojí za to…
Zatím jsem měla možnost vidět cestou z práce jen jeden videomapping a to ten, který je promítaný na fasádu sv. Ludmily. Začátek byl trochu pomalejší, pak ale efekty stály za to. Loňský se mi ale líbil asi o trochu víc.
Ten videomapping na Ludmilu určitě stojí za vidění. Naopak staroměstská projekce mi přišla slaboučká a naprosto nenápaditá. Jen se tam snad deset minut mění vzhled fasády. Dost fádní.
Na síť od Janet Echelmanové jsem poprvé narazila v Londýně, kde mě doslova uhranula. Také pražská konstrukce vypadá neuvěřitelně.
Pro mě osobně velké zklamání. Mám pocit, že rok od roku jde kvalita festivalu stále níž a níž. Až na dvě, tři projekce to podle mě nestálo za to. Třeba ta na Staroměstském náměstí mi připadala úplně jalová. To samé pak lze říci o snímání tváří návštěvníků z před Šítkovské věže.